2. klasse fra Nors bliver Årets Panthelte – igen!

0.-4.-klasser fra hele landet har de seneste fire uger lært om klima og samlet tomme dåser og flasker i håb om at vinde titlen som Årets Panthelte i Dansk Retursystems årlige klimakonkurrence. Det blev 2. klasse fra Nors Skole, som sikrede sig titlen med ufattelige 95.903 tomme dåser og flasker. Det er andet år klassen vinder konkurrencen. Opskriften er engagement og evnen til at mobilisere lokalsamfundet.

I går fik 2. klasse fra Nors Skole i Thisted kommune overrakt medaljer, 2000 kroner til klassekassen og titlen som Årets Panthelte. Det skete efter en nervepirrende slutspurt, hvor 0.-4.-klasser fra hele landet havde støvsuget deres lokalmiljø for tomme dåser og flasker og i alt indsamlet næsten 300.000 stykker emballage.

Det er andet år i træk, at 2. Klassen fra Nors Skole vinder Dansk Retursystems konkurrence Årets Panthelte, som sætter klima og genanvendelse på skoleskemaet. I fire uger har klassen lært om, hvor meget energi man sparer ved at genanvende. De har også lært at måle og veje dåserne, så de nu, ifølge klasselærer Mette Pedersen, har helt styr på gram, kilo og tons og desuden kan regne med decimaler. Samtidig har de samlet næsten 95.903 tomme dåser og flasker.

Har mobiliseret lokalsamfundet
Det er svært at forestille sig, hvordan 27 2. klasse-elever kan samle så mange tomme flasker og dåser sammen. Men svaret er en dedikeret klasselærer og et lokalsamfund, der har bakket op.

”Det har gået fra mund til mund, og så har vi haft nogle vildt engagerede forældre. Vi har også brugt de sociale medier. Vi har fået tomme flasker og dåser fra alle de små byer i området, og forældrene har kørt rundt og hentet,” fortæller klasselæreren Mette Pedersen

Derudover har en af elevernes bedsteforældre stillet to containere op på skolens område, så der var styr på dåserne. Et par lokale håndværkere har meldt sig til at bygge et stillads, så eleverne kan klatre op og hælde dåserne og flaskerne ned i containerne.

Konkurrenterne kæmpede hårdt
Nors Skolen har haft nogle stærke konkurrenter, som på samme måde har kæmpet for at skaffe sig titlen som årets panthelte. I alt har de deltagende skoler indsamlet 296.663 dåser og flasker.

”Det er jo helt vildt. Klasserne har fået samlet næsten 300.000 emballager tilsammen. Det overstiger simpelthen vores vildeste forestillinger. Og det er nærmest rørende, når man hører fortællingerne om, hvordan børnene har lagt kræfter i at samle ind og brugt mange timer på at arbejde med miljø, klima og genanvendelse. Og ikke mindst stort tillykke til Årets panthelte på Nors skole, som nu løber med sejren for andet år i træk. ” siger Hanne Luke, kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

For flere informationer kontakt:

Karen Strandbygaard, kommunikationskonsulent, Dansk Retursystem: Tlf. 41624245
Laura Madsen, kommunikationsmedarbejder, Dansk Retursystem 42950212

Dansk Retursystems kantine bliver svanemærket som en af de første i Danmark31.1.2019 16:31:19Pressemeddelelse

Fra i dag har Dansk Retursystems medarbejdere på Sjælland dokumentation for, at de ikke bare arbejder for et bedre miljø. De spiser også frokost i Danmarks kun femte svanemærkede kantine. For Heine Skriver, som er køkkenchef i Dansk Retursystems kantine i Hedehusene, var det oplagt at få det nordiske miljømærke. Men selvom processen lå lige til højrebenet, var der alligevel udfordringer undervejs.

Besøg: Indonesien har kig på det danske pantsystem7.12.2018 10:23:58Pressemeddelelse

En delegation fra Indonesien med deltagere fra både det indonesiske miljøministerium og private organisationer blev i sidste uge vist rundt på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene for at lære om det danske pantsystem. Vivien Radnawati, som er ansvarlig for håndteringen af både almindeligt og farligt affald i Indonesien, fortæller, at noget af det, der gør størst indtryk er, hvordan vi skaber incitament og viden om genanvendelse i Danmark.