Facebooks nye grafsøgning giver nye muligheder for virksomheder og organisationer

Facebooks første store nyhed siden børsnoteringen i maj sidste år er funktionen ’Grafsøgning’. Med Facebook Graf kan du nu søge på, hvor mange af dine venner, der har spist på den samme restaurant og du kan søge på, hvilke feriesteder, de har besøgt. Denne nye funktion giver nye muligheder.

Ifølge kommunikationsrådgiver Kristoffer Soelberg fra kommunikationsbureauet Operate, skal virksomheder og organisationer nu i højere grad tænke over at involvere brugerne. Der vil nemlig være en stor gevinst i at få brugerne til at tale om produkt de godt kan lide, tjekke ind eller tage billeder af et spændende sted de har været.

Grafsøgningen gør det nemmere at søge efter, hvad dine venner på Facebook taler om eller har taget billeder af. Derfor skal brugerne i højere grad have flere incitamenter til at dele deres oplevelser.

- Facebooks grafsøgning er spændende fordi den kan være med til at minimere grænsen mellem bruger og produkt, organisation eller virksomhed. Der vil nu være mere værdi i at involvere brugerne, så de eksempelvis tjekker ind på en restaurant eller hvis man kan få dem til at tale om et godt feriested eller et produkt de er glade for, siger Kristoffer Soelberg.

De glade kunder skal tale mere
Tidligere har mange på Facebook brugt deres netværk til at få tips til en god restaurant eller til et produkt. Nu kan du selv søge på, hvad dine venner synes om, og det kan udnyttes.

- Har du flere venner, som har postet et billede fra samme restaurant eller skrevet om et produkt de synes godt om, vil mange se dette som en anbefaling. Anbefalinger er ikke nyt og de fleste af os har søgt efter anbefalinger på nettet, når vi eksempelvis har skulle købe et kamera. Flere af os har også spurgt direkte på Facebook om anbefalinger på spisesteder i en by, som vi ikke selv kender. Alt det er ikke nyt. Det nye er, at alt den information bliver tilgængelig, når du bruger grafsøgning.Budskabet må derfor være, at virksomheder og organisationer i højere grad skal give brugerne en grund til at tale godt om dig, afslutter Kristoffer Soelberg

Facebooks nye grafsøgning er i første omgang lanceret i en engelsk udgave til den amerikanske målgruppe, og det vides endnu ikke, hvornår danske brugere kan bruge søgefunktionen.

Kasper Adsbøll
kaw@operate.dk

Information om Operate A/S

Operate A/S
Jesper Brochmandsgade 10
2200 København N

38168090http://www.operate.dk/

Følg pressemeddelelser fra Operate A/S

Flere pressemeddelelser fra Operate A/S

Sammenbrud truer med at lukke epilepsihospital16.3.2011 16:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danske Regioner sliber den store sparekniv i budgetforhandlingerne med epilepsihospitalet Filadelfia. Region sjælland, der forhandler for Danske Regioner, bebuder mere end en halvering af budgettet for 2011. Godt 190 mio. kroner er blevet til knap 75 mio. kroner i indeværende budgetår. Danske Regioner står fast, og den 8. marts 2011 brød budgetforhandlingerne med Filadelfia sammen. Flemming Christensen, adm. direktør for Filadelfia, vurderer, at hospitalets fortsatte eksistens er reelt truet og understreger, at hvis Danske Regioner ikke er indstillet på at genoptage forhandlingerne, vil det få fatale konsekvenser for de danske epilepsipatienter. Hospitalet kan lukke den 1. april 2011.