
Ugebrevet A4 og Ritzau sammen om ny app til iPad
Når Ugebrevet A4 i dag lancerer sin nye app til iPad, er det samtidig startskuddet til et helt nyt forretningsområde for Ritzaus Bureau. Det er nemlig Ritzau, der sammen med A4 har designet og udviklet A4’s nye app.
Hvis det står til udviklingschef Kristoffer Gravgaard fra Ritzau må samarbejdet med Ugebrevet A4 meget gerne føre nye projekter med sig fra andre medier, der skal have udviklet nye platforme.
»Vi er super stolte over den nye app. Sammen med A4 har vi udviklet en iPad-præsentation, der både slår A4’s webversion og ugebrevets oprindelige version på papir,« siger Kristoffer Gravgaard
Set fra Ugebrevet A4’s side har der været stort tilfredshed med samarbejdet med Ritzau. Redaktør Jan Birkemose pointerer, at A4 netop valgte Ritzau, fordi nyhedsbureauet til modsætning fra andre platformsudviklere, har forstand på journalistik.
»Ambitionen for A4’s app er, at den tilfører ny værdi til A4’s journalistik. Derfor er det indlysende, at vi er bedre kørende, hvis vi samarbejder med et begavet og kreativt mediehus end med traditionelle teknikere, der har flest erfaringer med at udvikle supermarkedskataloger og lignende,« siger Jan Birkemose.
Ifølge ham lever A4’s nye app op til tre krav. Den skal gøre det lettere at læse A4’s artikler til morgenkaffen, den skal give fuld og let adgang til samtlige undersøgelser, som Ugebrevet A4 har gennemført gennem årene, og den skal give læserne mulighed for at opbygge deres eget personlige arkiv af A4-artikler og undersøgelser.
»Vi er faktisk ret stolte over resultatet, og jeg tror, at vores læsere vil være enige i, at app’en vitaliserer vores journalistik. Her tænker jeg især på, at vores artikler er relativt lange. Men app’en serverer de mange anslag på en måde, så man glider let igennem artiklen,« siger Jan Birkemose, og understreger, at netop det faktum, at Ritzau og A4 som journalistiske aktører har et fælles sprog har været befordrende for både proces og resultat.
Udviklingschef hos Ritzau, Kristoffer Gravgaard, er også stolt af bureauets samarbejde med A4 og den spritnye app.
»Løsningen med A4 er et godt eksempel på, at brugen af nye platforme ikke bare er et spørgsmål om teknik. Ritzaus årelange erfaring med håndtering og præsentation af redaktionelt indhold er en styrke, vi kunne bruge i samarbejdet med A4. I mine øjne er A4’s app blevet et smukt og meget brugervenligt værktøj. Ved første øjekast ligner den en god præsentation af A4’s indhold. Men når man tager den i brug, fornemmer man at hele præsentationen er optimeret og udviklet til A4 og dets læsere,« siger Kristoffer Gravgaard.
Ifølge ham er flere nye platformsprojekter på vej på nyhedsbureauet.
For yderligere kommentarer:
Jan Birkemose: 23 38 42 10
Kristoffer Gravgaard: 2617 80 88
Kontakter
Jan Birkemose: 23 38 42 10
Kristoffer Gravgaard: 2617 80 88
Billeder
Information om Ugebrevet A4
Følg pressemeddelelser fra Ugebrevet A4
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.