18 nye krydstogtskibe skaber ekstra travlhed i København

Siden nytår har 18 nye krydstogtskibe meldt deres ankomst til København i 2016-sæsonen, som nu forventer en fremgang på over 60.000 passagerer i forhold til sidste år.

Der bliver endnu mere travlt på krydstogtkajen i København, end branchen forventede for bare få uger siden.

Ved indgangen til 2016 var der anmeldt 286 besøg af krydstogtskibe i Købehavn i år. Lidt over en måned inde i året har yderligere 18 skibe meldt deres ankomst i 2016.

Nu kan hovedstaden se frem til 304 krydstogt-besøg i år, som til sammen vil sejle 740.000 gæster til byen. Det er over 60.000 flere end sidste år.

Antallet af krydstogtrejser, der både starter og slutter i København, stiger fra 125 sidste år til 139 i år. Det er positivt for byen, da det giver ekstra omsætning på hoteller, attraktioner, butikker og lufthavnen mm., da turisterne flyver til og fra København og ofte har ekstra tid i byen, inden deres cruise begynder, eller før de rejser hjem, når krydstogtet er slut.

”Det er primært det tyske rederi Aida, der sender flere skibe til København i år end først planlagt. Det betyder, at vi nu kan se frem til endnu flere tyske krydstogtgæster i år, sammenlignet med sidste år, hvor tyskerne udgjorde 27 pct. af alle krydstogtgæster i København,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor krydstogtnetværket Cruise Copenhagen Network er forankret.

Alene på én enkelt dag i juni vil 30.000 krydstogtturister passere kajanlægget i København - enten på vej i land eller ombord. Den dag lægger syv skibe til i hovedstaden samtidigt og bliver dermed en historisk travl dag for krydstogtbranchen.

Wonderful Copenhagen, Uffe Hartmann, Head of Corporate Communications, ufh@woco.dk, Mobil: 21 73 98 90

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 07:54pressemeddelelse