18 % av verdens befolkning er Early Adopters (tidlige brukere) av teknologi. Hvem er de?

Ny programvare, smarte hjem og digitale assistenter. Hvem er de forbrukerne som stiller seg først i køen når det gjelder ny teknologi?

Vårt kunnskapsdokument «First in line: Early technology adopters around the globe» har undersøkt 25 markeder over hele verden for å finne ut hvem som tar i bruk teknologi. Undersøkelsen er basert på mer enn 370 000 intervjuer med forbrukere om deres vaner og holdninger i forbindelse med bruken av teknologi. Hvitboken inneholder også en dyptgående analyse av seks land, som undersøker smarthjem-enheter i USA, bærbare teknoenheter i Storbritannia, 5G i Frankrike, digitale assistenter i Tyskland, TV i India og smarttelefoner i Indonesia.

Dataene våre viser at knapt en femtedel (18 %) av forbrukerne i de 25 markedene er Early Adopters av teknologi – hvorav 9 % sier at de aktivt søker etter nye enheter og tjenester, og 9 % sier at de alltid er interessert i å bruke nye teknologiske produkter så snart de kommer på markedet.

Early Adopters av teknologi er en lukrativ gruppe for alle i teknologisektoren ettersom denne gruppen (per definisjon) vil være den første til å kjøpe nye produkter. Men i tillegg til det er de også mer tilbøyelige enn den gjennomsnittlige forbrukeren til å kjøpe etablert teknologi.

De er generelt engasjert i teknologi på et helhetlig nivå og erklærer seg enige i at:

• «Teknologi forandrer livet mitt til det bedre.»
  • «Jeg tror på at det finnes en teknologisk løsning på alle menneskehetens problemer.»

15 % av nordmenn er Early Adopters av teknologi

I Norge sier 8 % at de alltid er interessert i å bruke nye teknologiske produkter, og 7 % sier at de aktivt søker etter nye teknologiske enheter og tjenester så snart de kommer på markedet.

Teknoentusiastene i Norge er i overveiende grad yngre, de er menn, og de har en høyere disponibel inntekt enn den generelle befolkningen.

58 % av teknoentusiastene ser alltid på produktanmeldelser før de kjøper noe.

Last ned vårt whitepaper gratis

Dataene stammer fra våre syndikerte produkter YouGov Plan & Track. Alt i alt gjennomførte vi 370.000 intervjuer i 25 markeder med utvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet.

Alle undersøkelsene ble foretatt på nett, og i mange av landene har internett så begrenset utbredelse at man kan si at eksemplene bare representerer den delen av befolkningen som er på nett.

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 9,6 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.