177.679 kroner fra sparekasse til udsatte børn

Det første af to års samarbejde mellem Red Barnet og Middelfart Sparekasse har givet 177.000 kr. til Red Barnets arbejde for udsatte børn. Og masser af brugt legetøj.
Lars Svenning Andersen (tv), formand for Red Barnet, og Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse med det synlige bevis på udbyttet af første års samarbejde mellem Red Barnet og sparekassen.

Med god hjælp fra kunderne har Red Barnet fået 177.679 kr. fra Middelfart Sparekasse. Penge, der er målrettet Red Barnets arbejde for udsatte børn.

Kundernes hjælp består i, at de har placeret en portion af deres indlån på en MS Fokus-konto i sparekassen. Hvert år giver Middelfart Sparekasse et beløb, der svarer til én procent af det samlede indestående på alle MS Fokus-konti til et velgørende formål. I 2018 og 2019 er samarbejdspartneren Red Barnet.

- Jeg er glad for, at vi med MS Fokus kan involvere vores kunder i, hvem og hvad vi skal støtte. Kunderne er med til at bestemme, hvem samarbejdspartneren skal være, og deres opsparing bestemmer beløbet, siger Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

En afgørende hjælp

Middelfart Sparekasses donation støtter blandt andet to af Red Barnets store indsatser her i Danmark: Projektet “SletDet”, der har til formål at modvirke mobning via digitale kanaler - og at hjælpe børn, der er blevet udsat for fx deling af private billeder. Det andet program er ”Plads til alle”, som i samarbejde med bl.a. kommuner og idrætsforeninger arbejder for at få marginaliserede børn og unge ind i foreningslivet ved både at hjælpe med at betale kontingent og udstyr og helt lavpraktisk ved at hjælpe barnet med at komme til og fra fritidsaktiviteten.

Selv i en organisation, der årligt bruger et trecifret millionbeløb på at hjælpe børn i hele verden, gør 177.000 kroner en stor forskel. Det fortæller Lars Svenning Andersen, formand for Red Barnet.

- En stor del af de midler, vi får hvert år, er øremærket helt bestemte aktiviteter. Vores samarbejde med virksomheder som Middelfart Sparekasse giver os muligheden for at investere i de projekter, som vi synes er vigtige, men som vi ikke har kunnet skaffe funding til ad andre veje. At vi får de muligheder, er fuldstændig afgørende for vores arbejde, siger Lars Svenning Andersen.

Fokus på Red Barnets arbejde

Ud over at støtte med et kontant beløb, forsøger sparekassen på flere andre måder at hjælpe ved at aktivere kunderne. Ved sparekassens årlige familiedag kan deltagerne aflevere deres brugte legetøj til Red Barnet, som sælger det videre i genbrugsbutikker i lokalområdet. Til efteråret handler det om digital trivsel, når sparekassen og Red Barnet inviterer forældre til at blive klædt på til at hjælpe børnene i deres digitale liv.

- Det er svært at blive en del af den del af barnets liv. Men jeg tror, at det er vigtigt, at vi bliver bedre til ikke kun at spørge ”hvordan er det gået i skolen i dag”, men også ”hvordan er det gået på nettet i dag”, siger Lars Svenning Andersen.