Basware: Hver anden globale virksomhed holdes tilbage af papirbaserede faktureringsprocesser
Mere end hver anden globale virksomhed skanner stadig selv deres fakturaer og benytter sig af tunge manuelle processer. Dét giver dem et forringet overblik over deres likviditet. På samme tid accellererer masseindførelsen af e-fakturering på globalt plan.
53% virksomheder indskanner selv fysiske fakturaer, mens hver fjerde overhovedet ikke indskanner. PDF’er er stadig den foretrukne metode til at sende og modtage fakturaer. Dét viser Baswares årlige undersøgelse af brugen af e-fakturering; 2012 Global E-Invoicing Study.
Undersøgelsen, der baserer sig på svar fra 908 økonomichefer fra USA, England, Sverige, Norge, Tyskland og Finland, er gennemført af e-fakturerings- og e-indkøbsvirksomheden Basware og Institute of Financial Operations (IFO). 2012 Global E-Invoicing Study er en benchmarkanalyse på virksomheders praksis omkring e-fakturering. Her har man undersøgt virksomhedernes planer for at indføre e-fakturering og i hvilken grad e-fakturering bruges i de enkelte organisationer.
Undersøgelsen viste, at 81% af alle fakturaer indskannes, men kun 26% af virksomhederne outsourcer indskanningen af indgående fakturaer til et elektronisk format. Blandt mindre virksomheder er tallet helt nede på 11%. Det efterlader virksomhederne med den store arbejdsopgave det er, at transformere fakturainformationen til elektronisk input i økonomisystemet. Samtidig forsinker det fakturahåndteringsprocessen, hvilket forringer virksomhedens overblik over sin likviditet.
Mængden af print er stadig høj. 69% af virksomhederne printer stadig fakturaer. Af dem, der anvender mere sofistikerede systemer (XML e-fakturaer, punkt-til-punkt forbindelser, webservice eller portal leveret af tredjepart) vil 30% også have outsourcet print. Kun 8% printer ikke fakturaer. PDF’er er stadig det mest almindelige format for “elektroniske” fakturaer (58%) og selvom det viser en udvikling væk fra papirfakturaer, så er det stadig meget langt fra en fuldautomatiseret e-faktureringsproces. Ikke så overraskende, så er de virksomheder, der i stor grad sender fakturaer i pdf-format, også dem der i høj grad modtager fakturaer som pdf’er. 79% af de virksomheder, der sender faktuaer i pdf-format, modtager faktuaer i pdf via e-mail. Til sammenligning bruger 50% af virksomhederne det offentliges e-faktureringssystemer.
Virksomheder med mere sofistikerede faktureringssystemer høster en række fordele, som virksomheder med pdf-baserede papirløse processer ikke opnår: 56% af virksomhederne med sofistikerede systemer har lavere omkostninger forbundet med fakturahåndtering end deres pdf-producerende modstykker. Med hensyn til fejl i fakturaerne oplevede 38% af virksomhederne med de sofistikerede faktureringssystemer, at der skete færre fejl, mens kun 28% af de virksomheder, der benytter sig af pdf-fakturaer oplevede det samme.
På trods af den fortsatte brug af ’primitive’ elektroniske dokumenter (som pdf’er) og manuelle processer, så viser det sig at barriererne mod indførelse af e-fakturering er formindskede i forhold til forrige år. Leverandørernes modstand mod e-fakturering er faldet fra 46% i 2011 til 26% i 2012. Dette er sket i takt med, at leverandørerne har fået øjnene op for de fordele, de selv kan opnå ved e-fakturering: 28% af virksomhederne med sofistikerede e-faktureringssystemer, oplevede at forholdet mellem indkøber og leverandør var blevet forbedret. Samtidig kan man se, at andelen af virksomheder, der anvender e-fakturering er steget fra 59% i 2011 til 73% i 2012.
Virksomhederne bliver mere og mere overbeviste om, at e-fakturering betyder hurtigere fakturaproces. I 2011 var 72% enige, og her i 2012 er tallet steget til 75%. Reduktion af omkostningerne ved at håndtere en faktura blev angivet som nummer to på listen over fordele – angivet af 64% (i modsætning til 71% i 2011).
En sammenligning af mindre virksomheder med de store organisationer viste nogle interessante resultater: nemlig at indførelsen af e-fakturering foregår i lige så høj grad i de store, som i de mindre virksomheder. Forskellen ligger i, at indførelsen af e-fakturering i de mindre virksomheder sker som følge af et ønske fra deres kunder. I de mindre virksomheder (med færre end 100 ansatte) angiver 61%, at deres kunder ønsker, at de indfører e-fakturering. I de store virksomheder (med over 1.000 ansatte) er tallet kun 34%. På trods af denne forskel, har kun 42% af de mindre virksomheder indført e-fakturering mod 70% af de store organisationer.
Undersøgelsen viste, at den stigende brug af e-fakturering bunder i en netværkseffekt. Det ses nemlig, at virksomheder, der handler med partnere, leverandører og kunder, der selv har indført e-fakturering, med stor sandsynlighed selv vil indføre e-fakturering. E-fakturering adopteres også ned igennem værdikæden, hvor det typiske billede er, at brugen af e-fakturering spreder sig ned igennem værdikæden. Det begynder hos en stor kunde, spreder sig til en stor leverandør og videre derfra til alle de leverandører, der arbejder i samme branche.
Andre faktorer der driver udbredelsen af e-fakturering er lovændringer, tvungen offentlig e-fakturering, forbedrede løsninger der forbinder virksomheder med hinanden og markedets kendskab til e-faktureringsløsningerne. Resultatet er ikke alene et stigende antal af e-fakturerende virksomheder, men også et stigende antal fakturaer, der gennemgår en e-faktureringsproces. Det forventes, at 2014/15 vil markere året, hvor der bliver flere virksomheder med sofistikerede e-faktureringssystemer end virksomheder med gammeldags faktureringsprocesser.
Esa Tihilä, CEO hos Basware udtaler: “E-fakturering er stigende, men som undersøgelsen viser sætter mange virksomheder stadig deres lid til manuelle processer. Den gode nyhed er, at netværkseffekten begynder at sætte ind nu. Vi ser, at nye virksomheder tager e-fakturering til sig, når deres netværk af kunder, leverandører og partnere overgår til e-fakturering. Det samme sker når de store virksomheders brug af e-fakturering bevæger sig nedad i værdikæden – og som et resultat af mere og mere avancerede løsninger, der forbinder virksomheder med hinanden. Hovedparten af de økonomiansvarlige i undersøgelsen genkender de fordele e-fakturering kan give deres organisation. Vi forventer, at e-fakturering bliver mere og mere udbredt, og at sofistikerede fuldautomatiserede systemer bliver normen i 2014/15.
Om Basware
Basware er den førende globale leverandør af cloudløsninger til e-fakturering og hele indkøb-til-betaling-processen. Løsningerne bruges af mere end 1.000.000 brugere i over 60 lande. Baswares B2B cloudløsninger og services giver et åbent, sikkert og globalt økosystem for samhandel, der har mere end 1,9 millioner indkøbere og leverandører tilknyttet. Løsningerne er specialdesignede til mindre, mellemstore og store virksomheders behov for automatiske, optimerede B2B processer. Kombineret med intelligente cloudløsninger og Open Network, forbedrer Baswares løsninger kommunikation og samarbejde mellem virksomheder. Løsningerne bygger på Baswares dybe og mangeårige erfaring med de finansielle processer mellem virksomheder. Med en Basware løsning kan virksomheder høste fordelene af mere effektive indkøbs- og faktureringsprocesser, langtidsholdbare besparelser, bedre overblik over likviditet og forbedrede kunde-leverandørforhold. Løsningerne kan købes som en SaaS-løsning, som en inhouseløsning eller gennem outsourcing af forretningsproces. Baswares løsninger sælges i Europa, USA og Asien via egne kontorer eller partnere. Basware blev grundlagt i 1985 og er børsnoteret på børsen i Helsinki. Se mere på www.basware.dk
Contact:
Charlotte Wedell-Neergaard
Vice President og salgschef, Basware
Danmark
51 57 95 76,
charlotte.wedell@basware.com
eller
Elisabeth
Due
Kommunikationsrådgiver, Frontal
33 31 00 12, elisabeth.due@frontal.dk
About Business Wire
Subscribe to releases from Business Wire
Subscribe to all the latest releases from Business Wire by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Business Wire
Day Two of the 11th World FZO Congress Highlights the Role of Digitization and Sustainability in Shaping the Future of Free Zones11.10.2025 16:52:00 CEST | Press release
The World Free Zones Organization’s 11th annual World Congress continued its agenda today with a focus on the role of digitization and sustainability in the future of free zones and the mechanisms for enhancing their position as strategic trade gateways. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251011933300/en/ Dr Al Zarooni and President of CIRD launching the global institute (Photo: AETOSWire) The day’s sessions featured a series of sessions addressing critical themes such as the digitization of trade corridors, the impact of the OECD Global Minimum Tax, and the role of free zones as regional trade gateways. Sustainability took centre stage with sessions focusing on the transition to net-zero through renewable energy, circular economy models, and green financing frameworks. Speakers underscored that decarbonization is not only a climate imperative but also a competitive advantage for the next generation of free zones
IonQ to Participate in ComoLake2025, Advancing Quantum Collaboration in Italy10.10.2025 22:05:00 CEST | Press release
IonQ CEO to discuss how quantum accelerates innovation and economic growth at Italy’s leading tech and policy forum IonQ (NYSE: IONQ), a leading quantum company, today announced its participation in the ComoLake2025 Digital Innovation Forum, one of Italy’s most prominent technology events focused on digital transformation, infrastructure, and innovation policy. At ComoLake2025, taking place October 14–17 at the Villa Erba International Exhibition and Congress Center in Cernobbio, Niccolò de Masi, Chairman and CEO at IonQ, will deliver a special address, offering strategic insights into how quantum computing is reshaping infrastructure, industry, and Europe’s digital leadership. Marco Pistoia, Senior Vice President of Industry Relations at IonQ, will participate in the round table “Pan-European Quantum Industry Forum - Dialogue between Industry, Politics, and Research for Europe's Quantum Leadership” focused on strengthening Europe’s position in the global quantum landscape. Organized b
IonQ to Participate in GITEX Dubai 2025, Showcasing Advancements in Quantum Infrastructure and Security10.10.2025 22:05:00 CEST | Press release
Executives at IonQ and ID Quantique to address the future of quantum-safe infrastructure and cloud platforms at one of the world’s largest tech events IonQ (NYSE: IONQ), a leading quantum company, today announced its participation in GITEX Global 2025, one of the world’s largest and most influential technology exhibitions, taking place October 13-17 at the Dubai World Trade Centre. IonQ executives and partners will highlight advancements in quantum computing, secure infrastructure, and commercial applications that are accelerating enterprise adoption of quantum technologies. Rima Alameddine, Chief Revenue Officer at IonQ, will speak on the panel “Cracking the Quantum Code: How to Build a Profitable Business in the Quantum Economy,” on October 14, in Hall 10, AI stage. This session will convene global quantum leaders to discuss the path from breakthrough science to viable commercial success, including how to unlock investment, scale quantum solutions, and deliver near-term value across
Axway Named a Leader in the 2025 Gartner® Magic Quadrant™ for API Management for the 10th Time10.10.2025 20:20:00 CEST | Press release
Recognized for Completeness of Vision and Ability to Execute Axway, a 74Software company (Euronext: 74SW), a global leader in federated API management and enterprise integration, is recognized by Gartner as a Leader in the 2025 Magic Quadrant™ for API Management1 – marking the 10th time Axway has been positioned as a Leader in the report. Based on specific criteria that analyzed the company’s overall Completeness of Vision and Ability to Execute, we believe the evaluation highlights the strength of Axway’s Amplify API Management offering and its ability to address the growing challenges of API sprawl, governance, and AI-driven integration. In companion research issued by Gartner along with the report, Critical Capabilities for API Management, Axway received the highest score (3.6 out of 5.0) for the Distributed API Management Use Case for the third consecutive year.2 “This is the tenth time Axway is named a Leader in this report. For us, this feels like a strong validation of Axway’s v
Textron Aviation Enhances Parts Shipment Visibility With Sensos Smart Labels Technology10.10.2025 19:00:00 CEST | Press release
Textron Aviation Inc., a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, today announced the integration of Sensos Smart Labels into its parts distribution process, offering customers the option of enhanced visibility and real-time tracking of their parts shipments. The new capability is part of Textron Aviation’s ongoing investment in digital tools and customer support innovation. By leveraging Sensos’ advanced technology, customers may purchase access to real-time location data and shipment status updates for select parts orders, improving transparency and streamlining maintenance planning. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251010471925/en/ Textron Aviation announced the integration of Sensos Smart Labels into its parts distribution process, offering customers the option of enhanced visibility and real-time tracking of their parts shipments. (Textron Aviation) “Our customers rely on timely and accurate parts deliveries to k
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom