Basware: Hver anden globale virksomhed holdes tilbage af papirbaserede faktureringsprocesser
Mere end hver anden globale virksomhed skanner stadig selv deres fakturaer og benytter sig af tunge manuelle processer. Dét giver dem et forringet overblik over deres likviditet. På samme tid accellererer masseindførelsen af e-fakturering på globalt plan.
53% virksomheder indskanner selv fysiske fakturaer, mens hver fjerde overhovedet ikke indskanner. PDF’er er stadig den foretrukne metode til at sende og modtage fakturaer. Dét viser Baswares årlige undersøgelse af brugen af e-fakturering; 2012 Global E-Invoicing Study.
Undersøgelsen, der baserer sig på svar fra 908 økonomichefer fra USA, England, Sverige, Norge, Tyskland og Finland, er gennemført af e-fakturerings- og e-indkøbsvirksomheden Basware og Institute of Financial Operations (IFO). 2012 Global E-Invoicing Study er en benchmarkanalyse på virksomheders praksis omkring e-fakturering. Her har man undersøgt virksomhedernes planer for at indføre e-fakturering og i hvilken grad e-fakturering bruges i de enkelte organisationer.
Undersøgelsen viste, at 81% af alle fakturaer indskannes, men kun 26% af virksomhederne outsourcer indskanningen af indgående fakturaer til et elektronisk format. Blandt mindre virksomheder er tallet helt nede på 11%. Det efterlader virksomhederne med den store arbejdsopgave det er, at transformere fakturainformationen til elektronisk input i økonomisystemet. Samtidig forsinker det fakturahåndteringsprocessen, hvilket forringer virksomhedens overblik over sin likviditet.
Mængden af print er stadig høj. 69% af virksomhederne printer stadig fakturaer. Af dem, der anvender mere sofistikerede systemer (XML e-fakturaer, punkt-til-punkt forbindelser, webservice eller portal leveret af tredjepart) vil 30% også have outsourcet print. Kun 8% printer ikke fakturaer. PDF’er er stadig det mest almindelige format for “elektroniske” fakturaer (58%) og selvom det viser en udvikling væk fra papirfakturaer, så er det stadig meget langt fra en fuldautomatiseret e-faktureringsproces. Ikke så overraskende, så er de virksomheder, der i stor grad sender fakturaer i pdf-format, også dem der i høj grad modtager fakturaer som pdf’er. 79% af de virksomheder, der sender faktuaer i pdf-format, modtager faktuaer i pdf via e-mail. Til sammenligning bruger 50% af virksomhederne det offentliges e-faktureringssystemer.
Virksomheder med mere sofistikerede faktureringssystemer høster en række fordele, som virksomheder med pdf-baserede papirløse processer ikke opnår: 56% af virksomhederne med sofistikerede systemer har lavere omkostninger forbundet med fakturahåndtering end deres pdf-producerende modstykker. Med hensyn til fejl i fakturaerne oplevede 38% af virksomhederne med de sofistikerede faktureringssystemer, at der skete færre fejl, mens kun 28% af de virksomheder, der benytter sig af pdf-fakturaer oplevede det samme.
På trods af den fortsatte brug af ’primitive’ elektroniske dokumenter (som pdf’er) og manuelle processer, så viser det sig at barriererne mod indførelse af e-fakturering er formindskede i forhold til forrige år. Leverandørernes modstand mod e-fakturering er faldet fra 46% i 2011 til 26% i 2012. Dette er sket i takt med, at leverandørerne har fået øjnene op for de fordele, de selv kan opnå ved e-fakturering: 28% af virksomhederne med sofistikerede e-faktureringssystemer, oplevede at forholdet mellem indkøber og leverandør var blevet forbedret. Samtidig kan man se, at andelen af virksomheder, der anvender e-fakturering er steget fra 59% i 2011 til 73% i 2012.
Virksomhederne bliver mere og mere overbeviste om, at e-fakturering betyder hurtigere fakturaproces. I 2011 var 72% enige, og her i 2012 er tallet steget til 75%. Reduktion af omkostningerne ved at håndtere en faktura blev angivet som nummer to på listen over fordele – angivet af 64% (i modsætning til 71% i 2011).
En sammenligning af mindre virksomheder med de store organisationer viste nogle interessante resultater: nemlig at indførelsen af e-fakturering foregår i lige så høj grad i de store, som i de mindre virksomheder. Forskellen ligger i, at indførelsen af e-fakturering i de mindre virksomheder sker som følge af et ønske fra deres kunder. I de mindre virksomheder (med færre end 100 ansatte) angiver 61%, at deres kunder ønsker, at de indfører e-fakturering. I de store virksomheder (med over 1.000 ansatte) er tallet kun 34%. På trods af denne forskel, har kun 42% af de mindre virksomheder indført e-fakturering mod 70% af de store organisationer.
Undersøgelsen viste, at den stigende brug af e-fakturering bunder i en netværkseffekt. Det ses nemlig, at virksomheder, der handler med partnere, leverandører og kunder, der selv har indført e-fakturering, med stor sandsynlighed selv vil indføre e-fakturering. E-fakturering adopteres også ned igennem værdikæden, hvor det typiske billede er, at brugen af e-fakturering spreder sig ned igennem værdikæden. Det begynder hos en stor kunde, spreder sig til en stor leverandør og videre derfra til alle de leverandører, der arbejder i samme branche.
Andre faktorer der driver udbredelsen af e-fakturering er lovændringer, tvungen offentlig e-fakturering, forbedrede løsninger der forbinder virksomheder med hinanden og markedets kendskab til e-faktureringsløsningerne. Resultatet er ikke alene et stigende antal af e-fakturerende virksomheder, men også et stigende antal fakturaer, der gennemgår en e-faktureringsproces. Det forventes, at 2014/15 vil markere året, hvor der bliver flere virksomheder med sofistikerede e-faktureringssystemer end virksomheder med gammeldags faktureringsprocesser.
Esa Tihilä, CEO hos Basware udtaler: “E-fakturering er stigende, men som undersøgelsen viser sætter mange virksomheder stadig deres lid til manuelle processer. Den gode nyhed er, at netværkseffekten begynder at sætte ind nu. Vi ser, at nye virksomheder tager e-fakturering til sig, når deres netværk af kunder, leverandører og partnere overgår til e-fakturering. Det samme sker når de store virksomheders brug af e-fakturering bevæger sig nedad i værdikæden – og som et resultat af mere og mere avancerede løsninger, der forbinder virksomheder med hinanden. Hovedparten af de økonomiansvarlige i undersøgelsen genkender de fordele e-fakturering kan give deres organisation. Vi forventer, at e-fakturering bliver mere og mere udbredt, og at sofistikerede fuldautomatiserede systemer bliver normen i 2014/15.
Om Basware
Basware er den førende globale leverandør af cloudløsninger til e-fakturering og hele indkøb-til-betaling-processen. Løsningerne bruges af mere end 1.000.000 brugere i over 60 lande. Baswares B2B cloudløsninger og services giver et åbent, sikkert og globalt økosystem for samhandel, der har mere end 1,9 millioner indkøbere og leverandører tilknyttet. Løsningerne er specialdesignede til mindre, mellemstore og store virksomheders behov for automatiske, optimerede B2B processer. Kombineret med intelligente cloudløsninger og Open Network, forbedrer Baswares løsninger kommunikation og samarbejde mellem virksomheder. Løsningerne bygger på Baswares dybe og mangeårige erfaring med de finansielle processer mellem virksomheder. Med en Basware løsning kan virksomheder høste fordelene af mere effektive indkøbs- og faktureringsprocesser, langtidsholdbare besparelser, bedre overblik over likviditet og forbedrede kunde-leverandørforhold. Løsningerne kan købes som en SaaS-løsning, som en inhouseløsning eller gennem outsourcing af forretningsproces. Baswares løsninger sælges i Europa, USA og Asien via egne kontorer eller partnere. Basware blev grundlagt i 1985 og er børsnoteret på børsen i Helsinki. Se mere på www.basware.dk
Contact:
Charlotte Wedell-Neergaard
Vice President og salgschef, Basware
Danmark
51 57 95 76,
charlotte.wedell@basware.com
eller
Elisabeth
Due
Kommunikationsrådgiver, Frontal
33 31 00 12, elisabeth.due@frontal.dk
About Business Wire
Subscribe to releases from Business Wire
Subscribe to all the latest releases from Business Wire by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Business Wire
Wolters Kluwer survey reveals key drivers of job satisfaction among Dutch accounting professionals6.8.2025 08:00:00 CEST | Press release
Findings highlight the importance of workplace atmosphere, meaningful work, and automation in boosting employee happiness and retention Wolters Kluwer Tax & Accounting Netherlands today released the results of its latest survey, “Work Pressure or Job Satisfaction?”, offering a revealing look into what drives happiness—and frustration—among accounting professionals in the Netherlands. The survey, conducted in May 2025, gathered insights from professionals across a range of roles and firm sizes, providing a snapshot of the sector’s evolving expectations and challenges. “The future of the accounting profession calls for greater focus on employee well-being and educational innovation,” said Jeffrey Smit, Vice President & General Manager, Wolters Kluwer Tax & Accounting, Europe Region West. “True gains come from sustainable employability, future-focused expertise, and job satisfaction. Today’s accountant is no longer just a number-cruncher, but a savvy advisor who brings together data, tech
The GTDC, CONTEXT and IDC Forge Unprecedented Global Alliance to Deliver Technology Sales Data6.8.2025 04:00:00 CEST | Press release
First-of-its-kind collaboration will result in like-for-like, actionable data for IT vendors and distributors across Asia Pacific, North America, Europe, and the Middle East markets Three powerhouse leaders in the global distribution and data intelligence sector are partnering to create the first and only data source that will deliver comprehensive sell-through insights across Asia Pacific, North America, Europe, and the Middle East. The collaboration will deliver the definitive global source of technology sales-through data across key markets, providing vendors and distributors with an unparalleled 360-degree view of market trends. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20250805421998/en/ IDC, GTDC and CONTEXT, powerhouse leaders in the global distribution and data intelligence sector, are partnering to create the first and only data source that will deliver comprehensive sell-through insights across Asia Pacific, Nor
The Hackett Group® and Celonis Partner to Accelerate ROI With Unmatched AI + Process Intelligence Solutions5.8.2025 23:18:00 CEST | Press release
The Hackett Group, Inc. (NASDAQ: HCKT), a leading generative artificial intelligence (Gen AI) consultancy and executive advisory firm, today announced a collaboration with Celonis, a global leader in process mining, to deliver intelligent enterprise automation that drives measurable business results at unprecedented speed. Using Celonis process intelligence and The Hackett Group’s AI XPLR™ and ZBrain™ platforms – that leverage The Hackett Group’s globally recognized enterprise benchmarking and business transformation IP – companies can compare their performance against Digital World Class® performance standards. This will allow clients to quickly identify the greatest ROI opportunities and harness unmatched process intelligence and agentic workflow solutions to achieve their value realization objectives. The partnership delivers: Clarity on the right tech investments: Combining The Hackett Group’s industry benchmarks with Celonis process intelligence and its own benchmarks on leading m
IFF Reports Second Quarter 2025 Results5.8.2025 22:26:00 CEST | Press release
Reaffirms Full Year 2025 Financial GuidanceLeverage Reduced to 2.5x; Announces new $500M Share Repurchase AuthorizationEnters into Definitive Agreement to Sell Soy Crush, Concentrates & Lecithin Business; Evaluating Strategic Alternatives for Food Ingredients Segment IFF (NYSE: IFF) reported financial results for the second quarter ended June 30, 2025. Management Commentary “IFF’s second-quarter results reflect the progress we are making to strengthen our business and advance our strategic agenda,” said Erik Fyrwald, CEO of IFF. “Our teams delivered top-line growth and improved profitability, driven by disciplined execution and a strong focus on productivity. We also made strides in reshaping our portfolio by closing the divestitures of Pharma Solutions and Nitrocellulose, and successfully completing our debt tender offering - reducing leverage to 2.5x, ahead of our target and reinforcing our financial position.” “Additionally, we announced the expected divestiture of our soy crush, co
Cooler Master’s MasterHUB Wins Red Dot Award for Design Excellence5.8.2025 21:36:00 CEST | Press release
Modular Control Deck Honored in 2025 Brands & Communication Category Cooler Master, a global leader in innovative thermal solutions and PC hardware, today announced that MasterHUB has won the Red Dot Award in the 2025 Brands & Communication Design category. The Red Dot is an internationally recognized symbol of outstanding design quality, awarded by a jury of global design experts. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20250805404259/en/ Cooler Master's Award-Winning MasterHUB Stream Deck. This recognition highlights Cooler Master’s FreeForm 2.0 design philosophy, which empowers users to build personalized, modular systems that evolve with their needs. MasterHUB embodies this approach by offering a flexible foundation for streamers, editors, and creatives to shape their own workflows. “MasterHUB was designed to grow with you,” said Matteo Stracciari, General Manager at Cooler Master. “Whether you're mixing audio, edit
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom