17.000 influenzastik på apotekerne dag 1

I dag den 1. oktober lød startskuddet til årets influenzavaccination, og interessen fra danskerne har været overvældende. Kl. 16.00 viste tallene, at omkring 17.000 havde været forbi de 381 apoteker, der tilbyder vaccination, og få et stik.

Travlheden har været stor på apotekerne i dag, hvor tilbuddet om influenzavaccination startede i morges. Det betyder, at man de fleste steder i hele apotekets åbningstid kan komme direkte ind fra gaden og få en vaccination mod influenza - og mange apoteker vaccinerer også mod pneumokok. Flere apoteker har dog af hensyn til COVID-19 indført tidsbestilling, så man undgår, at for mange møder op samtidig.

Apotekerne håber med deres indsats at være med til at bringe vaccinationsraten blandt risikogrupper op på 75%, som er WHO’s anbefaling. Sidste år lå den på omkring 50%.

I år er det vigtigere end nogensinde at blive vaccineret, så man ikke risikerer at få både influenza og COVID-19 på samme tid. Bliver man dobbelt ramt, kan det ende med et noget værre sygdomsforløb, og dødeligheden ved COVID-19 er fordoblet. Desuden er det nødvendigt at sikre, at sygehusvæsenet kan følge med, og at influenzapatienter ikke kommer til at optage de sengepladser, som er tiltænkt patienter med COVID-19.

Tilbuddet om gratis influenzavaccination for risikogrupper løber frem til 15. januar.