1.700 færre arbejdsløse i februar

Arbejdsløsheden faldt med 1.700 personer fra januar til februar 2016. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. ”Ledige kommer i job, mens arbejdsstyrken bliver større. Det er ubetinget godt for dansk økonomi”, siger økonom i LO, Morten Aastrup.

Der er nu i alt 114.600 bruttoarbejdsløse, svarende til 4,3 pct. af arbejdsstyrken.

– Arbejdsløsheden fortsætter det fald, som har præget perioden siden seneste top i juli 2012. I den periode er der gennemsnitligt hugget ca. 1.200 personer af arbejdsløshedskøen om måneden, hvilket svarer til 50.000 personer over hele perioden, siger Morten Aastrup.

– Dagens tal bekræfter heldigvis, at den stigende beskæftigelse ikke kun er et udtryk for en større arbejdsstyrke, men også at ledige kommer i job. Det er ubetinget godt nyt for dansk økonomi, fortsætter han.

Som de seneste nationalregnskabstal illustrerer, er dansk økonomi fortsat blot i begyndelsen af et meget skrøbeligt opsving. Der er stadig 114.600 sæt ledige hænder, der har brug for et job.

– De mange ledige og den stigende arbejdsstyrke betyder, at beskæftigelsen fortsat ligger markant under sit strukturelle niveau, og det stiller høje krav til jobskabelsen. Den nuværende situation tilsiger helt konkret en lempelig finanspolitik og et øget fokus på uddannelse og opkvalificering, så arbejdsstyrkens kvalifikationer matcher virksomhedernes behov, slutter Morten Aastrup.

Læs LO’s notat her

Kontakt: pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14
eller økonom i LO Morten Aastrup, tlf. 2016 6596.