16 talentfulde unge forskere får unik mulighed for ophold i internationale forskningsmiljøer

Med en international postdoc-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond er 16 unge forskere nu klar til at rejse ud i verden for at fordybe sig i deres forskning og kickstarte deres forskerkarrierer.
Photo by Jorge Fernández Salas on Unsplash

Danmarks Frie Forskningsfond har bevilliget 31 millioner kroner til 16 internationale postdoc-stipendiater, der skal styrke dansk forskning gennem internationalt samarbejde. Formålet med postdoc-bevilling er at udvikle forskerkompetencer hos yngre forskere i begyndelsen af deres forskerkarriere og samtidig styrke deres internationale mobilitet. Bevillingerne uddeles af fondens fem faglige forskningsråd til forskere, som har opnået en ph.d.-grad på en dansk institution, og udlandsopholdet kan vare i op til to år.

De 16 unge talenter forsker i alt fra hvordan man kan lave kunstig intelligens, der gør robotter i stand til at afkode og tilpasse sig forskellige sociale situationer, til fordele og udfordringer ved gruppeforløb til børn af forældre med psykisk sygdom. Der forskes også i hvordan flygtningefamilier integreres i deres nye værtslande efter lang tids adskillelse fra deres familiemedlemmer.

Modtagerne af postdoc-bevillingerne kommer fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet, VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Roskilde Universitet, IT-Universitetet og Danmarks Tekniske Universitet og emnerne, de forsker i, fordeler sig bredt over forskellige forskningsfelter.

-> Se alle 16 bevillingsmodtagere her.

Turen går til USA, Europa og Australien

Ni af de dygtige unge forskere rejser ud i Europa, bl.a. til Cambrigde University i England og University of Bern i Schweiz. Seks unge forskere tager turen til USA, hvor de fordeler sig fra University of California i vest, over universiteter i North Carolina og Colorado og helt til University of Central Florida i øst. En enkelt af bevillingsmodtagerne tager turen hele vejen til Monash University i Melbourne, Australien.

En af de 16 nye internationale postdocs er Jyoti Shanker Pandey, der skal forske i hydrat-teknologi som mulighed for at kunne fange og lagre CO2 og brint.

-> Læs mere om Jyoti Shanker Pandeys forskningsprojekt i casen her.

Med postdoc-bevillingerne ønsker Danmarks Frie Forskningsfond at styrke og videreudvikle internationaliseringen af dansk forskning, så talentfulde forskere får mulighed for at tilbringe en periode af deres forskerkarriere i udlandet.

Photo by Jorge Fernández Salas on Unsplash