151.000 naturgas- og varmeservicekunder skifter ejer

Konkurrencemyndighederne har den 26. august godkendt salget af 107.000 naturgaskunder og 44.000 varmeservicekunder fra SEAS-NVE til OK.

Den 24. juni godkendte Konkurrencemyndighederne energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE’s køb af Radius Elnet og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning.

Forud for godkendelsen vurderede myndighederne, at SEAS-NVE ville kunne opnå en dominerende position på gasmarkedet, hvis selskabet overtog Ørsteds naturgaskunder. SEAS-NVE har derfor frasolgt 107.000 naturgaskunder og 44.000 varmeservicekunder til energikoncernen OK. Handlen er nu blevet godkendt af konkurrencemyndighederne og kan afsluttes.

”Vi har ønsket en så smidig og nem overgang for kunderne som mulig. Vi er derfor glade for den hurtige myndighedsafgørelse. Det er også tilfredsstillende, at kunderne overtages af andelsselskabet OK, som vi har meget til fælles med – ikke mindst vores ejerform” siger Jesper Hjulmand i en kommentar til godkendelsen.

Der indgår ingen fysiske aktiver i handlen mellem SEAS-NVE og OK. Et lille antal medarbejdere vil følge med fra Ørsted til OK.

SEAS-NVE vil fortsat være aktiv på naturgasmarkedet med naturgaskunder og varmeservicekunder samt erhvervskunder i Danmark og Sverige.

Jesper Hjulmand ser frem til en snarlig afslutning af købet af Radius Elnet og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning.

”Fremtidens SEAS-NVE vil indtage en central rolle i den grønne omstilling. Vi deler de ambitiøse politiske mål om at reducere udledningen af CO2 med 70% i 2030, og nu får vi musklerne og kompetencerne til at bidrage i et helt andet omfang end hidtil”.

SEAS-NVE forventer closing den 31. august.

Det nye SEAS-NVE bliver det største danske energi- og distributionsselskab med 2,8 mio. kundeforhold og 40 procent af al transporteret el i det danske distributionsnet.

Navneændring

SEAS-NVE’s repræsentantskab besluttede på sit møde den 25. august, at den nye koncern skal hedde Andel. Navnet er valgt, fordi det både siger noget om, hvor selskabet kommer fra, og peger mod en historisk tradition med andelsselskaber og fællesskaber. Og så er det på samme tid moderne og tidstypisk i forhold til deleøkonomi, nye lokale fællesskaber og privatdrevne foreninger. Navneændringen vil ske gradvist i løbet af de kommende måneder.

SEAS-NVE's pressevagt, telefon 21 70 31 01

70 29 29 00http://www.andel.dk/

Vi har alle en andel i energien

Andel er et andelsselskab, der bygger og tror på, at det bedste samfund er et samfund med muligheder for alle. Lige muligheder for at lade elbilen og gå online. En velfungerende vital infrastruktur skaber sammenhæng og sammenhold. Et stærkt sammenhold kræver stærke forbindelser. Vi er afhængige af at være forbundet med hinanden – elektrisk og digitalt – og vi er hinandens bedste forbindelse.

I Andel vil vi være hinandens bedste forbindelse, og vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtid – for vores kunder, vores andelshavere og vores omverden. Andel har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Clever, Energi Danmark, Fibia og SEAS-NVE, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning. Vi en del af en ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære energiløsninger. Andel har hovedsæde i Svinninge og primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. Koncernen har 1.700 ansatte og omsatte i 2019 for 6.902 mio. kr.