DSB overtager GoCollectives togtrafik fra 1. september 2026
26.6.2026 09:15:30 CEST | By-, Land- og Transportministeriet | Pressemeddelelse
Med aftalen sikres det, at togtrafikken opretholdes, og medarbejderne kan fortsætte i regi af DSB.
GoCollective har meddelt By-, Land- og Transportministeriet, at selskabet ikke kan betale udgifter på ca. 100 mio. kr., der forfalder den 29. juni 2026. Selskabet er således i umiddelbart forestående risiko for konkurs, hvilket vil indebære et fuldt stop for togdriften i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen. GoCollectives økonomiske stilling er over for ministeriet bekræftet ved en uafhængig gennemgang.
By-, Land- og Transportministeriet har på den baggrund indgået en betinget aftale med GoCollective om at bringe GoCollectives kontrakt om togtrafik i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen til ophør med virkning fra den 1. september 2026. Aftalen sikrer, at GoCollective fortsætter driften i juli og august med henblik en koordineret overdragelse af togdriften til DSB den 1. september 2026.
- Med aftalen sikrer vi, at passagererne i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen ikke pludselig står uden togdrift som følge af en konkurs i GoCollective på mandag. Det ville skabe en helt kaotisk situation for de mange tusinde passagerer og alle de ansatte i GoCollective. Derfor er jeg tilfreds med, at vi har fået en aftale om en kontrolleret afslutning på GoCollectives togdrift og en overdragelse til DSB, siger by-, land- og transportminister Signe Munk.
Med aftalen sikres det, at togtrafikken opretholdes, og medarbejderne kan fortsætte i regi af DSB.
- Det bliver et stort arbejde at få overdragelsen til at lykkes, og der vil blive arbejdet hårdt på at skabe det bedst mulige togtilbud. Jeg vil følge overdragelsen af togtrafikken og den efterfølgende driftsperiode nøje, siger by-, land- og transportminister Signe Munk.
Aftalen med GoCollective er sammen med et faktaark om indholdet af aftalen offentliggjort på By-, Land og Transportministeriets hjemmeside.
Links
Følg pressemeddelelser fra By-, Land- og Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra By-, Land- og Transportministeriet
Ekstra støtte til busser20.6.2026 06:21:48 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med en stor ekstra bevilling holde hånden under den kollektive transport, så busruter ikke bliver forringet på grund af de høje brændstofpriser.
Invitation: Ministeroverdragelse i Transportministeriet3.6.2026 10:06:49 CEST | Pressemeddelelse
Pressen inviteres til overdragelsesforretning i Transportministeriet kl. 15.30.
Sikkerheden i luftrummet øges med nyt anmeldelsessystem for droneflyvninger20.2.2026 11:53:49 CET | Pressemeddelelse
Regeringen afsætter cirka 1,2 milliarder kroner i 2026 til en akutpakke på beredskabsområdet.
Fremtidssikring af jernbanen ved Ringsted20.2.2026 07:01:24 CET | Pressemeddelelse
2,7 milliarder til kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering af jernbanen ved Ringsted.
Pulje med 160 millioner kroner til grønne lastbiler4.2.2026 07:00:50 CET | Pressemeddelelse
Puljen til grøn omstilling af tung vejtransport åbner for ansøgere, der ønsker støtte til indkøb og leasing af grønne lastbiler, etablering af depotladning og -tankning til brint og el samt destinationsladning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum