Tidligere ældreminister bliver ny senior- og socialdirektør i Tønder Kommune
25.6.2026 18:37:34 CEST | Tønder Kommune | Pressemeddelelse
Tønder Kommune har fundet sin nye senior- og socialdirektør. Valget er faldet på Mette Kierkgaard, der kommer med mange års erfaring fra både kommunal ledelse, socialområdet og senest som ældreminister.

Mette Kierkgaard tiltræder stillingen den 15. august 2026 og bliver en del af direktionen sammen med kommunaldirektør Lars Møldrup, vicekommunaldirektør Keld I. Hansen og direktør Grethe Høyrup Nielsen.
Borgmester Jørgen Popp Petersen glæder sig over ansættelsen.
"Vi får en direktør med en helt særlig kombination af erfaring fra både kommunal ledelse, socialområdet og Christiansborg. Mette har stået i spidsen for store forandringer på nogle af vores vigtigste velfærdsområder, og samtidig ved hun, hvordan virkeligheden ser ud ude i kommunerne. Det er en stærk profil, som vil bidrage positivt til udviklingen af Tønder Kommune," siger Jørgen Popp Petersen.
Mette Kierkgaard bor ved Ribe og kender allerede Tønder Kommune godt gennem sit arbejde som ældreminister, hvor hun flere gange har besøgt kommunen og mødt både medarbejdere, ledere og borgere på ældreområdet. Nu ser hun frem til at blive en del af hverdagen i kommunen og være med til at udvikle nogle af de velfærdsområder, der har stor betydning for mange borgere.
Med ansættelsen får Tønder Kommune en direktør med solid erfaring fra nogle af de største velfærdsområder i Danmark. Som ældreminister stod Mette Kierkgaard i spidsen for den omfattende reform af ældreområdet, og tidligere har hun blandt andet været chef i både Viborg og Esbjerg Kommune samt arbejdet i Socialstyrelsen.
Efter næsten fire år på Christiansborg og i regeringen glæder Mette Kierkgaard sig til igen at arbejde tæt på den velfærd, som møder borgerne i hverdagen.
"Jeg har altid været drevet af ønsket om at gøre en positiv forskel for mennesker. Det arbejde foregår hver eneste dag ude i kommunerne, hvor medarbejdere og ledere skaber velfærd tæt på borgerne. Det er et meningsfuldt arbejde at være en del af."
Mette Kierkgaard er uddannet cand.scient.soc. og ph.d. i politisk sociologi fra Aalborg Universitet. Hun har desuden en Master i Offentlig Ledelse og har gennem sin karriere arbejdet med ledelse, udvikling og implementering af velfærdsløsninger på tværs af både kommunalt og statsligt niveau.
Som senior- og socialdirektør får Mette Kierkgaard ansvaret for nogle af kommunens største velfærdsområder.
"Jeg glæder mig til at komme tilbage i det kommunale maskinrum i og omkring Tønder. Jeg ser frem til at lære kommunen at kende og til sammen med medarbejdere og ledere at videreudvikle de tilbud og indsatser, der har stor betydning for mange borgere. Tønder Kommune har stærke faglige miljøer og en tydelig vilje til udvikling, og det glæder jeg mig til at bygge videre på," siger Mette Kierkgaard.
Fakta om Mette Kierkgaard
- Mette Kierkgaard er født den 5. marts 1972 og bor ved Ribe. Hun er datter af tidligere gårdejer Ove Tobiasen og pensionist Kirsten Nordahl.
- Hun er gift med Thomas Kierkgaard, og parret har to sønner.
- Mette Kierkgaard er uddannet cand.scient.soc. og ph.d. i politisk sociologi fra Aalborg Universitet. Hun har desuden en Master i Offentlig Ledelse og en bestyrelsesuddannelse fra CBS og Børsen.
- Hun har tidligere været chef i Esbjerg Kommune og Viborg Kommune, arbejdet i Socialstyrelsen og var fra 2022 til 2026 medlem af Folketinget og ældreminister.
Nøgleord
Kontakter
Jørgen Popp PetersenBorgmesterTønder Kommune
Tlf:21 42 90 74jrp@toender.dkBilleder


Følg pressemeddelelser fra Tønder Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tønder Kommune
Tønder Kommune hædrer årets bedste byggeri og renoveringer23.6.2026 13:41:05 CEST | Pressemeddelelse
Et restaureret 1700-talshus i Møgeltønder, en nænsomt renoveret villa i Skærbæk og en ny administrationsbygning i Tønder modtager årets bygningspræmiering. De tre projekter er udvalgt for deres høje kvalitet og deres bidrag til at bevare og udvikle attraktive omgivelser i kommunen
To lokale talenter hyldet for medaljer ved DM i Skills18.6.2026 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag blev to unge faglærte talenter hyldet på Museum Wegner i Tønder for deres flotte resultater ved DM i Skills 2026.
Byrådssalen renoveres og møder flyttes til Tønderhallerne18.6.2026 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Kommunalbestyrelsens møder i juni, august, september og oktober afholdes i Tønderhallerne, mens Byrådssalen på Tønder Rådhus bliver renoveret.
Gratis behandling til unge fra familier med misbrug sikret to år mere10.6.2026 13:04:29 CEST | Pressemeddelelse
Tønder Kommune fortsætter støtten til Ballasts gratis behandlingstilbud til børn og unge fra familier med alkohol- og stofmisbrug i yderligere to år. Det betyder, at sårbare børn og unge i kommunen fortsat kan få professionel hjælp til at håndtere de udfordringer, der følger med at vokse op i et hjem præget af misbrug.
Nyt forum skal styrke samarbejdet om erhvervsudviklingen9.6.2026 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Tønder Kommune har nu taget hul på arbejdet i det nye Erhvervsstrategiske Forum. Det første møde blev afholdt mandag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum