Elektrisk färjesommar
23.6.2026 07:00:18 CEST | Molslinjen A/S | Pressemeddelelse
Med närmare 30 000 avgångar väntar en intensiv sommar för Molslinjens färjelinjer i Sverige och Danmark. Under årets högsäsong kommer nästan 58 procent av alla avgångar att genomföras på el. Därmed blir sommaren 2026 den mest elektrifierade färjesommaren hittills.

Det blir en elektrisk sommar hos Danmarks största färjerederi, Molslinjen, som även trafikerar till och från Sverige. Den 1 juni inleddes sommartrafiken, och på tvärs av rederiets alla färjelinjer kommer 57,6 procent av avgångarna under juni, juli och augusti att genomföras med eldrift i stället för marin- eller biodiesel. Under årets högsäsong ökar antalet eldrivna avgångar med 131 procent. Förra sommaren var motsvarande andel 25 procent.
”Just nu har vi fullt fokus på den gröna omställningen och det är en viktig milstolpe för oss att vi den här sommaren genomför fler avgångar på el än på diesel”, säger Carsten Jensen, CEO för Molslinjen. Han lyfter vidare målsättningen med att alla Molslinjens färjelinjer ska vara omställda till eldrift 2030.
På Öresundslinjen seglar tre av fyra färjor på el. Även Alslinjen och Samsølinjen trafikeras av helelektriska färjor och på Fanølinjen drivs den mest trafikerade färjan med el. Bornholmslinjen, Langelandslinjen och snabbfärjorna på Kattegatt drivs fortfarande med diesel.
I Australien pågår just nu byggnationen av tre megakatamaraner. I början av 2028 ska de bana väg för en elektrisk framtid för snabbfärjetrafiken, när de sätts i drift på Kattegatt.
På Öresundslinjen har färjan Hamlet, den tredje av de högfrekventa passagerarfärjorna mellan Helsingborg och Helsingör, nyligen konverterats till eldrift. Endast en äldre fraktfärja drivs fortfarande med diesel, vilket innebär att 95 procent av alla avgångar under sommarmånaderna planeras att genomföras med grön el, från fossilfria källor som sol, vind och vatten.
”Det är först nu tekniken gör det möjligt att driva stora katamaraner med el och vi har därmed omställningen av färjelinjerna på Kattegatt och Bornholm framför oss. Men med de övriga linjerna helt eller delvis elektrifierade räknar vi med att minska våra utsläpp med många tusen ton CO₂, bara under den här sommaren”, säger Carsten Jensen.
Under de tre högsäsongsmånaderna juni-augusti väntas cirka 5,4 miljoner resenärer välja en smart väg till sommaren via någon av Molslinjens färjor.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tel:+4520196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen är Danmarks största passagerarfärjerederi med en flotta på 19 fartyg som betjänar över 15 miljoner gäster per år. Med 10 överfarter fördelat på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen och Öresundslinjen förbinds Danmark, Sverige och Tyskland.
Bornholmslinjen och Molslinjen trafikeras av några av världens största katamaranfärjor, vilket gör Molslinjen till ett av världens största snabbfärjerederier.
I samarbete med Vikingbus driver Molslinjen busslinjen Kombardo Expressen. Bussarna går direkt till Köpenhamn från Århus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg och Rønne samt ett antal andra städer på Jylland.
Molslinjen har i dag över 1800 anställda.
Mer info: www.molslinjen.dk
Andra språk
Följ Molslinjen A/S
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Molslinjen A/S
Folkemødet satte en ganske lille rekord18.6.2026 09:04:53 CEST | Pressemeddelelse
En enkelt bil mere end sidste år. Det er resultatet af årets færge-regnestykke for det netop overståede Folkemøde på Bornholm. Passagerer var der to procent flere af i forhold til 2025.
Kombardo til Vikingbus1.6.2026 09:01:10 CEST | Pressemeddelelse
Fra i dag er det Vikingbus, som kører alle busser i Molslinjens busselskab, Kombardo Expressen. Skiftet af busselskab varsler en tid med bedre service og bedre busser til de succesfulde busser over Kattegat.
Nu kan fremtidens elfærger opleves: Molslinjen lancerer første video fra historisk færgeprojekt7.5.2026 08:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens tre batteridrevne mega-katamaraner er nu i gang i Tasmanien, og med en ny animationsvideo og hjemmeside kan danskerne følge projektet frem mod første afgang i 2028.
Konklusion efter uheld med rampe23.4.2026 10:08:45 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu afsluttet undersøgelsen af, hvad der skete, da Fanølinjens rampe i havnen i Nordby på Fanø faldt ned den 9. februar 2026. Undersøgelsen betyder, at rampernes løftecylindre laves på en ny måde. Den 9. februar faldt rampen i havnen på Fanø, og Fanølinjens færger måtte i en periode indstille sejladserne mellem Esbjerg og Fanø. Et tilsvarende uheld i sommeren 2023 har ført til omfattende undersøgelser af de løftecylindre, som bevæger ramperne op og ned i både Esbjerg og på Fanø. Undersøgelserne er foretaget af tekniske eksperter fra producenten af cylindrene, af Molslinjens teknikere og af metallurger, som er eksperter på metal. Undersøgelsen konkluderer, at der i øjerne på cylinderne har dannet sig små revner i metallet, som er blevet svækket over tid. Der er tale om revner, som ikke er synlige, og som derfor ikke blev opdaget i vedligehold af cylinderne. Konklusionen efter undersøgelsen er blevet, at producenten af løftecylinderne nu ændrer design, så øjerne bliver stær
Færger får forrygende start på 202615.4.2026 10:01:48 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjens hurtigfærger på Kattegat har fået en forrygende start på 2026. Kulde, voldsomt stigende brændstofpriser, elbiler, tidlig påske samt en stærk markedsposition har tilsammen skabt det bedste første kvartal i rederiets historie.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum