Coop Danmark A/S

150.000 elever har kål fra Coop på skemaet

Del
Coops skoleprojekt - GoCook Smagekassen – afvikles i ugerne 43, 44, 45, når 150.000 eleverne går i skolekøkkenet. Lærerne har hentet kål og andre gratis råvarer i Coops butikker.

Den klimavenlige kål er omdrejningspunkt for Danmarks største skolekøkkenprojekt, GoCook, hvor 150.000 elever og deres lærere går i skolekøkkenet. Det sker i ugerne 43, 44 og 45 over hele landet, og råvarer og undervisningsmaterialer leveres gratis af Coop til de 6800 tilmeldte klasser.

Kål er valgt som årets tema, fortæller projektchef Bente Svane Nielsen, der for nu for 15. år i træk gennemfører skoleprojektet.

- Spidskål og grønkål er blevet populær hos mange voksne, men kål har lidt af et imageproblem hos børnene. Her kender de unge kålen som en bitter og til tider smattet sag, der lugter. Og det er ærgerligt. For kål kan smage fantastisk, det er supersundt, og så er det en af de mest klimavenlige fødevarer, vi har, siger Bente Svane Nielsen.

Generelt er interessen for kål stigende blandt de danske forbrugere. I løbet af de sidste 10 år er salget steget med 50%, viser tal for Coop Analyse.

Broccoli og blomkål har begge i mange år været danskernes favorit. Blomkål er mest populær i sommermånederne, hvor broccoli topper når det er koldest.

Spidskål er dog vokset voldsomt i popularitet gennem årene, og i juli 2021 formår den at blive den mest populære type kål, hvor den udgør 46% af alle solgte kål.

Læs mere her: https://coopanalyse.dk/analyse/02_564-kaal/

Smagen er vigtigst

Selvom det er godt for både krop og klima at spise kål, så er det hovedsageligt smag og tilberedning, der er i fokus i årets smagekasse fra GoCook. Eleverne skal lære at tilberede kål på mange forskellige måder, hvor de udforsker både kendte kåltyper som blomkål og grønkål, og mere ukendte udgaver som asparges-broccoli. De vil lære, hvordan man kan nedtone den bitre kålsmag ved fx at lynstege grønkål og asparges-broccoli i en asiatisk bami goreng eller bage blomkål i en græsk-inspireret peinirli, der er en slags fyldte pizzabåde.

- Mad skal smage godt. Vi vil gerne pirre de unges nysgerrighed og vise dem, hvor lækkert man kan tilberede kål, så de får lyst til selv at tilberede og spise mere kål derhjemme. For os giver det mere mening at give børnene glæden ved at lave mad og udforske smage end blot at fortælle dem, at kål er sundt og klimavenligt, siger Bente Svane Nielsen.

Både kokken Gorm Wisweh og kagemanden Micki Cheng er ambassadører for GoCook og har været foran kameraet til de mange film til undervisningsmaterialet.

- Jeg har gennem min berøring med den asiatiske madkultur været vant til masser af retter med kål som fx forårsruller. Så jeg synes det er spændende, at børn kan udforske kål med inspiration fra hele verden, siger Micki Cheng. Og Gorm fortsætter: ”Ja, og det vigtige er, at det sker uden løftede pegefingre. Børnene bestemmer 100% selv”

Kontakter

Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, stiller gerne op til interview eller yderligere oplysninger om børn, kål og formålet med udviklingen af GoCook.
Bente kan kontaktes direkte på mobil: 30 91 92 74

Billeder

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Om skoleprogrammet GoCook

GoCook er Coops madprogram for børn og unge og blandt andet en del af Coops klimainitiativ. Missionen er at skabe den første generation af børn og unge, som er bedre til at lave mad end deres forældre. Smagekassen er GoCooks største projekt. Her kan skoleklasser over hele landet hvert år bestille en kasse fyldt med råvarer og undervisningsmaterialer. Og det er der mange, der benytter sig af. I år er der mere end 6800 klasser tilmeldt fra 4 ud af 5 skoler.

 

Fakta om GoCook Smagekassen 2021

  • GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer, film og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den indtil september og hente den i en lokal Coop-butik i uge 43, 44 og 45. Undervisningsmaterialet henvender sig til i elever i 4.-8. klasse.      
  • I år indeholder kassen opskrifter og økologiske råvarer til bami goreng med broccoli og grønkål, og peinirli med blomkål. Coops butikker med Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen udleverer i alt 58 tons økologiske råvarer til skolerne. GoCook-projektet i Coop betaler selv alle udgifterne til Smagekassen lige fra råvarer til undervisningsmaterialer.
  • 80 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private skoler og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.839 skoleklasser. 4 ud af 5 danske grund- og specialskoler har klasser, der deltager i GoCook Smagekassen.
  • Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som på bl.a. Facebook følges af cirka 17.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har tilsammen 300.000 unikke brugere, og har vundet flere priser. 97% af de deltagende lærer mener, at GoCook er en troværdig aktør i skolen (evaluering december 2020, N=828).
  • Læs meget mere på www.gocook.dk

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye