150.000 elever har kål fra Coop på skemaet
Den klimavenlige kål er omdrejningspunkt for Danmarks største skolekøkkenprojekt, GoCook, hvor 150.000 elever og deres lærere går i skolekøkkenet. Det sker i ugerne 43, 44 og 45 over hele landet, og råvarer og undervisningsmaterialer leveres gratis af Coop til de 6800 tilmeldte klasser.
Kål er valgt som årets tema, fortæller projektchef Bente Svane Nielsen, der for nu for 15. år i træk gennemfører skoleprojektet.
- Spidskål og grønkål er blevet populær hos mange voksne, men kål har lidt af et imageproblem hos børnene. Her kender de unge kålen som en bitter og til tider smattet sag, der lugter. Og det er ærgerligt. For kål kan smage fantastisk, det er supersundt, og så er det en af de mest klimavenlige fødevarer, vi har, siger Bente Svane Nielsen.
Generelt er interessen for kål stigende blandt de danske forbrugere. I løbet af de sidste 10 år er salget steget med 50%, viser tal for Coop Analyse.
Broccoli og blomkål har begge i mange år været danskernes favorit. Blomkål er mest populær i sommermånederne, hvor broccoli topper når det er koldest.
Spidskål er dog vokset voldsomt i popularitet gennem årene, og i juli 2021 formår den at blive den mest populære type kål, hvor den udgør 46% af alle solgte kål.
Læs mere her: https://coopanalyse.dk/analyse/02_564-kaal/
Smagen er vigtigst
Selvom det er godt for både krop og klima at spise kål, så er det hovedsageligt smag og tilberedning, der er i fokus i årets smagekasse fra GoCook. Eleverne skal lære at tilberede kål på mange forskellige måder, hvor de udforsker både kendte kåltyper som blomkål og grønkål, og mere ukendte udgaver som asparges-broccoli. De vil lære, hvordan man kan nedtone den bitre kålsmag ved fx at lynstege grønkål og asparges-broccoli i en asiatisk bami goreng eller bage blomkål i en græsk-inspireret peinirli, der er en slags fyldte pizzabåde.
- Mad skal smage godt. Vi vil gerne pirre de unges nysgerrighed og vise dem, hvor lækkert man kan tilberede kål, så de får lyst til selv at tilberede og spise mere kål derhjemme. For os giver det mere mening at give børnene glæden ved at lave mad og udforske smage end blot at fortælle dem, at kål er sundt og klimavenligt, siger Bente Svane Nielsen.
Både kokken Gorm Wisweh og kagemanden Micki Cheng er ambassadører for GoCook og har været foran kameraet til de mange film til undervisningsmaterialet.
- Jeg har gennem min berøring med den asiatiske madkultur været vant til masser af retter med kål som fx forårsruller. Så jeg synes det er spændende, at børn kan udforske kål med inspiration fra hele verden, siger Micki Cheng. Og Gorm fortsætter: ”Ja, og det vigtige er, at det sker uden løftede pegefingre. Børnene bestemmer 100% selv”
Kontakter
Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, stiller gerne op til interview eller yderligere oplysninger om børn, kål og formålet med udviklingen af GoCook.
Bente kan kontaktes direkte på mobil: 30 91 92 74
Billeder
Links
Information om Coop Danmark A/S
Om skoleprogrammet GoCook
GoCook er Coops madprogram for børn og unge og blandt andet en del af Coops klimainitiativ. Missionen er at skabe den første generation af børn og unge, som er bedre til at lave mad end deres forældre. Smagekassen er GoCooks største projekt. Her kan skoleklasser over hele landet hvert år bestille en kasse fyldt med råvarer og undervisningsmaterialer. Og det er der mange, der benytter sig af. I år er der mere end 6800 klasser tilmeldt fra 4 ud af 5 skoler.
Fakta om GoCook Smagekassen 2021
- GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer, film og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den indtil september og hente den i en lokal Coop-butik i uge 43, 44 og 45. Undervisningsmaterialet henvender sig til i elever i 4.-8. klasse.
- I år indeholder kassen opskrifter og økologiske råvarer til bami goreng med broccoli og grønkål, og peinirli med blomkål. Coops butikker med Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen udleverer i alt 58 tons økologiske råvarer til skolerne. GoCook-projektet i Coop betaler selv alle udgifterne til Smagekassen lige fra råvarer til undervisningsmaterialer.
- 80 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private skoler og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.839 skoleklasser. 4 ud af 5 danske grund- og specialskoler har klasser, der deltager i GoCook Smagekassen.
- Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som på bl.a. Facebook følges af cirka 17.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har tilsammen 300.000 unikke brugere, og har vundet flere priser. 97% af de deltagende lærer mener, at GoCook er en troværdig aktør i skolen (evaluering december 2020, N=828).
- Læs meget mere på www.gocook.dk
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop satser på Brugsen17.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med ny kampagne på alle medieplatforme slår Coop et slag for sine lokalt forankrede butikker, Brugsen. Det er samtidig premiere på nyt kampagneunivers, der skal leve i mange år
Coop stopper salg af alle stegepander med PFAS16.9.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop har engageret sig i kampen mod PFAS siden 2014 ved løbende at udfase varer med PFAS fra sortimentet.
Vinderne af Sol over Gudhjem Produktprisen 2024 er fundet6.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 11. år i træk blev dansk madiværksætteri sat i højsæde, da vinderne af Produktprisen 2024 blev kåret i samarbejde mellem Sol over Gudhjem, SuperBrugsen og Kvickly.
Coop lancerer i dag hakkekød i pose som de første i dansk detailhandel13.8.2024 10:04:43 CEST | Pressemeddelelse
I maj meldte Coop ud, at man ville gå fra at sælge hakkekød i bakke til at sælge det i pose. Og i dag er flowpack-emballagen så landet i Coops butikker. Med flowpack fjerner Coop årligt 169 ton plast fra køledisken og reducerer CO2-udledningen med 539 ton.
Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen27.6.2024 15:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med Konkurrencestyrelsens godkendelse af aftalen mellem Coop amba og OK kan Coop Danmark nu for alvor fortsætte rejsen med atter at gøre Coop Danmark til en lønsom virksomhed, der fortsat går forrest på ansvarlighed med stor lokal forankring. ”Med aftalen har vi fået tilført kapital til at investere i vores butikker og til at træffe de nødvendige beslutninger. Enkelthed og fokusering bliver nogle af de centrale elementer i den indsats, vi har sat i gang, og nu foretager vi nogle nødvendige tilpasninger, for at vi kan sikre fundamentet for et lønsomt Coop. Et Coop, der fortsat skal være den bedste arbejdsplads for de ca. 40.000 kollegaer og et mere attraktivt sted at handle for de ca. 800.000 daglige kunder i SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount”, siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen. Coop sælger således 35 butikker og lukker 19 butikker landet over. Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsætte
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum