150.000 elever har kål fra Coop på skemaet
Den klimavenlige kål er omdrejningspunkt for Danmarks største skolekøkkenprojekt, GoCook, hvor 150.000 elever og deres lærere går i skolekøkkenet. Det sker i ugerne 43, 44 og 45 over hele landet, og råvarer og undervisningsmaterialer leveres gratis af Coop til de 6800 tilmeldte klasser.
Kål er valgt som årets tema, fortæller projektchef Bente Svane Nielsen, der for nu for 15. år i træk gennemfører skoleprojektet.
- Spidskål og grønkål er blevet populær hos mange voksne, men kål har lidt af et imageproblem hos børnene. Her kender de unge kålen som en bitter og til tider smattet sag, der lugter. Og det er ærgerligt. For kål kan smage fantastisk, det er supersundt, og så er det en af de mest klimavenlige fødevarer, vi har, siger Bente Svane Nielsen.
Generelt er interessen for kål stigende blandt de danske forbrugere. I løbet af de sidste 10 år er salget steget med 50%, viser tal for Coop Analyse.
Broccoli og blomkål har begge i mange år været danskernes favorit. Blomkål er mest populær i sommermånederne, hvor broccoli topper når det er koldest.
Spidskål er dog vokset voldsomt i popularitet gennem årene, og i juli 2021 formår den at blive den mest populære type kål, hvor den udgør 46% af alle solgte kål.
Læs mere her: https://coopanalyse.dk/analyse/02_564-kaal/
Smagen er vigtigst
Selvom det er godt for både krop og klima at spise kål, så er det hovedsageligt smag og tilberedning, der er i fokus i årets smagekasse fra GoCook. Eleverne skal lære at tilberede kål på mange forskellige måder, hvor de udforsker både kendte kåltyper som blomkål og grønkål, og mere ukendte udgaver som asparges-broccoli. De vil lære, hvordan man kan nedtone den bitre kålsmag ved fx at lynstege grønkål og asparges-broccoli i en asiatisk bami goreng eller bage blomkål i en græsk-inspireret peinirli, der er en slags fyldte pizzabåde.
- Mad skal smage godt. Vi vil gerne pirre de unges nysgerrighed og vise dem, hvor lækkert man kan tilberede kål, så de får lyst til selv at tilberede og spise mere kål derhjemme. For os giver det mere mening at give børnene glæden ved at lave mad og udforske smage end blot at fortælle dem, at kål er sundt og klimavenligt, siger Bente Svane Nielsen.
Både kokken Gorm Wisweh og kagemanden Micki Cheng er ambassadører for GoCook og har været foran kameraet til de mange film til undervisningsmaterialet.
- Jeg har gennem min berøring med den asiatiske madkultur været vant til masser af retter med kål som fx forårsruller. Så jeg synes det er spændende, at børn kan udforske kål med inspiration fra hele verden, siger Micki Cheng. Og Gorm fortsætter: ”Ja, og det vigtige er, at det sker uden løftede pegefingre. Børnene bestemmer 100% selv”
Kontakter
Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, stiller gerne op til interview eller yderligere oplysninger om børn, kål og formålet med udviklingen af GoCook.
Bente kan kontaktes direkte på mobil: 30 91 92 74
Billeder
Links
Information om Coop Danmark A/S
Om skoleprogrammet GoCook
GoCook er Coops madprogram for børn og unge og blandt andet en del af Coops klimainitiativ. Missionen er at skabe den første generation af børn og unge, som er bedre til at lave mad end deres forældre. Smagekassen er GoCooks største projekt. Her kan skoleklasser over hele landet hvert år bestille en kasse fyldt med råvarer og undervisningsmaterialer. Og det er der mange, der benytter sig af. I år er der mere end 6800 klasser tilmeldt fra 4 ud af 5 skoler.
Fakta om GoCook Smagekassen 2021
- GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer, film og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den indtil september og hente den i en lokal Coop-butik i uge 43, 44 og 45. Undervisningsmaterialet henvender sig til i elever i 4.-8. klasse.
- I år indeholder kassen opskrifter og økologiske råvarer til bami goreng med broccoli og grønkål, og peinirli med blomkål. Coops butikker med Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen udleverer i alt 58 tons økologiske råvarer til skolerne. GoCook-projektet i Coop betaler selv alle udgifterne til Smagekassen lige fra råvarer til undervisningsmaterialer.
- 80 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private skoler og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.839 skoleklasser. 4 ud af 5 danske grund- og specialskoler har klasser, der deltager i GoCook Smagekassen.
- Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som på bl.a. Facebook følges af cirka 17.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har tilsammen 300.000 unikke brugere, og har vundet flere priser. 97% af de deltagende lærer mener, at GoCook er en troværdig aktør i skolen (evaluering december 2020, N=828).
- Læs meget mere på www.gocook.dk
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop sætter rekord i udlevering af pakker2.12.2024 10:45:00 CET | Pressemeddelelse
Efter Black Friday boomer det med pakker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount
Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.
To store brugsforeninger går sammen på tværs af landegrænser6.11.2024 11:30:04 CET | Pressemeddelelse
Fredensborg Brugsforening (FOB) investerer et tocifret millionbeløb i den færøske brugsforening Føroya Keypssamtøka (FK), og de to store selvstændige brugsforeninger indgår dermed et strategisk samarbejde. Sammen danner de et fælles selskab, hvor de hver ejer 50 procent, men med stemmemajoritet til Fredensborg Brugsforening.
Kvickly og SuperBrugsen i fornyet samarbejde med Disney om julens store samlealbum24.10.2024 06:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Fredag 25. oktober begynder salget af et nyt Disney samlealbum og udlevering af nye samlemærker i samtlige af Coops ca. 300 Kvickly og SuperBrugsen butikker. Igen i år vil man kunne samle hyggelige samlemærker med motiver og scener fra masser af Disneys største film – selv Vaiana 2 som først har premiere til november, har fundet vej til samlemærkerne. For hver 100 kr. man handler i Kvickly og SuperBrugsen frem til og med 23. december, får man en pakke med 3 samlemærker – som kommer i flere former, både med og uden glitter- og hologram-lignende effekt. I det 50 siders farvestrålende samlealbum er der plads til 100 forskellige samlemærker, der er opskrifter og masser af hyggelige opgaver. “Vi så sidste år, hvor mange børnefamilier, der fik en positiv oplevelse med dette hyggelige samleprojekt. Derfor er vi glade for, at det er lykkes igen i år at indgå et samarbejde med Disney,” siger marketingchef Annette Bramsen, Kvickly/SuperBrugsen. “Coops kundefokus og enestående eksekveringsevne va
365discount Hinnerup bygger om og får Normal som nabo8.10.2024 09:03:17 CEST | Pressemeddelelse
365discount på Storegade 20 i Hinnerup bliver bygget om og udvidet til en større og mere tidssvarende butik. Ombygningen er så småt gået i gang, og den forventes af være færdig i slutningen af januar 2025. Butikken vil være lukket for kunder i fjorten dage i begyndelsen af januar. Butikschef Poul Bro Miltersen glæder sig til at slå dørene op til en forandret butik i det nye år, som vil give kunderne en forbedret indkøbsoplevelse. Han siger: ”Vi opgraderer butikkens indretning, og der kommer nyt inventar og nye kølemøbler. Sortimentet bliver udvidet med flere ferskvarer og mere frugt og grønt. Og så kommer der et selvbetjeningsområde, hvor man kan betale med både kort og Coops app.” Normal kommer til byen 365discount i Hinnerup får desuden ny nabo. I forbindelse med ombygningen bliver der plads til en Normal-butik ved siden af butikken, som åbner i løbet af foråret 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum