150.000 danske skoleelever går i køkkenet for klimaet

Hvordan lever man egentlig klimavenligt?
Det lærer 150.000 danske skoleelever i efteråret, når de går i køkkenet med GoCook, Coops madprojekt for børn, og laver klimavenlige livretter.
Skal jeg spise bælgfrugter i stedet for kød? Holde kødfrie dage? Spise efter sæson? Eller kun spise lokale råvarer? Kan du også blive ramt af klimaforvirringen, når du står ved supermarkedets køledisk? Så er du, som danskerne er flest. Ifølge tal fra Coop Analyse synes en tredjedel af danskerne, at det er nemt at finde ud af, hvordan man spiser klimavenligt. Og det er på trods af, at langt størstedelen egentlig gerne vil gøre, hvad de kan for vores fælles klima.
”Der er ingen tvivl om, at det har betydning, hvad vi spiser. Mad og drikke alene udgør knap 20 % af danskernes samlede klimaaftryk. Det er derfor vigtigt, at næste generation lærer at spise på en måde, der værner mere om vores planet. Det kunne eksempelvis være at spise flere grøntsager som bælgfrugter og mindre kød,” siger Michael Minter, der er leder af programmet Fremtidens Fødevarer hos den grønne tænketank CONCITO.
Og netop den næste generation er da også målgruppen for GoCook, der er Coops madprojekt for børn og unge. Henover efteråret har lærere fra 82 % af alle grundskoler tilmeldt næsten 6.500 klasser. Klasserne modtager en kasse med grøntsager – en såkaldt klimakasse - og undervisningsmaterialer.
”Vi ved fra vores dialog med skoler og lærere, at klimadebatten også fylder rigtig meget blandt børn og unge. Nogle børn er ligefrem bekymrede for fremtiden, men ved ikke, hvad de selv kan gøre. Så vi vil gerne vise, at der er masser af muligheder med klima-lækre retter,” fortæller Bente Svane Nielsen, der er projektchef på GoCook.
Børn skal lære forældre om klima
”GoCook har fra begyndelsen haft en mission om at skabe den første generation, der er bedre til at lave mad end deres forældre. I år har vi givet ambitionerne endnu et nøk opad og vil gøre børnene til de danske køkkeners klimaambassadører,” fortæller Bente Svane Nielsen. Hun forventer, at børnene er klar til at gå hjem og lære deres forældre om, hvordan man spiser klimavenligt.
De 150.000 skoleelever, som skal arbejde med undervisningsmaterialet ”Klima-cool i Køkkenet” skal både eksperimentere med bælgfrugter i alle former og farver, lære om madspild, og så skal de selv svinge pander og paletkniv, når opskrifterne byder på klima-lækre danske forårsruller og veggiesliders.
”Vi løfter ingen pegefingre. I stedet giver vi børnene indsigt, inspiration og ikke mindst viden om de fødevarer og måltider, der er klimavenlige, og så kan de selv lege og eksperimentere videre derfra,” fortæller Bente Svane Nielsen.
Kom på besøg i køkkenet
Oplev børnene, når de indtager skolekøkkenerne i uge 43, 44 og 45 og hør dem selv fortælle, hvordan de kommer klimaforvirringen til livs.
Skriv eller ring til os, så hjælper vi med at skabe kontakt til en skole:
· Sabine Mensel, mobil: 24 85 72 91
· Lisbeth Ellebæk, mobil: 20 48 72 71
Fakta om Coop analyse
- Kun hver tredje mener (36 %), at det er nemt at finde ud af, hvordan man spiser klimavenligt. Det viser en Coop analyse, hvor 1007 danskere har svaret. Undersøgelsen er foretaget i september 2019.
Fakta om GoCook Smagekassen 2019
- GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den og hente den i en lokal Coop butik i uge 43, 44 og 45.
- I år indeholder kassen opskrifter og økologiske råvarer, såsom hvidkål og gulerødder til danske forårsruller og veggieslider med en bøf lavet af limabønner og edamamebønner.
- 82 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.436 skoleklasser.
- Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som bl.a. på Facebook følges af cirka 12.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har 300.000 unikke brugere årligt.
- GoCook er en del af Coops madmanifest, der vil skabe en sundere og bedre madkultur i Danmark.
- Læs meget mere på www.gocook.dk/smagekassen
På vores smagekassekort kan I se alle deltagende skoler i hele landet: https://www.skolekontakten.dk/smagekassekort
Flere oplysninger Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, stiller gerne op til interview eller yderligere oplysninger om børn, klima og formålet med udviklingen af GoCook. Hun kan kontaktes direkte på mobil: 30 91 92 74
Billeder, opskrifter mv.
I kan finde pressebilleder, opskrifter, lydjingle, logo, samt liste over alle deltagende skoler i dropbox her:
https://www.dropbox.com/sh/2q9rakm8a4nibuh/AABCC38-6nqRN57BIxgbUnX6a?dl=0
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum