Coop Danmark A/S

150.000 danske skoleelever går i køkkenet for klimaet

Del
Coop vil gøre børn til klima-ambassadører og bedre til at lave mad end deres forældre

Hvordan lever man egentlig klimavenligt?

Det lærer 150.000 danske skoleelever i efteråret, når de går i køkkenet med GoCook, Coops madprojekt for børn, og laver klimavenlige livretter.

Skal jeg spise bælgfrugter i stedet for kød? Holde kødfrie dage? Spise efter sæson? Eller kun spise lokale råvarer? Kan du også blive ramt af klimaforvirringen, når du står ved supermarkedets køledisk? Så er du, som danskerne er flest. Ifølge tal fra Coop Analyse synes en tredjedel af danskerne, at det er nemt at finde ud af, hvordan man spiser klimavenligt. Og det er på trods af, at langt størstedelen egentlig gerne vil gøre, hvad de kan for vores fælles klima.

”Der er ingen tvivl om, at det har betydning, hvad vi spiser. Mad og drikke alene udgør knap 20 % af danskernes samlede klimaaftryk. Det er derfor vigtigt, at næste generation lærer at spise på en måde, der værner mere om vores planet. Det kunne eksempelvis være at spise flere grøntsager som bælgfrugter og mindre kød,” siger Michael Minter, der er leder af programmet Fremtidens Fødevarer hos den grønne tænketank CONCITO.

Og netop den næste generation er da også målgruppen for GoCook, der er Coops madprojekt for børn og unge. Henover efteråret har lærere fra 82 % af alle grundskoler tilmeldt næsten 6.500 klasser. Klasserne modtager en kasse med grøntsager – en såkaldt klimakasse - og undervisningsmaterialer.

”Vi ved fra vores dialog med skoler og lærere, at klimadebatten også fylder rigtig meget blandt børn og unge. Nogle børn er ligefrem bekymrede for fremtiden, men ved ikke, hvad de selv kan gøre. Så vi vil gerne vise, at der er masser af muligheder med klima-lækre retter,” fortæller Bente Svane Nielsen, der er projektchef på GoCook.

Børn skal lære forældre om klima

”GoCook har fra begyndelsen haft en mission om at skabe den første generation, der er bedre til at lave mad end deres forældre. I år har vi givet ambitionerne endnu et nøk opad og vil gøre børnene til de danske køkkeners klimaambassadører,” fortæller Bente Svane Nielsen. Hun forventer, at børnene er klar til at gå hjem og lære deres forældre om, hvordan man spiser klimavenligt.

De 150.000 skoleelever, som skal arbejde med undervisningsmaterialet ”Klima-cool i Køkkenet” skal både eksperimentere med bælgfrugter i alle former og farver, lære om madspild, og så skal de selv svinge pander og paletkniv, når opskrifterne byder på klima-lækre danske forårsruller og veggiesliders.

”Vi løfter ingen pegefingre. I stedet giver vi børnene indsigt, inspiration og ikke mindst viden om de fødevarer og måltider, der er klimavenlige, og så kan de selv lege og eksperimentere videre derfra,” fortæller Bente Svane Nielsen.

Kom på besøg i køkkenet

Oplev børnene, når de indtager skolekøkkenerne i uge 43, 44 og 45 og hør dem selv fortælle, hvordan de kommer klimaforvirringen til livs.

Skriv eller ring til os, så hjælper vi med at skabe kontakt til en skole:

·       Sabine Mensel, mobil: 24 85 72 91

·       Lisbeth Ellebæk, mobil: 20 48 72 71

 

Fakta om Coop analyse

  • Kun hver tredje mener (36 %), at det er nemt at finde ud af, hvordan man spiser klimavenligt. Det viser en Coop analyse, hvor 1007 danskere har svaret. Undersøgelsen er foretaget i september 2019.

Fakta om GoCook Smagekassen 2019

  • GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den og hente den i en lokal Coop butik i uge 43, 44 og 45.
  • I år indeholder kassen opskrifter og økologiske råvarer, såsom hvidkål og gulerødder til danske forårsruller og veggieslider med en bøf lavet af limabønner og edamamebønner.
  • 82 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.436 skoleklasser.
  • Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som bl.a. på Facebook følges af cirka 12.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har 300.000 unikke brugere årligt.
  • GoCook er en del af Coops madmanifest, der vil skabe en sundere og bedre madkultur i Danmark.
  • Læs meget mere på www.gocook.dk/smagekassen

På vores smagekassekort kan I se alle deltagende skoler i hele landet: https://www.skolekontakten.dk/smagekassekort

Flere oplysninger Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, stiller gerne op til interview eller yderligere oplysninger om børn, klima og formålet med udviklingen af GoCook. Hun kan kontaktes direkte på mobil: 30 91 92 74

Billeder, opskrifter mv.

I kan finde pressebilleder, opskrifter, lydjingle, logo, samt liste over alle deltagende skoler i dropbox her:

https://www.dropbox.com/sh/2q9rakm8a4nibuh/AABCC38-6nqRN57BIxgbUnX6a?dl=0

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye