15 nye i Coops landsråd efter kampvalg over hele landet

Valget til Coops øverste myndighed, landsrådet, lukkede i dag fredag den 6. oktober klokken 12.00 med den højeste valgdeltagelse siden 2008.

En arkitekt, en major, en brugsuddeler, en chefjurist, en landmand, en dyrlæge, en pensionist, en sygeplejerske, en civilingeniør og en kontorassistent er blandt de 50 ny- og genvalgte medlemmer til Coops landsråd, som repræsenterer 1,7 medlemmer og medejere i Coop.

15 nye ansigter træder ind i Coops landsråd efter et valg med rekordhøj deltagelse på næsten 73 %. Butikkerne i Danmarks største andelsforening, Coop, har stemt på deres favoritter, og der var kamp om pladserne i alle landets 10 valgdistrikter.

Coops formand Lasse Bolander siger:

”De lokale butikkers valgdeltagelse har været rekordhøj – og den højeste siden 2008. Det er godt, at butikkerne bakker op om demokratiet i Coop ved valget til landsrådet, som er den øverste myndighed i Coop og dermed de lokale butikkers primære vej til at få indflydelse. Jeg glæder mig til samarbejdet med ny- og genvalgte landsrådsmedlemmer.”

Landsrådet repræsenterer 1,7 millioner medlemmer, som er sammen om bedre mad, og medejere af Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop Danmark. Coops landsråd er med til at sætte danskernes madkultur, bæredygtighed og fødevareproduktion på dagsordenen.

Landsrådet vælger også både formanden og den øvrige bestyrelse for Coop amba, som står for at ansætte direktionen og for at udpege bestyrelsen i foreningen Coops datterselskaber.

Fakta om kandidaterne og valget:

• 569 butikker – Kvickly’er, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen – har haft mulighed for at stemme på deres favoritter til Coops landsråd.
  • Valgdeltagelsen var i år rekordhøj: 72,76 % af de 569 stemmeberettigede lokale bestyrelser
  • 41,1 procent af kandidaterne til landsrådet var kvinder. 58,9 procent af kandidaterne var mænd.
  • Gennemsnitsalderen hos de 15 nye landsrådsmedlemmer er 55 år. De personer, der ikke er genvalgt, har en gennemsnitsalder på 64 år.
  • Den yngste kandidat er 36 år og den ældste er 75 år.
  • 32 af de i alt 73 kandidater ved dette års valg til landsrådet var nye, dvs. ikke tidligere valgt. 15 af dem blev valgt ind.
  • 69 kandidater er allerede engageret lokalt i en bestyrelse i en af Coops 1200 butikker eller i en selvstændig brugsforening.
  • Især distrikt Nordsjælland har bragt fornyelse i Coops landsråd. Her er fire af de seks valgte kandidater nye.

Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmøde den 17. november 2017.

De nye navne i landsrådet er:

• Anne-Mette Worch fra SuperBrugsen i Slangerup
  • Bo Søby fra Kvickly i Helsingør
  • Dennis Borchersen Madsen fra Kvickly i Frederiksværk
  • Jørn Jørgensen fra SuperBrugsen i Skævinge
  • Brian Sønderby Qvist fra SuperBrugsen i Store Heddinge
  • Dorthe Trane fra Kvickly i Nykøbing F.
  • Kirstin Dahl-Pedersen fra SuperBrugsen i Hvalsø
  • Christian Busch fra SuperBrugsen i Ringe
  • Jørgen Kjær Jensen fra SuperBrugsen i City Odense
  • Yvette Juul Christoffersen fra Kvickly på Skibhusvej i Odense
  • Gunda Warming Jensen fra SuperBrugsen i Løjt Kirkeby
  • Paul Yde Knudsen fra Kvickly i Sønderborg
  • Henrik Kleis fra Kvickly i Ry
  • Lars Bang Jensen fra SuperBrugsen i Svenstrup
  • Ulla Sølvsten Sørensen-Mølgaard fra Dagli’Brugsen i Bindslev

De nye medlemmer i Coops landsråd er valgt for en toårig periode.

Fakta om Coops landsråd:

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf 1 medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

Læs mere om landsrådets arbejde – link http://coopforum.dk/foreningen/landsraad/landsraadets-arbejde

Her kan du se valgresultatet og stemmefordelingen – link: http://coopforum.dk/valgresultat17

Yderligere information: Juridisk konsulent i Coop, Jette Nielsen, 23 29 90 92.

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig