15 nye i Coops landsråd efter kampvalg over hele landet

Valget til Coops øverste myndighed, landsrådet, lukkede i dag fredag den 6. oktober klokken 12.00 med den højeste valgdeltagelse siden 2008.

En arkitekt, en major, en brugsuddeler, en chefjurist, en landmand, en dyrlæge, en pensionist, en sygeplejerske, en civilingeniør og en kontorassistent er blandt de 50 ny- og genvalgte medlemmer til Coops landsråd, som repræsenterer 1,7 medlemmer og medejere i Coop.

15 nye ansigter træder ind i Coops landsråd efter et valg med rekordhøj deltagelse på næsten 73 %. Butikkerne i Danmarks største andelsforening, Coop, har stemt på deres favoritter, og der var kamp om pladserne i alle landets 10 valgdistrikter.

Coops formand Lasse Bolander siger:

”De lokale butikkers valgdeltagelse har været rekordhøj – og den højeste siden 2008. Det er godt, at butikkerne bakker op om demokratiet i Coop ved valget til landsrådet, som er den øverste myndighed i Coop og dermed de lokale butikkers primære vej til at få indflydelse. Jeg glæder mig til samarbejdet med ny- og genvalgte landsrådsmedlemmer.”

Landsrådet repræsenterer 1,7 millioner medlemmer, som er sammen om bedre mad, og medejere af Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop Danmark. Coops landsråd er med til at sætte danskernes madkultur, bæredygtighed og fødevareproduktion på dagsordenen.

Landsrådet vælger også både formanden og den øvrige bestyrelse for Coop amba, som står for at ansætte direktionen og for at udpege bestyrelsen i foreningen Coops datterselskaber.

Fakta om kandidaterne og valget:

• 569 butikker – Kvickly’er, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen – har haft mulighed for at stemme på deres favoritter til Coops landsråd.
  • Valgdeltagelsen var i år rekordhøj: 72,76 % af de 569 stemmeberettigede lokale bestyrelser
  • 41,1 procent af kandidaterne til landsrådet var kvinder. 58,9 procent af kandidaterne var mænd.
  • Gennemsnitsalderen hos de 15 nye landsrådsmedlemmer er 55 år. De personer, der ikke er genvalgt, har en gennemsnitsalder på 64 år.
  • Den yngste kandidat er 36 år og den ældste er 75 år.
  • 32 af de i alt 73 kandidater ved dette års valg til landsrådet var nye, dvs. ikke tidligere valgt. 15 af dem blev valgt ind.
  • 69 kandidater er allerede engageret lokalt i en bestyrelse i en af Coops 1200 butikker eller i en selvstændig brugsforening.
  • Især distrikt Nordsjælland har bragt fornyelse i Coops landsråd. Her er fire af de seks valgte kandidater nye.

Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmøde den 17. november 2017.

De nye navne i landsrådet er:

• Anne-Mette Worch fra SuperBrugsen i Slangerup
  • Bo Søby fra Kvickly i Helsingør
  • Dennis Borchersen Madsen fra Kvickly i Frederiksværk
  • Jørn Jørgensen fra SuperBrugsen i Skævinge
  • Brian Sønderby Qvist fra SuperBrugsen i Store Heddinge
  • Dorthe Trane fra Kvickly i Nykøbing F.
  • Kirstin Dahl-Pedersen fra SuperBrugsen i Hvalsø
  • Christian Busch fra SuperBrugsen i Ringe
  • Jørgen Kjær Jensen fra SuperBrugsen i City Odense
  • Yvette Juul Christoffersen fra Kvickly på Skibhusvej i Odense
  • Gunda Warming Jensen fra SuperBrugsen i Løjt Kirkeby
  • Paul Yde Knudsen fra Kvickly i Sønderborg
  • Henrik Kleis fra Kvickly i Ry
  • Lars Bang Jensen fra SuperBrugsen i Svenstrup
  • Ulla Sølvsten Sørensen-Mølgaard fra Dagli’Brugsen i Bindslev

De nye medlemmer i Coops landsråd er valgt for en toårig periode.

Fakta om Coops landsråd:

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf 1 medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

Læs mere om landsrådets arbejde – link http://coopforum.dk/foreningen/landsraad/landsraadets-arbejde

Her kan du se valgresultatet og stemmefordelingen – link: http://coopforum.dk/valgresultat17

Yderligere information: Juridisk konsulent i Coop, Jette Nielsen, 23 29 90 92.

Irma går til kamp for miljøet: Klar med de første klimavenlige bæreposer21.6.2018 08:30pressemeddelelse

Som den første kæde i Danmark erstatter Irma nu plastic-bæreposerne med en klimavenlig og genanvendelig bærepose. De er i halvdelen af Irma butikkerne fra uge 29 og vil derefter blive rullet ud til hele kæden. ”Irma vil gå forrest, når det gælder mere bæredygtigt forbrug. Vores kunder har efterspurgt mere klimavenlige poser. Derfor er vi glade for, at vi som de første kan tilbyde denne type bærepose,” siger direktør Søren Steffensen, Irma. De nye poser er plantebaserede polyethylen baseret på sukkerør modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. De ny poser er produceret af ornybart materiale, hvor planterne har optaget Co2 imens de voksede og derfor er poserne klimavenlige, samtidig med at de der produceret under ordentlige forhold.. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. ”Selvom det er den hidtil mest klimavenlige bærepose i dansk detailhandel og er bæredygtigt, er det en stadig en god idé at man gen

Tilbagekaldelse af Party pølser14.6.2018 16:54pressemeddelelse

Hvilke fødevarer: X-tra Party pølser EAN: 7340011382485 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli/LokalBrugsen, Fakta og på Coop.dk/mad Party pølser EAN: 7340011437956 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Fakta Virksomhed, der kalder tilbage: Coop Danmark A/S Producent: Animex Foods Årsag: Der er fundet stykker af blødt blåt plast i enkelte pakker med Bedst før: 19.06.2018 Risiko: Tilstedeværelsen af plastik medfører at produktet er uegnet til konsum. Råd til forbrugerne: Skulle man have varen opbevaret, rådes forbrugeren til at levere varen tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume: 5159 3134