15 nye i Coops landsråd efter kampvalg over hele landet

Valget til Coops øverste myndighed, landsrådet, lukkede i dag fredag den 6. oktober klokken 12.00 med den højeste valgdeltagelse siden 2008.

En arkitekt, en major, en brugsuddeler, en chefjurist, en landmand, en dyrlæge, en pensionist, en sygeplejerske, en civilingeniør og en kontorassistent er blandt de 50 ny- og genvalgte medlemmer til Coops landsråd, som repræsenterer 1,7 medlemmer og medejere i Coop.

15 nye ansigter træder ind i Coops landsråd efter et valg med rekordhøj deltagelse på næsten 73 %. Butikkerne i Danmarks største andelsforening, Coop, har stemt på deres favoritter, og der var kamp om pladserne i alle landets 10 valgdistrikter.

Coops formand Lasse Bolander siger:

”De lokale butikkers valgdeltagelse har været rekordhøj – og den højeste siden 2008. Det er godt, at butikkerne bakker op om demokratiet i Coop ved valget til landsrådet, som er den øverste myndighed i Coop og dermed de lokale butikkers primære vej til at få indflydelse. Jeg glæder mig til samarbejdet med ny- og genvalgte landsrådsmedlemmer.”

Landsrådet repræsenterer 1,7 millioner medlemmer, som er sammen om bedre mad, og medejere af Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop Danmark. Coops landsråd er med til at sætte danskernes madkultur, bæredygtighed og fødevareproduktion på dagsordenen.

Landsrådet vælger også både formanden og den øvrige bestyrelse for Coop amba, som står for at ansætte direktionen og for at udpege bestyrelsen i foreningen Coops datterselskaber.

Fakta om kandidaterne og valget:

• 569 butikker – Kvickly’er, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen – har haft mulighed for at stemme på deres favoritter til Coops landsråd.
  • Valgdeltagelsen var i år rekordhøj: 72,76 % af de 569 stemmeberettigede lokale bestyrelser
  • 41,1 procent af kandidaterne til landsrådet var kvinder. 58,9 procent af kandidaterne var mænd.
  • Gennemsnitsalderen hos de 15 nye landsrådsmedlemmer er 55 år. De personer, der ikke er genvalgt, har en gennemsnitsalder på 64 år.
  • Den yngste kandidat er 36 år og den ældste er 75 år.
  • 32 af de i alt 73 kandidater ved dette års valg til landsrådet var nye, dvs. ikke tidligere valgt. 15 af dem blev valgt ind.
  • 69 kandidater er allerede engageret lokalt i en bestyrelse i en af Coops 1200 butikker eller i en selvstændig brugsforening.
  • Især distrikt Nordsjælland har bragt fornyelse i Coops landsråd. Her er fire af de seks valgte kandidater nye.

Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmøde den 17. november 2017.

De nye navne i landsrådet er:

• Anne-Mette Worch fra SuperBrugsen i Slangerup
  • Bo Søby fra Kvickly i Helsingør
  • Dennis Borchersen Madsen fra Kvickly i Frederiksværk
  • Jørn Jørgensen fra SuperBrugsen i Skævinge
  • Brian Sønderby Qvist fra SuperBrugsen i Store Heddinge
  • Dorthe Trane fra Kvickly i Nykøbing F.
  • Kirstin Dahl-Pedersen fra SuperBrugsen i Hvalsø
  • Christian Busch fra SuperBrugsen i Ringe
  • Jørgen Kjær Jensen fra SuperBrugsen i City Odense
  • Yvette Juul Christoffersen fra Kvickly på Skibhusvej i Odense
  • Gunda Warming Jensen fra SuperBrugsen i Løjt Kirkeby
  • Paul Yde Knudsen fra Kvickly i Sønderborg
  • Henrik Kleis fra Kvickly i Ry
  • Lars Bang Jensen fra SuperBrugsen i Svenstrup
  • Ulla Sølvsten Sørensen-Mølgaard fra Dagli’Brugsen i Bindslev

De nye medlemmer i Coops landsråd er valgt for en toårig periode.

Fakta om Coops landsråd:

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf 1 medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

Læs mere om landsrådets arbejde – link http://coopforum.dk/foreningen/landsraad/landsraadets-arbejde

Her kan du se valgresultatet og stemmefordelingen – link: http://coopforum.dk/valgresultat17

Yderligere information: Juridisk konsulent i Coop, Jette Nielsen, 23 29 90 92.

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po