Tæt opløb om titlen som Årets Træ 2026 i Kolding
17.6.2026 14:24:09 CEST | Kolding Kommune | Pressemeddelelse
Der var tæt kamp om førstepladsen i afstemningen om Årets Træ på kommunens hjemmeside. Blodbøgen ved Vonsild Kirke fik 21,7 procent af de afgivne stemmer og ender dermed som Årets Træ 2026. Nr. 2 og 3 blev henholdsvis lindetræet i skolegården på Harte Skole, der fik 18,7 procent af stemmerne og bøgen på Birkemosevej, der fik 17,6 procent.

Den store, smukke blodbøg ved Vonsild Kirke står med sit fine, mørke løv som en flot kontrast til kirkens gule mure og er et markant og historisk vartegn for byen. Tenna Bloch Klinge, der er medlem af Vonsild Kirkes menighedsråd, har indstillet træet som Årets Træ. Hun glæder sig over, at der er mange, der som hun, kan se træets værdi for området.
- Det er et flot træ, der får mange borgere til at stoppe op og nyde træet, når de går forbi. Træet er gammelt og mange af os gamle vonsildborgere husker det som om, at træet altid har stået ved siden af kirken, fortæller Tenna Bloch Klinge.
Hun nævner også, at der blev lagt kræfter i at bevare træet i dets fulde omfang, da et nyt sognehus blev opført for år tilbage og netop det faktum glæder formand for Natur-, Miljø- og Klimaudvalget, Jørn Chemnitz. Det er udvalget, der står bag Årets Træ og initiativet skal sætte fokus på den betydning, træer har for vores byer og lokalsamfund.
- Der er ingen tvivl om, at træet har en stor betydning for Vonsild og udgør en fin velkomst til kirken og det nye sognehus. Det varmer om hjertet, at både menighedsrådet og arkitekten har tænkt træet ind i placeringen af det nye sognehus, så det har fået lov til at blive stående og ikke er blevet beskåret for at give ekstra plads til nybyggeriet, siger Jørn Chemnitz.
Kom til fejring af Årets Træ
Kolding Kommune fejrer blodbøgen ved Vonsild Kirke som Årets Træ med en lille ceremoni den 25. juni kl. 16.00–17.00. Det foregår ved træet, og alle interesserede er velkomne.
Formand for Natur-, Miljø- og Klimaudvalget, Jørn Chemnitz, holder en lille hyldesttale til træet og markerer titlen med et lille messingskilt, der placeres ved træet.
Kolding Kommune er vært ved arrangementet og byder på en kop kaffe, saft og en træstamme-kage.
Ud over Tenna Bloch Klinge, er der endnu en indstiller, der har smidt blodbøgen ved Vonsild Kirke i puljen som Årets Træ. De modtager begge en gavekurv, der overrækkes som en del af ceremonien.
Kontakter
Jørn ChemnitzFormand for Natur-, Miljø- og Klimaudvalget
Tlf:60 47 37 63jckr@kolding.dkHenrik Abildgaard NonnegårdLandskabsarkitekt, MDL
Tlf:21 27 87 09henno@kolding.dkTenna Bloch Klinge
Tlf:28742940Billeder
Om Kolding Kommune
Som regionens naturlige centrum for trafik, erhverv og kultur byder Kolding på over 55.000 arbejdspladser, et UNESCO anerkendt designmiljø samt historiske vartegn som Koldinghus og Trapholt. Kolding Kommune dækker et areal på ca. 605 km² og har omkring 95.900 indbyggere.
Følg pressemeddelelser fra Kolding Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kolding Kommune
Overvældende interesse for indvielsen af Koldings store pumpesluse27.6.2026 15:52:34 CEST | Pressemeddelelse
Solen bagte fra en skyfri himmel og temperaturen var i den høje ende, men det afholdt ikke mindst et par tusinde borgere fra at lægge vejen forbi, da Kolding Kommune og BlueKolding lørdag indviede Danmarks største pumpesluse ved Kolding Å.
Ny minister indvier Danmarks største pumpesluse i Kolding26.6.2026 12:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks nye minister for natur og dyrevelfærd, Christian Rabjerg Madsen, står for den officielle indvielse, når Kolding Kommune og BlueKolding lørdag den 27. juni åbner Danmarks største pumpesluse-anlæg ved Kolding Å.
Socialøkonomisk Folkemøde i Kolding: Socialt ansvar er også arbejdskraft og god forretning25.6.2026 17:06:58 CEST | Pressemeddelelse
Den 20. august inviterer Kolding til Socialøkonomisk Folkemøde. En dag hvor virksomheder, samarbejdspartnere, det kommunale Danmark og foreninger endnu engang kan netværke, suge inspiration til sig og få konkrete værktøjer med hjem til at tage socialt ansvar og samtidig styrke deres organisation.
Socialøkonomisk Folkemøde i Kolding: Socialt ansvar er også arbejdskraft og god forretning25.6.2026 15:21:42 CEST | Pressemeddelelse
Den 20. august inviterer Kolding til Socialøkonomisk Folkemøde. En dag hvor virksomheder, samarbejdspartnere, det kommunale Danmark og foreninger endnu engang kan netværke, suge inspiration til sig og få konkrete værktøjer med hjem til at tage socialt ansvar og samtidig styrke deres organisation.
Opgangsfælleskab på Opelgrunden19.6.2026 12:43:20 CEST | Pressemeddelelse
Selv om første spadestik ikke er taget, er arbejdet alligevel i gang til opgangsfællesskabet til en række unge borgere, som kan for meget til at bo i et botilbud, men stadig har brug for en overordnet ramme i deres liv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

