
EU overvejer svækkelse af flypassagerers rettigheder trods risiko for flere forsinkelser
Medlemmer af Europa-Parlamentet og europæiske forbrugerorganisationer, herunder Forbrugerrådet Tænk, advarer nu mod at rulle de eksisterende rettigheder for flypassagerer tilbage. Ifølge en ny rapport vil de foreslåede ændringer ramme de rejsende hårdt og føre til flere forsinkelser og aflysninger.

EU forhandler i øjeblikket om en reform af flypassagerrettighederne, kendt som Forordning 261 (EC 261). Men en ny rapport og advarsler fra både Europa-Parlamentet og forbrugerorganisationer peger på, at de foreslåede ændringer kan få alvorlige konsekvenser for passagererne.
Emnet blev diskuteret ved en event i Europa-Parlamentet tidligere på måneden, hvor blandt andet Forbrugerrådet Tænk deltog.
Direktør Winni Grosbøll talte ved arrangementet og understregede, hvad formålet med kompensation egentlig er:
”Man skal huske på, at kompensationen ikke er en bonus for en forsinkelse eller en bonus, passageren skal modtage. Det er en legitim godtgørelse for den skade og ulempe, der forvoldes af forsinkelser eller aflysninger.”
Rapport: Reglerne virker – og bør ikke svækkes
Ifølge rapporten Air Passenger Rights at the Crossroads fungerer Forordning 261 efter hensigten. Reglerne giver flyselskaberne et økonomisk incitament til at undgå forsinkelser og aflysninger, og det har en målbar effekt.
Rapporten viser blandt andet, at:
- Passagerer i EU ankommer oftere til tiden end i lande uden tilsvarende regler.
- Lange forsinkelser og aflysninger er markant sjældnere i EU end i USA.
På trods af dette presser Det Europæiske Råd på for at hæve grænsen for, hvornår passagerer har ret til kompensation. I dag udløses kompensation efter en forsinkelse på tre timer.
Europa-Parlamentet: Tre timer er en rød linje
Forslaget møder stærk modstand i Europa-Parlamentet. Medlem af Europa-Parlamentet Jan-Christoph Oetjen beskrev tre-timers-grænsen som ikke-til-forhandling:
”Vi har en forordning på plads, der virker... De tre timer er en rød linje. Der kommer ikke en opdatering af EC 261, hvor vi ikke har tre-timers-grænsen.”
Det polske parlamentsmedlem Elżbieta Łukacijewska advarede også mod at ændre reglerne uden beviser:
”Parlamentet kan ikke støtte en løsning, der vil forringe de rettigheder, europæerne har stolet på i næsten 20 år. Der er intet bevis for, at længere tidsgrænser ville forbedre den operationelle drift.
”Det er peanuts”
Fra flybranchen har kritikken især gået på omkostningerne til kompensation. Men ifølge Andrey Novakov, medlem af Europa-Parlamentet og ordfører på sagen, holder det argument ikke:
”Passagerer har ret til kompensation i mindre end 1 % af tilfældene. Så nogle gange forstår jeg ikke flyselskabernes modstand... Når det gælder de absolutte beløb for denne kompensation, kan det lyde af meget, men set i forhold til det totale antal gennemførte flyvninger er det ingenting – det er peanuts.”
Han påpegede desuden, at klare regler beskytter de flyselskaber, der rent faktisk leverer en pålidelig service, lige så meget som de hjælper passagererne.
Risiko for ”amerikanske tilstande”
Ifølge rapportens forfattere og forbrugerorganisationerne vil en svækkelse af EC 261 flytte Europa tættere på situationen i USA, hvor passagerrettighederne er markant svagere. Her er lange forsinkelser og aflysninger langt mere almindelige, og passagerer modtager ofte slet ingen kompensation.
Analyse: Hvad vil EU-reformen betyde for danske rejsende?
- Mindre kompensation: Hvis tidsgrænsen for kompensation hæves, vil færre danske rejsende være berettiget til erstatning ved forsinkelser.
- Flere forsinkelser: Ifølge rapporten giver kompensationsreglerne flyselskaberne incitament til at prioritere punktlighed. Uden dette incitament kan forsinkelser blive hyppigere.
- Mindre ansvar: Organisationer frygter, at svagere regler vil gøre det lettere for flyselskaber at vælte konsekvenserne over på passagererne uden at betale kompensation.
Nøgleord
Kontakter
Lars MejerPresseansvarlig, AirHelp
Tlf:21483254lm@bright.dkBilleder

Links
Om AirHelp
AirHelp er en dansk-stiftet virksomhed, der hjælper flypassagerer med at få erstatning ved forsinkede eller aflyste fly. Siden 2013 har vi sikret kompensation til over 2,7 millioner passagerer ved flyforsinkelse eller -aflysning. 10 millioner passagerer har desuden forsikret sig gennem AirHelp+ Protection, og millioner af passagerer har draget fordel af vores ekspertviden, som er frit tilgængelig på airhelp.com. AirHelp har netop lanceret sin nye app, der tilbyder live flysporing, varslinger ved forstyrrelser og ekstra beskyttelsesmuligheder. Den kan downloades her.
AirHelp arbejder for en grønnere fremtid – virksomheden har forpligtet sig til at plante ét træ for hver 100 flyforstyrrelser, og har indtil videre plantet 108.324 træer. Som fortaler for flypassagerers rettigheder tager AirHelp ansvar for mennesker – og det betyder også, at vi skal tage ansvar for planeten.
Verdens førende indenfor kompensation ved flyforsinkelser
Med innovativ kunstig intelligens og et dedikeret team på over 400 AirHelpers, gør AirHelp det nemt for enhver rejsende i EU, Storbritannien og resten af verden at modtage op til €600 i kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger.
For mere information om AirHelp, besøg: https://www.airhelp.com
Følg pressemeddelelser fra AirHelp
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.