Vejdirektoratet

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

Del

Et helt særligt køretøj bliver i starten af 2026 taget i brug i Limfjorden. Vejdirektoratet gennemfører geotekniske undersøgelser på lavt vand med hjælp fra en avanceret amfibieboremaskine – et stykke specialudstyr, der kun findes ganske få af i verden.

Specialfartøj, som snart vil være synligt på Limfjorden i Aalborg. Foto: Fugro.
Specialfartøj, som snart vil være synligt på Limfjorden i Aalborg. Foto: Fugro.

Specialfartøjet er udstyret med både larvefødder og lange ben, og adskiller sig markant fra traditionelle borerigge. Hvor borearbejde på vand normalt kræver en flåde eller en flydende platform, kan denne maskine både køre og sejle direkte i meget lavt vand. Derfor er den ideel til Limfjorden, hvor vanddybden udenfor sejlrenden nord og syd for Egholm ofte er under 1,5 meter, og dermed for lavt til almindelige flådeløsninger.

”Det er et stykke specialudstyr, der kommer til Aalborg, og i fagsprog hedder det en ambifibieboremaskine. Det er en overdimensioneret boremaskine, som vi skal lave geotekniske undersøgelser med på lavt vand i Limfjorden. Den skaffer os viden om jordbundsforholdene - både geologisk viden og viden om jordens styrkeegenskaber – som vi har brug for i forhold til design af tunnel og lavbro,” siger Inge Birkegaard Damsgaard, projektchef i Vejdirektoratet og ansvarlig for tunnelbyggeriet på 3. Limfjordsforbindelse.

I projektområdet for den 3. Limfjordsforbindelse er Limfjorden generelt meget lavvandet uden for de relativt smalle sejlrender nord og syd for Egholm. Det betyder, at både tunnel og lavbro hovedsageligt skal bygges på meget lavt vand.

Under borearbejdet stabiliserer maskinen sig selv ved at sænke støtteben ned i havbunden, så boringerne kan udføres præcist og sikkert. Der bores mellem 10 og 60 meter ned under havbunden for at indsamle detaljeret viden om jordbundens geologi og styrkeegenskaber.

”Med valget af amfibieboremaskinen bliver det muligt at gennemføre undersøgelserne med et begrænset behov for at anlægge midlertidige køreveje på det lave vand. Det reducerer indgrebet i fjorden herunder påvirkningen af havmiljøet,” fortsætter Inge Birkegaard Damsgaard.

Når amfibieboremaskinen er taget i brug, udfører Vejdirektoratet geotekniske undersøgelser fra to typer fartøjer på vand: amfibieboremaskinen i lavvandede områder og en flåde på dybere vand.

Arbejdet kommer til at foregå døgnet rundt alle ugens dage og forventes ikke at medføre støjgener. Specialkøretøjet forventes at være i landet frem til sommerferien.

 

Fakta:
Fartøjet har været længe undervejs fra Dubai til Aalborg. Vejdirektoratet forventer, at det ankommer til Aalborg med udgangen af december, så skal det samles med en stor kran i Marina Fjordparken inden det skal tages i brug på fjorden.

Det er Vejdirektoratets rådgiver COWI, der har hyret det engelsk/hollandske firma Fugro ind som underleverandør af en ambifibieboremaskine, der skal udføre geotekniske undersøgelser på det lave vand i Limfjorden.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye