Sidste dage før jul: Danskerne får de sidste julegaver på plads
Online og fysiske forretninger flettes tæt sammen i årets sidste juleuge, hvor køb online og hent i forretning i dag bruges i knap 7 procent af alle ordrer i december og gør det muligt for kunderne at bestille gaver online helt frem til den 23. december kl. 16.

Med kun få dage til juleaften peger julen 2025 på, at flere lægger julehandlen på tværs af online og forretning – især i de sidste dage. Mange køber julegaver digitalt, også sent, mens forretningerne fortsat spiller en vigtig rolle, når kunderne søger inspiration, rådgivning og en nem måde at få gaverne med hjem på i årets travleste indkøbsdage.
Hos Magasin oplever man, at den digitale aktivitet ikke kun løfter webshoppen, men også understøtter aktiviteten i forretningerne. De sidste dage før jul har altid været stærke i forretningerne – og i år spiller digitale valg samtidig en større rolle, også når gaverne købes i sidste øjeblik. Mange kunder bruger både online og forretning i jagten på de sidste julegaver.
Samtidig har Magasin i løbet af året set en markant vækst i brugen af mere fleksible måder at handle på, hvor online og forretning hænger tæt sammen.
På den baggrund forventer man, at køb online og hent i forretning fylder mere i de sidste dage op mod jul, efterhånden som leveringsfristerne er nået.
“Vi kan se, at kunderne handler mere frit end før. De finder idéer digitalt, sammenligner produkter, bestiller gaven – og kommer ind for at hente eller få rådgivning. Det er stadig den samme jul, men måden vi handler på, har ændret sig,” siger Peter Østerhaab, E-commerce direktør i Magasin.
Online og forretning hænger tæt sammen
I den sidste uge op mod jul ser Magasin, at mange onlinekøb bygger videre på et tidligere besøg i en forretning. Nogle starter julehandlen online, andre begynder i forretningen – men for mange hænger det hele sammen, når gaverne skal falde på plads inden juleaften.
Det betyder for Magasin, at online og forretning ikke fungerer hver for sig, men i praksis hænger tæt sammen i årets mest intensive handelsperiode.
“Når folk ser noget i forretningen, går de hjem og køber det online. Og når de køber online, kommer de ind for at hente eller få rådgivning. I takt med at leveringsfristerne nærmer sig, vælger flere kunder køb online og hent i forretning,” siger Peter Østerhaab.
Årets julegaver: klassikere med et personligt twist
I årets sidste juleuge søger mange kunder mod gavekategorier, der er nemme at vælge og nemme at få med hjem – men som stadig føles personlige. Hos Magasin fylder boligindretning fortsat meget, herunder lamper, håndklæder og sengetøj, ligesom køkkenmaskiner som kaffemaskiner, røremaskiner og multifunktionelle løsninger er blandt de populære valg.
Inden for body & beauty er der stor interesse for nichedufte, håndsæber og -cremer samt K-beauty, mens fashion fortsat står stærkt med sikre juleklassikere som cashmere, strik, jakker og sko.
Fælles for mange af årets gavevalg er ønsket om kvalitet og noget, der kan bruges længe – også når gaverne købes i de sidste dage op mod jul.

Forretningen som en del af juleoplevelsen
Selvom meget af julehandlen foregår digitalt, spiller forretningerne fortsat en særlig rolle i de sidste dage før jul. For mange kunder handler besøget ikke kun om at købe en gave, men om at få hjælp til at ramme rigtigt, få gaven pakket ind og opleve julestemningen.
Hos Magasin oplever man, at netop service, rådgivning og den fysiske oplevelse bliver afgørende, når kunderne vil have det sidste på plads inden juleaften.
“Folk bruger de digitale muligheder til at spare tid, men de vil stadig have oplevelsen. Julen handler jo ikke kun om at handle, men om at være en del af noget – og det mærker vi hver dag i forretningerne,” siger Peter Østerhaab.
En mere fleksibel julehandel
Det, Magasin oplever i forretningerne i de sidste dage op mod jul, siger samtidig noget bredere om julehandlen i år. Julen 2025 viser, at dansk detailhandel både er blevet mere digital og mere personlig. Danskerne handler på tværs af online og forretning – også i årets sidste dage – men forventer stadig nærvær, service og oplevelse.
Teknologien tager sig af det praktiske og giver plads til det, der gør julen særlig.
“Den fysiske jul er ikke på vej væk – den er bare flettet tæt sammen med det digitale. Vi møder kunderne flere steder, men julen oplever de samlet i Magasin,” siger Peter Østerhaab.

Nøgleord
Kontakter
Sandra Garder AbrahamsenHead of Corporate Communication & Public RelationsMagasin du Nord
Tlf:20 67 59 68SandraGarder.Abrahamsen@magasin.dkOm Magasin du Nord
Magasin er en ikonisk kæde af stormagasiner med rødder tilbage til 1868 og driver i dag ni fysiske forretninger og webshop i Danmark samt onlineforretning i både Sverige og Norge. Kendt for sin unikke shopping-oplevelse og store fokus på service og kvalitet, tilbyder Magasin et bredt sortiment indenfor fashion, beauty og design.

Følg pressemeddelelser fra Magasin du Nord
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Magasin du Nord
Magasin forventer igen rekordstor Black Friday28.11.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Årets nok største shoppingdag står for døren og Magasin forventer rekordsalg. Sidste år tikkede der knap 1,5 køb i sekundet ind hos stormagasinet. I år er forventningerne højere.
Magasin begynder julen med Malte Ebert på balkonen og samler ind til Røde Kors23.10.2025 07:11:20 CEST | Pressemeddelelse
Magasin åbner julen den 7. november med Malte Ebert på balkonen, hvor én krone per køb doneres til Røde Kors. Arrangementet på Kongens Nytorv markerer begyndelsen på julen i København, med fokus på traditioner, oplevelser og at støtte unge. Initiativerne forventes at rejse over en kvart million kroner i 2025.
Fra brands til fællesskaber: Magasin lader kunderne afgøre fremtidens beauty-favoritter16.9.2025 12:21:28 CEST | Pressemeddelelse
Med en helt ny prisoverrækkelse, Chosen by Beauty LoversTM, inddrager Magasin kunderne som medskabere i en kåring, der binder oplevelser og community sammen på tværs af forretning og digitale platforme. Initiativet bygger på troen på, at fremtidens detail ikke kun handler om varer – men om relationer, fællesskab og omni-channel oplevelser.
Magasin overtager aktiemajoriteten i MessyWeekend4.9.2025 09:07:26 CEST | Pressemeddelelse
Magasin har købt yderligere aktier i MessyWeekend og er nu majoritetsejer med en ejerandel på 60 procent. Med den nye konstellation står eyewear-brandet klar til at accelerere væksten – og nye store aftaler er allerede på plads, der skal løfte brandet ind i sin næste fase.
Magasin køber det danske modeikon Bitte Kai Rand17.7.2025 08:59:20 CEST | Pressemeddelelse
Magasin du Nord overtager 100 % af det danske modebrand Bitte Kai Rand. Opkøbet er en del af Magasins langsigtede strategi om at investere i stærke, danske brands med potentiale for vækst – og markerer endnu et skridt i stormagasinets ambition om at kombinere retail, design og brandudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum