Region Sjælland

Region Sjælland sætter fokus på Lollandsbanens fremtid

Del

Hvordan kan Lollandsbanen udvikles og styrkes i de kommende år? Det spørgsmål er på den politiske dagsorden i Region Sjælland, hvor politikerne har taget hul på en drøftelse af visioner for Lollandsbanens fremtidige betjening.

Maribo Station. Lollandsbanen havde ca. 920.000 passagerer i 2024. Foto: Lokaltog
Maribo Station. Lollandsbanen havde ca. 920.000 passagerer i 2024. Foto: Lokaltog

Lollandsbanen er en central del af Region Sjællands arbejde med at udvikle den regionale jernbaneinfrastruktur. Derfor har regionens udvalg for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde indledt en strategisk drøftelse af visioner for Lollandsbanens fremtid med fokus på blandt andet styrket drift, bedre betjening, opgradering af stationer og de kommende muligheder i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.

Drøftelsen er første skridt mod at sikre, at Lollandsbanen fortsat spiller en vigtig rolle – også i den kommende Region Østdanmark – som en del af Region Sjællands ambition om en lettilgængelig, nem og komfortabel kollektiv trafik.

Udvalgsformand Christian Wedell-Neergaard understreger, at Lollandsbanen bliver vægtet højt i det politiske arbejde:

- Lollandsbanen har allerede som den eneste bane i regionen natbetjening og får snart nyere Lint-togsæt, som frigøres fra de andre baner, når indkøbte batteritog indsættes der. Men vi skal også se fremad: Hvad kan vi ønske os for Lollandsbanen i fremtiden?

Movia har sammen med regionen set på mulige visioner for Lollandsbanen og det omkringliggende betjeningsområde, herunder blandt andet :

  • Opgradering af sikkerhed og stationer
  • Hurtigtog
  • Genåbning af Gedserbanen
  • Direkte tog Nakskov-København
  • Bedre bus- og togforbindelser
  • Lokalbetjening Lübeck-Nykøbing Falster

Nogle af visionerne er realistiske på kort sigt, mens andre hænger sammen med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen eller en forventet sporrenovering i 2040’erne.

Christian Wedell-Neergaard siger:

- Der kom mange spændende ideer på bordet, som vi skal arbejde videre med. Lad mig fremhæve nogle få af dem. På kortere sigt muligheden for at styrke den eksisterende drift med flere afgange og måske hurtigtog. Vi samarbejder allerede med den tyske side om mulighederne for at etablere en lokal togbetjening over Femern Bælt, og transportministeren har tilkendegivet, at ministeriet vil indgå i arbejdet. Og på endnu længere sigt kunne en forlængelse af betjeningen på Lollandsbanen mod nord også være spændende at se på.

Trafikdirektør Jeppe Gaard, Movia, siger:

- Det er Movias erfaring, at langsigtet planlægning er et rigtig godt udgangspunkt for udvikling af den kollektive trafik. Det gælder ikke mindst på jernbaneområdet, hvor større forbedringer for passagererne ofte kræver langsigtede og koordinerede investeringer i tog og baneanlæg. I Movia ser vi derfor frem til at deltage i regionens videre arbejde med Lollandsbanen, der allerede i dag er rygraden i den kollektive trafikbetjening på Lolland.

Ændringer på baneområdet kræver tid, planlægning og investeringer. Med visionsdrøftelsen er der nu sat et udgangspunkt for de kommende års arbejde med udviklingen af Lollandsbanen.

Fakta:

  • Lollandsbanen er en del af R-nettet
  • Som den eneste bane i Region Sjælland har Lollandsbanen natbetjening natten efter fredag og lørdag
  • Banen havde ca. 920.000 passagerer i 2024
  • De største stationer er Nykøbing Falster, Maribo og Nakskov, som alle er busknudepunkter. Sakskøbing har over 100.000 påstigere årligt
  • Lollandsbanen har stabil drift med 99,3 % af afgangene gennemført og 93,6 % rettidige i 2024.


Visioner for Lollandsbanen

Vedhæftet er katalog med mulige visioner for Lollandsbanen og dens opland.

Kontakter

Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, 40 15 22 23
Pressevagten, Region Sjælland, 57 87 50 52

Billeder

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland

Nyt fusioneret sygehus får navnet Midt- og Vestsjællands Hospital3.12.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Fra 1. januar 2026 samles Psykiatrien Region Sjælland og Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse i én fælles organisation under navnet Midt- og Vestsjællands Hospital. Navnet er resultatet af en medarbejderinddragende proces og markerer et vigtigt skridt mod at styrke sammenhængen mellem psykiatri og somatik, skabe bedre patientforløb og udvikle en stærk fælles kultur på tværs af regionen.

Region Sjælland sender forslag til Råstofplan 2026 i høring – med fokus på genbrug, balance og borgere2.12.2025 18:22:18 CET | Pressemeddelelse

Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet at sende forslag til Råstofplan 2026 i offentlig høring. Råstofplanen peger frem mod dannelsen af Region Østdanmark i 2027 og skal sikre, at der fortsat er adgang til de samfundsnødvendige råstoffer – samtidig med at der passes på borgere, natur og miljø. Planen forventes endeligt godkendt medio 2026.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye