Cepos

Ny CEPOS-analyse: De rigeste høster elbilrabatterne

Del

Ny analyse viser, at afgiftsrabatter på elbiler i høj grad tilfalder husholdninger med høje indkomster og store formuer. CEPOS foreslår at afskaffe registreringsafgiften for alle biler

Line Andersen
Line Andersen Foto: Jakob Melgaard

Afgiftsrabatter og politiske særfordele til elbiler kommer i overvejende grad de mest velstillede danskere til gode. Det viser en ny analyse fra CEPOS, som kortlægger, hvem der egentlig kører i elbil i Danmark.

Analysen viser, at sandsynligheden for at eje en elbil stiger markant med både indkomst, formue og jobniveau. Blandt husholdninger med de laveste indkomster er det kun omkring fem procent af bilisterne, der kører elbil, mens det i den rigeste indkomstgruppe gælder 28 procent.

"Det er primært husholdninger med høje indkomster og store formuer, der kører elbil. Det betyder, at afgiftsrabatterne på elbiler i praksis kommer de økonomisk stærkeste til gode," siger Line Andersen, økonom i CEPOS.

I dag nyder elbilsejere godt af markante rabatter på både registreringsafgift og ejerafgift, samtidig med at flere kommuner giver særfordele som bedre parkeringsmuligheder. Det modvirker den normale fordelingsvirkning af skattesystemet.

"Når man giver store afgiftsrabatter på elbiler, skal man være bevidst om, hvem der faktisk får glæde af dem. Tallene viser, at det ikke er lav- og mellemindkomstgrupperne, men derimod de mest velstillede husholdninger," siger Line Andersen.

Analysen peger samtidig på, at den politiske favorisering af elbiler er en dyr måde at føre klimapolitik på. CEPOS beregner, at statens tab ved afgiftsrabatterne svarer til en omkostning på 5.500–6.300 kroner pr. ton CO₂, der fortrænges.

"Det er muligt, at man får flere elbiler på vejene, men prisen er meget høj. Elbiler er underbeskattede i forhold til eksterne kørselsomkostninger som forurening og støj, mens benzin- og dieselbiler er overbeskattede. Det er hverken en effektiv klimapolitik eller en fornuftig fordelingspolitik," siger Line Andersen, økonom i CEPOS.

CEPOS anbefaler derfor en grundlæggende reform af bilbeskatningen. Konkret foreslår tænketanken, at registreringsafgiften afskaffes for alle biltyper, og at beskatningen i højere grad knyttes til den faktiske brug af bilen frem for selve ejerskabet.

"Registreringsafgiften er en dårlig og forvridende skat. Hvis man vil finansiere offentlige udgifter eller tage fordelingshensyn, bør det ske gennem indkomstskatterne – ikke ved at favorisere bestemte biltyper," siger Line Andersen.

Line Andersen kan kontaktes på 22 27 17 21 for uddybende kommentarer.

Læs hele analysen her.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye