Vækst og ansvarlighed går hånd i hånd: Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven
Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på både jordens og befolkningens sundhed.

"Vi lever af det, naturen giver os, og derfor går vækst og ansvarlighed hånd i hånd i vores arbejde. Vores internationale styrke som del af Schwarz Group giver os den nødvendige størrelse til at skabe reel forandring, og det er der brug for, fordi vi ser et klart behov for at forandre fødevaresystemet. Her viser vores nyeste bæredygtighedsrapport, at vi er godt i gang.”
Sådan fortæller Claus Krogh, der er director i Corporate Affairs i Lidl Danmark, i forbindelse med kædens netop publicerede bæredygtighedsrapport, der dækker perioden fra 1. marts 2023 til 28. februar 2025. Lidl Danmarks arbejde med bæredygtighed er nemlig dybt integreret i forretningen, hvilket afspejler sig i rapporten, der viser betydelige resultater på tværs af de internationale indsatsområder inden for CSR-strategien, som Lidl følger som en del af Schwarz Group, en af verdens største detailkoncerner.
“Vores internationale fundament giver os et solidt aftryk og en unik mulighed for at skabe reel impact indenfor klimareduktioner, bevidst ernæring og cirkulær økonomi – mål og fremskridt som vi også rapporterer på i vores nye bæredygtighedsrapport. Og med ambitiøse visioner og målsætninger – og flere på vej forventer jeg, at vi over de næste år kan fremvise mange flere resultater, som er med til at skabe den nødvendige forandring,” fortæller Claus Krogh.
International strategi driver national forandring
Den nyligt offentliggjorde bæredygtighedsrapport viser blandt andet, at Lidl har reduceret sine CO₂-emissioner i Scope 1 og 2 med 63,21 % siden 2019, samt at kæden har indfriet 23 ud af 25 kritiske råstofmål, herunder 100 % certificeret kakao, kaffe og bananer i egne mærker.
Derudover har kæden øget sin andel af plantebaserede proteinkilder i sortimentet til 13,51 %, hvilket er godt på vej mod målet på 20 % i 2030. Ligeledes har Lidl Danmark udfaset alt sort plast fra sin emballage i egne mærker og reduceret forbruget af plastemballage i egne mærker med 30 % siden 2018.
I rapporteringsperioden åbnede Lidl 24 nye butikker i Danmark, og derfor så man i 2023 og 2024 en stigning i Lidl Danmarks samlede CO₂-udledninger.
Med 12.600 butikker i 31 lande arbejder hele Lidl-koncernen ud fra den samme CSR-strategi, der omfatter at beskytte klimaet, respektere biodiversiteten, bevare ressourcerne, handle fair og fremme sundheden. I Danmark følger man de globale visioner, men tilpasser dem med nationale mål, indsatser og partnerskaber, som blandt andre er med Arla, Blå Kors, Plant et Træ, Bælgfrugtspartnerskabet, DGI, Red Barnet, Fuldkornspartnerskabet m.fl.
Fakta om Lidl Danmarks Bæredygtighedsrapport 2023-2024:
-
Dækker perioden fra d. 1. marts 2023 – d. 28. februar 2025
-
Limited assurance af KPMG
-
Lidl Danmarks femte bæredygtighedsrapport
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Kokkedal strømmede til: Ny Lidl åbning trak fuldt hus4.12.2025 12:30:00 CET | Pressemeddelelse
Der var højt humør og lang kø foran indgangen, da Lidl torsdag morgen åbnede sin nye butik på Højengen i Kokkedal. Borgmester i Fredensborg Kommune, Thomas Lykke Pedersen, stod for snoreklippet sammen med butikschef Benjamin Bohn, og de mange fremmødte kunder blev budt velkommen med morgenkaffe, en bolle med ost og mange skarpe juletilbud.
Fødevareminister Jacob Jensen besøgte Lidl i Holbæk: Madværket udvider sortimentet markant med dansk frugt og grønt i 202626.11.2025 06:03:00 CET | Pressemeddelelse
Efter succes med introduktionen af Madværket i foråret udvider Lidl nu sortimentet markant fra 2026. Dette blev fejret mandag, da fødevare-, landbrug- og fiskeriminister, Jacob Jensen (V), besøgte Lidl i Holbæk for at markere, at discountkædens danske eget-mærke fra marts næste år også inkluderer en stor mængde frugt og grønt fra danske avlere.
Erfaren butikschef er klar til at åbne ny Lidl i Kokkedal: ”Vi vil vinde julehandlen med de laveste priser”25.11.2025 15:07:31 CET | Pressemeddelelse
Når Lidl torsdag d. 4. december åbner dørene til sin nye butik i Kokkedal, bliver det med en butikschef, der både kender området og brænder for at skabe en butik med lokal forankring, lave priser og god stemning. Benjamin Bohn, der bor i Espergærde og har svigerfamilie i Nivå-Kokkedal, ser frem til at byde kunderne velkommen til en moderne butik med et dedikeret team og fokus på kvalitet og service.
Lidl i ny offensiv: Vil vinde julehandlen og sænker priserne på endnu flere produkter19.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl sætter turbo på julehandlen med nye prisnedsættelser på en lang række varer. Med det runder dagligvarekæden søndag 150 produkter, der har fået sænket prisen, over den seneste måned - lige fra nødder og marcipan til brød og rengøringsartikler.
Lang kø og store smil: Ringsted tager imod ny Lidl-butik med åbne arme6.11.2025 12:25:19 CET | Pressemeddelelse
Mange kunder stod klar fra morgenstunden, da butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, og Ringsteds borgmester, Klaus Hansen, torsdag klippede den røde snor til Ringsteds nye Lidl på Klosterparks Allé. De mange fremmødte blev budt velkommen med morgenmad, kaffe og masser af billige priser på friske produkter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum