Hver tredje dansker bruger kunstig intelligens på ferien
Nye tal viser, at en stor del af danskerne bruger AI enten i planlægningen af ferien eller under selve rejsen. Tendensen er størst blandt de unge.

I følge en ny Kantar-undersøgelse foretaget på vegne af rejseselskabet TUI, bruger en stor del af danskerne kunstig intelligens i forbindelse med deres ferie.
Kunstig intelligens er især blevet et digitalt kompas for rejsende, der vil optimere deres ophold.
Den mest udbredte brug er at planlægge aktiviteter under ferien, som udflugter og seværdigheder. Derefter følger inspiration til destinationer og hjælp til at finde restauranter og caféer. Det praktiske fylder også, når det kommer til måder at komme rundt på og oversættelseshjælp.
”Der findes efterhånden ingen begrænsning på, hvor kunstig intelligens bruges. Undersøgelsen viser, at det i høj grad er konkrete tips og tricks til oplevelser på feriedestinationen, danskerne bruger kunstig intelligens til lige nu,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.
Yngre danskere er AI-frontløbere
Det er danskere i aldersgruppen 18 til 34 år, som ifølge undersøgelsen har taget kunstig intelligens mest til sig. Foruden at planlægge udflugter og aktiviteter på ferien, skiller de unge sig ud ved, at hele 14 procent også bruger kunstig intelligens til at hjælpe med en pakkeliste til ferien.
Det eneste område, hvor de unge ikke topper listen i brugen af kunstig intelligens, er ved oversættelseshjælp, hvor de 35-55-årige er mere hyppige brugere.
”Det ses tydeligt i resultaterne, at de unge er meget mere vant til at bruge kunstig intelligens end de ældre. De unge bruger blandt andet kunstig intelligens til langt flere småpraktiske ting, end de ældre gør, fordi det i forvejen er en større del af deres hverdag,” siger Mikkel Hansen.
Undersøgelsen viser også, at brugen af kunstig intelligens til ferieplanlægning er mere udbredt i Hovedstadsområdet og Midtjylland, mens det er mindre udbredt i andre dele af landet.
Top 5: Mest udbredte ting at bruge AI til på ferien
- Planlægning af aktiviteter
- Destinationsinspiration baseret på behov og ønsker
- Restaurantguides
- Bedste måder at komme rundt på
- Oversættelseshjælp
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Kantar Media – Gallup som en del af et nationalt repræsentativt omnibus-studie. Data er indsamlet via en online survey blandt danskere i alderen 18–79 år. I alt deltog 1.106 respondenter. Feltarbejdet blev gennemført i perioden 22. september – 29. september 2025.
Kontakter
Mikkel HansenKommunikationschefTUI Danmark
Tlf:+45 32 75 67 99mikkel.hansen@tui.dkOm TUI
TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret i Tyskland. I regnskabsåret 2023 havde TUI-koncernen +60.000 ansatte, +20 millioner kunder og en omsætning på +20 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller +400 TUI-ejede hoteller, 17 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. I Danmark sender TUI op imod 200.000 danskere på ferie om året. TUI's primære produkt er pakkerejser til udlandet med enten charterfly eller rutefly, men produktporteføljen tæller også skiferie, kør-selv-ferie og udflugter. TUI er i Danmark medlem af industriorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID) og Rejsegarantifonden. TUI har sit danske kontor i København.

Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
TUI med rekordresultat10.12.2025 13:15:10 CET | Pressemeddelelse
Omsætningen steg til 24,2 milliarder euro, mens justeret EBIT endte på rekordhøje 1,46 milliarder euro.
TUI og Hummel indgår globalt partnerskab og lancerer ny tøjkollektion8.12.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Som en del af samarbejdet vil Hummel producere tøj og merchandise til TUI-fans, kunder og medarbejdere til TUI Lifestyle Shop.
Her finder danskerne de bedste rejsetilbud i vinteren og foråret24.11.2025 15:18:55 CET | Pressemeddelelse
Ny kortlægning fra TUI viser store prisforskelle mellem vinterens afrejsesuger
Thailand storhitter denne vinter9.11.2025 07:42:19 CET | Pressemeddelelse
Flere danskere vil til Thailand denne vinter. Hos rejseselskabet TUI er syv ud af ti charterpladser til Thailand allerede solgt, mens ruteflyssalget er steget med 61 procent.
TUI Care Foundation-nødhjælpsindsamling efter katastrofal orkan i Jamaica4.11.2025 10:57:34 CET | Pressemeddelelse
100 procent af donationerne går ubeskåret til genopbygning – og TUI Care Foundation fordobler hvert bidrag
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum