Danske Medier

Politikerne har lyttet: Ny aftale sikrer armslængde og anerkender de frie og uafhængige medier

Del

Aftalen om et nyt medieansvarssystem – herunder etableringen af en ny medieombudsmand – lægger op til, at de publicistiske medier fortsat skal kunne arbejde frit uden statslige indgreb. Aftalen er en vigtig politisk anerkendelse af de frie mediers rolle, lyder det fra Danske Medier.

Aftalen om et nyt medieansvarssystem sikrer, at de publicistiske medier fortsat kan arbejde frit og uafhængigt.
Aftalen om et nyt medieansvarssystem sikrer, at de publicistiske medier fortsat kan arbejde frit og uafhængigt.

Regeringen har i dag offentliggjort aftalen om opdatering af medieansvarssystemet som opfølgning på Medieansvarsudvalgets anbefalinger tidligere på året. Danske Medier roser aftaleparterne og hilser aftalen velkommen, som fastholder den helt afgørende adskillelse mellem publicistiske medier og alternative medieaktører, der ikke var lige så tydelig i rapporten fra medieansvarsudvalget.

Aftalen adresserer den stigende udfordring fra uregulerede alternative medieaktører og sikrer samtidig, at de publicistiske medier fortsat kan arbejde frit og uafhængigt – uden statslige indgreb.

”I dag er en god dag – næsten historisk. Vi er glade for at se, at aftalen klart adskiller de ansvarlige publicistiske medier fra alternative medieaktører. Samtidig bevarer de publicistiske medier uafhængigheden og armslængden. Det er en vigtig og nødvendig anerkendelse fra politikernes side af pressefriheden og de frie mediers rolle i demokratiet,” udtaler adm. direktør i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen.

Aftale rammer den efterlyste balance
Aftalen bygger for de redigerede mediers vedkommende videre på det eksisterende ansvarssystem med et Pressenævn og selvregulering – og giver samtidig borgerne lettere adgang til genoprejsning og beskyttelse mod skadelig omtale fra alternative medieaktører.

“Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været markante uenigheder om medieombudsmandens rolle og beføjelser som skitseret i udvalgsrapporten. Men vores vedholdende og åbne dialog med politikerne har båret frugt. Vi kan se, at de har lyttet, for aftalen rammer nu en balance, som vi hele tiden har efterlyst: klarere adskillelse mellem redigerede medier og andre uregulerede og alternative medieaktører – og ingen retslige indgreb mod de ansvarlige publicistiske medier,” siger Dicle Duran Nielsen.

Aftalen giver samtidig de publicistiske medier både flere rettigheder og færre administrative byrder. Afgiften på aktindsigt i domme og kendelser afskaffes for publicistiske medier og kravet om at anmelde informationsdatabaser til Datatilsynet og Pressenævnet fjernes.

Danske Medier ser frem til at fortsætte dialogen med partierne og embedsværket samt at bidrage til evalueringen efter fire år.

***

De centrale elementer i aftalen, som Danske Medier særligt fremhæver, er:

En tydelig adskillelse mellem publicistiske medier og alternative medieaktører
Aftalen fastslår, at publicistiske medier fortsat opererer under Pressenævnet og de presseetiske retningslinjer – mens alternative aktører mødes af en ny ansvarsnorm, herunder krav om offentliggørelse af genmæle, mulighed for retssager ført af medieombudsmanden og skærpet strafansvar.

En uafhængig medieombudsmand – uden retslige beføjelser over for publicistiske medier
Medieombudsmanden skal bidrage til debat, rådgivning og kan indbringe principielle sager for Pressenævnet – men får ingen nye juridiske beføjelser mod publicistiske medier.

Medieombudsmanden bliver et uafhængigt organ, og Danske Medier får en plads i udpegningsorganet.

Opbakning til Pressenævnet og selvregulering
Aftalen sender et tydeligt signal om, at pressefriheden bedst beskyttes gennem et stærkt og uafhængigt selvreguleringssystem.

Bedre vilkår for kritisk journalistik
Afgiften på aktindsigt i domme og kendelser afskaffes for publicistiske medier, så økonomi ikke står i vejen for undersøgende og kritisk journalistik.

Mindre administration
Kravet om at anmelde informationsdatabaser til Datatilsynet og Pressenævnet fjernes, og slette-reglerne forenkles, så både medier og borgere får lettere processer.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier
Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier
Foto: Jette Schrum
Download

Om Danske Medier

Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye