Rådet for Sikker Trafik

Manglende lys på cyklen gør trafikanter utrygge

Del

Det er risikabelt, når cyklister ikke har lys på i vintermørket. Og det skaber også utryghed og irritation blandt andre cyklister og bilister, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik.

Når der ikke er lys på cyklen i mørke, bliver andre trafikanter forskrækkede.
Når der ikke er lys på cyklen i mørke, bliver andre trafikanter forskrækkede. Rådet for Sikker Trafik

Vi nærmer os den mørkeste tid på året, og der er meget, man som cyklist kan gøre for at øge sin egen sikkerhed. Specielt er korrekt lys på cyklen i de mørke vintermåneder af stor betydning, for det reducerer risikoen for at blive overset af andre trafikanter. Det har også betydning for, om andre trafikanter bliver forskrækkede, når de pludselig møder en mørk cykel i gadebilledet.

I en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik svarer 66 procent af bilisterne, at det gør dem utrygge, når cyklister kører uden lys, når det er mørkt eller usigtbart. Dermed gør manglende lys på cyklen endnu flere bilister utrygge, end når cyklister fx kører i den forkerte side mod færdselsretningen (42 procent). Undersøgelsen er foretaget i februar 2025, hvor trafikanterne har kørsel i mørke i frisk erindring.

-Bilisterne bliver utrygge og forskrækkede, når de pludselig møder en cyklist, som ikke har lys på. Det betyder nemlig, at bilisten først opdager cyklisten sent og dermed kan være nødt til at bremse hårdt på eller undvige. Nogle gange ser man cyklisten så sent, at ulykken ikke kan undgås. Cyklisterne udsætter dermed sig selv for unødig fare, når ikke de har ordentligt lys på cyklen, siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Her i efteråret gennemfører Rådet for Sikker Trafik kampagnen ”Er du helt sikkert?”, der skal få flere cyklister til at huske lys på cyklen.

I samme undersøgelse er cyklisterne blevet spurgt, hvad der gør dem utrygge ved andre cyklisters adfærd i trafikken. Her er topscoreren ligeledes manglende lys på cyklen, hvilket 44 procent af cyklisterne svarer gør dem utrygge.

Manglende lys på cyklen er skarpt forfulgt af, at andre cyklister bruger mobilen håndholdt (43 procent), og at andre cyklister ikke ser sig for (42 procent).

-Det er både farligt, ulovligt og meget irriterende for andre, hvis man kører uden lys på cyklen. Det gælder også i byerne, hvor en mørklagt cyklist kan være helt usynlig i bilens sidespejl eller hvis der fx er regn på ruden. Så på med lygterne, og det er også billigere end bøden, siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Der skal være lys på cyklen i lygtetændingstiden som er fra solnedgang til solopgang, og når der er nedsat sigtbarhed i fx tåge, regn eller sne.

Hvad er reglerne for lys på cyklen?

  • Bøden for at køre uden lys på cyklen i lygtetændingstiden er 700 kr.
  • Baglygten skal lyse rødt.
  • Forlygten skal lyse hvidt eller gulligt. Har du en kraftig forlygte, skal den pege skråt nedad, så den ikke blænder andre.
  • Cykellygterne skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og også være synlige fra siden.
  • Hvide og røde lygter må gerne blinke – med mindst 120 blink i minuttet. Gule forlygter skal lyse konstant.


Fakta: Undersøgelse blandt cyklister og bilister
I en undersøgelse blandt 3.015 nationalt repræsentative respondenter, som Wilke og Rådet for Sikker Trafik har gennemført i februar 2025, blev der spurgt:

Cyklisterne blev spurgt: Er der noget ved andre cyklisters adfærd, som gør dig utryg, når du kører på cykel? Ja, når andre cyklister…

  • Kører uden lys, selvom det er mørkt eller usigtbart: 44 procent
  • Bruger håndholdt mobil: 43 procent
  • Ikke ser sig for: 42 procent

Bilisterne blev spurgt: Er der noget ved cyklisters adfærd, som gør dig utryg, når du kører på bil? Ja, når cyklister…

  • Kører uden lys, selvom det er mørkt eller usigtbart: 66 procent
  • Bruger håndholdt mobil, mens de cykler: 48 procent

Kører i den forkerte side (dvs. mod færdselsretningen): 42 procent

Kontakter

Rådet for Sikker Trafik er en privat sammenslutning af offentlige myndigheder og private organisationer, der arbejder for at øge trafiksikkerheden. Medlemmerne af Rådet er dels offentlige myndigheder og dels private organisationer.

Rådet for Sikker Trafiks arbejde omfatter bl.a. kampagner, undervisningsmaterialer og rådgivning. Administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik er Jakob Bøving Arendt.

Se mere på www.sikkertrafik.dk

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye