EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder

Del

EU-Kommissionen beder nu den danske stat redegøre for den kilometerbaserede vejafgifts faste bødepraksis, efter brancheorganisationen International Transport Danmark har klaget over manglende proportionalitet.

AdobeStock

Er den danske stats vejafgiftsbøder til danske vognmænd ulovlige? Det vil EU-Kommissionen nu undersøge, efter International Transport Danmark (ITD) i foråret klagede til Kommissionen over den kilometerbaserede vejafgiftsordnings faste bødepraksis. Efter en indledende gennemgang har EU-Kommissionen vurderet, at den vil gå videre med klagen. 

“Det er positivt og helt nødvendigt, at Kommissionen nu går ind i sagen. Statens bødepraksis har tilsyneladende været ulovlig fra dag ét, og vognmændene har betalt prisen. At EU-Kommissionen nu kræver svar fra Danmark, viser tydeligt, at proportionalitetskravet ikke kan ignoreres,” udtaler Stefan K. Schou, direktør for ITD.   

I sit klagesvar skriver Kommissionen, at der er behov for yderligere oplysninger fra de nationale myndigheder, før den kan træffe en endelig afgørelse i sagen. Derfor har Kommissionen nu formelt anmodet den danske stat om en redegørelse for bødepraksissen. Efter dialog med de danske myndigheder kan det vurderes, om der er grundlag for en formel traktatbrudsprocedure. 

Bøder for millioner udstedt uden hensyn  

Siden den kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft den 1. januar 2025, er der udstedt bøder for over 240 millioner kroner. Alle bøder er udstedt til en fast sats – først 4.500 kroner og fra 1. juli 2025 9.000 kroner. Ifølge ITD strider den faste sats mod EU-direktiv 1999/62/E, som forudsætter, at alle bøder skal være proportionale med overtrædelsens karakter og alvor.  

“Vi tog sagen til EU-Kommissionen, fordi myndighederne ikke selv tog det nødvendige ansvar. På vegne af vores medlemmer kræver vi, at den danske stat stopper den ulovlige bødepraksis og annullerer alle de ulovlige bøder, som aldrig burde have været udstedt. Efter vores vurdering er Kommissionens næste skridt en tydelig markering af, at statens bødepraksis ikke kan fortsætte,” udtaler Stefan K. Schou.  

EU-Kommissionens klagesvar kommer efter, at Anklagemyndigheden i sidste uge besluttede at udsætte fire planlagte straffesager mod danske vognmænd for ubetalte vejafgiftsbøder. Beslutningen blev truffet i sidste øjeblik, og Anklagemyndigheden henviste til behovet for en principiel afklaring af bødernes lovlighed, før man kan føre enkelte straffesager. ITD afventer i denne uge et svarskrift fra Transportministeriet og Skatteministeriet, som brancheorganisationen sideløbende med klagen til EU-Kommissionen har stævnet for brud på EU’s proportionalitetsprincip.  

Kontakter

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye