Magasin forventer igen rekordstor Black Friday
Årets nok største shoppingdag står for døren og Magasin forventer rekordsalg. Sidste år tikkede der knap 1,5 køb i sekundet ind hos stormagasinet. I år er forventningerne højere.

Black Friday nærmer sig, og Magasin går ind i årets største shoppingdag med forventninger om rekordaktivitet. Baseret på sidste års Black Friday, der var stormagasinets bedste nogensinde, forventes i år endnu et historisk resultat. Kombinationen af julehandlens start, lønningsdag og høj købelyst hos forbrugerne skaber rammerne for en ekstremt travl dag.
“Alt peger på en meget stærk Black Friday,” siger Peter Østerhaab, e-commerce direktør i Magasin. “November har været ekstraordinær, og både online og fysisk ligger vi mærkbart over sidste år. Når vi kombinerer den udvikling med en Black Friday, der igen falder på lønningsdagen, forventer vi en vækst i årets Black Friday-omsætning på omkring 5–10 procent.”
Både online og fysisk ligger Magasin højere end detailbranchens samlede udvikling, viser nye tal fra Dansk Erhverv, og det glæder Peter Østerhaab:
”Det siger jo noget om, at vi har fat i noget af det rigtige, og det tror vi på kan mærkes på Black Friday.”
Danskerne shopper mere fleksibelt
På store handelsdage, som Black Friday, oplever Magasin tydeligt, at danskernes måde at handle på bliver mere fleksibel og kunderne skifter i stigende grad mellem online og fysisk shopping. Købs- og leveringsløsninger, som Buy Online Pick Up in Store og Order From Store vokser kraftigt, især til større varer, hvor kunderne foretrækker levering frem for at bære produkterne hjem.
“På Black Friday kan kunderne handle på den måde, der passer dem bedst – nogle køber online og henter i forretningen samme dag, andre handler i fysisk, men får varerne sendt hjem” siger Peter Østerhaab.
Samtidig gør Magasins mobile betalingsenheder det muligt for medarbejderne at sælge varer direkte, hvor kunderne befinder sig og det har stor betydning på særligt travle dage som Black Friday.
”Det gør at vi kan reducere ventetid og sikre hurtig og smidig service, selv når der er mange kunder i forretningerne, og så kan vi faktisk også se på tallene, at kunder der bliver betjent, der hvor de er frem for ved kassen køber flere varer,” siger Peter Østerhaab.
Populære kategorier og Black Friday-favoritter
Black Friday er for mange blevet startskuddet til årets julegaveshopping, men ifølge Magasins observationer står selvforkælelse også højt på listen når kunderne ligger varer i kurven. Særligt kategorier som boligartikler, køkkenmaskiner, beauty og fashion bliver revet af hylderne eller klikket hjem.
”Vi kan se at det i høj grad er de klassiske julegavehits, der også dominerer Black Friday, og det giver god mening fordi mange får købt de første julegaver her. Men vi kan også se, at sådan noget som niche-parfumer og k-beauty produkter er meget populære, men også varer som er i god kvalitet, som eksempelvis cashmere strik og lækre håndklæder er noget af det kunderne køber til gode priser,” slutter Peter Østerhaab.

De mest populære Black Friday-køb:
- Boligindretning, som lamper, håndklæder og sengetøj
- Køkkenmaskiner, blandt andet kaffemaskiner røremaskiner og multifunktionelle maskiner
- Body & beauty: niche dufte, håndsæber og –cremer, k-beauty
- Fashion, blandt andet cashmere, strik, jakker og sko
Nøgleord
Kontakter
Magasin Kommunikation
communication@magasin.dkSandra Garder AbrahamsenHead of Corporate Communication & Public RelationsMagasin du Nord
Tlf:20 67 59 68SandraGarder.Abrahamsen@magasin.dkOm Magasin du Nord
Magasin er en ikonisk kæde af stormagasiner med rødder tilbage til 1868 og driver i dag ni fysiske forretninger og webshop i Danmark samt onlineforretning i både Sverige og Norge. Kendt for sin unikke shopping-oplevelse og store fokus på service og kvalitet, tilbyder Magasin et bredt sortiment indenfor fashion, beauty og design.

Følg pressemeddelelser fra Magasin du Nord
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Magasin du Nord
Magasin begynder julen med Malte Ebert på balkonen og samler ind til Røde Kors23.10.2025 07:11:20 CEST | Pressemeddelelse
Magasin åbner julen den 7. november med Malte Ebert på balkonen, hvor én krone per køb doneres til Røde Kors. Arrangementet på Kongens Nytorv markerer begyndelsen på julen i København, med fokus på traditioner, oplevelser og at støtte unge. Initiativerne forventes at rejse over en kvart million kroner i 2025.
Fra brands til fællesskaber: Magasin lader kunderne afgøre fremtidens beauty-favoritter16.9.2025 12:21:28 CEST | Pressemeddelelse
Med en helt ny prisoverrækkelse, Chosen by Beauty LoversTM, inddrager Magasin kunderne som medskabere i en kåring, der binder oplevelser og community sammen på tværs af forretning og digitale platforme. Initiativet bygger på troen på, at fremtidens detail ikke kun handler om varer – men om relationer, fællesskab og omni-channel oplevelser.
Magasin overtager aktiemajoriteten i MessyWeekend4.9.2025 09:07:26 CEST | Pressemeddelelse
Magasin har købt yderligere aktier i MessyWeekend og er nu majoritetsejer med en ejerandel på 60 procent. Med den nye konstellation står eyewear-brandet klar til at accelerere væksten – og nye store aftaler er allerede på plads, der skal løfte brandet ind i sin næste fase.
Magasin køber det danske modeikon Bitte Kai Rand17.7.2025 08:59:20 CEST | Pressemeddelelse
Magasin du Nord overtager 100 % af det danske modebrand Bitte Kai Rand. Opkøbet er en del af Magasins langsigtede strategi om at investere i stærke, danske brands med potentiale for vækst – og markerer endnu et skridt i stormagasinets ambition om at kombinere retail, design og brandudvikling.
Magasin sikrer solid vækst med stærke resultater og strategiske investeringer i 20248.4.2025 14:04:38 CEST | Pressemeddelelse
2024 var et år med markant fremgang for Magasin, der med en imponerende vækst på 5% har rundet en omsætning på tre milliarder kroner. På trods af udfordrende markedsvilkår har Magasin formået at styrke sin position og skabe endnu bedre kundeoplevelser gennem strategiske investeringer og nye initiativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum