AirHelp

Nordiske flyselskaber taber terræn: udfordret af Mellemøstlig dominans

Del

Mens flyselskaber fra Mellemøsten dominerer toppen af den nye AirHelp Score 2025, kæmper de store nordiske flyselskaber for at følge med. Bedste nordiske bud er Finnair på en 18. plads, mens SAS lander uden for top-25. AirHelp-analysen er et wake-up call for nordiske flyselskaber, som peger på et magtskifte i international luftfart.

De nordiske flyselskaber får en hård landing i den nyeste AirHelp Score. Kun ét selskab i top-20.
De nordiske flyselskaber får en hård landing i den nyeste AirHelp Score. Kun ét selskab i top-20. Photo by Pascal Meier

Kløften mellem den globale luftfartselite og de nordiske flyselskaber vokser. Det står klart i den netop offentliggjorte AirHelp Score 2025, der rangerer verdens 117 største flyselskaber.

Mens Qatar Airways, Etihad og Virgin Atlantic sikrer sig podiepladserne, må de skandinaviske rejsende kigge ned ad listen for at finde lokale selskaber. Analysen afslører en tydelig tendens: De europæiske – og især de nordiske – selskaber presses af ambitiøse konkurrenter fra Mellemøsten. Fire mellemøstlige selskaber sidder nu tungt på top-10.

SAS og Norwegian kæmper for at følge med
Selvom de nordiske selskaber leverer stabil drift, rækker det ikke længere til en topplacering i et marked, hvor kravene til passagerrettigheder og serviceoplevelse stiger eksplosivt.

  • Finnair er klassens duks i Norden, men selv med et flot hop på 24 pladser er det det eneste selskab blandt de globale top-20 med en 18. plads.

  • SAS lander på en 26. plads. Selvom punktligheden er høj, er den samlede pakke ikke stærk nok til at true verdenseliten.

  • Widerøe og Icelandair følger efter på henholdsvis 30. og 37. pladsen.

  • Norwegian befinder sig på en 58. plads, primært tynget af udfordringer med håndteringen af passagerernes kompensationskrav.

Et wake-up call for nordisk luftfart
Ifølge AirHelp er tallene ikke bare statistik, men et udtryk for, at den "jævne og stabile" tilgang, Norden er kendt for, bliver overhalet af et massivt fokus på service og kundeomsorg andre steder i verden.

Tomasz Pawliszyn, CEO i AirHelp, uddyber udviklingen:

"Vi ser et klart skifte i magtbalancen lige nu. Mens selskaber som Qatar og Etihad investerer massivt i den samlede kundeoplevelse, kæmper mange nordiske selskaber for at følge med. En region, der engang var kendt for høje servicestandarder og stærk passagerloyalitet, møder nu øget konkurrence – og vi håber at se de nordiske flyselskaber styrke deres præstationer og klatre op ad listen i næste måling."

Han supplerer med et bredere blik på branchens tilstand:

"Vi ser markante udviklinger i branchen hvert år. AirHelp Score viser, hvor forskelligt flyselskaber præsterer på de centrale parametre, der betyder noget for de rejsende i dag. Den hurtige fremgang for flere mellemøstlige selskaber – og den udvikling vi bl.a. ser hos Finnair – afspejler de ændringer, der lige nu former luftfartsbranchen."

Service og rettigheder skiller fårene fra bukkene
AirHelp Score vurderer flyselskaberne på tre lige vægtede parametre: Rettidighed, kundetilfredshed og evnen til at håndtere kompensationskrav fair og hurtigt.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

De nordiske flyselskaber får en hård landing i den nyeste AirHelp Score. Kun ét selskab i top-20.
De nordiske flyselskaber får en hård landing i den nyeste AirHelp Score. Kun ét selskab i top-20.
Photo by Pascal Meier
Download

Links

Om AirHelp

AirHelp er en dansk-stiftet virksomhed, der hjælper flypassagerer med at få erstatning ved forsinkede eller aflyste fly. Siden 2013 har vi sikret kompensation til over 2,7 millioner passagerer ved flyforsinkelse eller -aflysning. 10 millioner passagerer har desuden forsikret sig gennem AirHelp+ Protection, og millioner af passagerer har draget fordel af vores ekspertviden, som er frit tilgængelig på airhelp.com. AirHelp har netop lanceret sin nye app, der tilbyder live flysporing, varslinger ved forstyrrelser og ekstra beskyttelsesmuligheder. Den kan downloades her.

AirHelp arbejder for en grønnere fremtid – virksomheden har forpligtet sig til at plante ét træ for hver 100 flyforstyrrelser, og har indtil videre plantet 108.324 træer. Som fortaler for flypassagerers rettigheder tager AirHelp ansvar for mennesker – og det betyder også, at vi skal tage ansvar for planeten.

Verdens førende indenfor kompensation ved flyforsinkelser
Med innovativ kunstig intelligens og et dedikeret team på over 400 AirHelpers, gør AirHelp det nemt for enhver rejsende i EU, Storbritannien og resten af verden at modtage op til €600 i kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger.

For mere information om AirHelp, besøg: https://www.airhelp.com

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye