Danske Medier

Udvalgsrapport mangler analyse af konsekvenserne for lokale medier

Del

Udvalgsrapporten for undersøgelsen af TV 2-regionerne bygger på et begrænset vidensgrundlag om public services-mediernes konsekvenser for de private medier. For at sikre, at politiske beslutninger træffes på et solidt grundlag, er der behov for en mere omfattende erhvervsøkonomisk analyse.

Udvalgsrapport forpasser en afgørende mulighed for at leve op til sin opgave.
Udvalgsrapport forpasser en afgørende mulighed for at leve op til sin opgave.

Den længe ventede rapport fra Udvalget for undersøgelse af TV 2-regionerne forpasser en afgørende mulighed for at leve op til sin ellers gode ambition og opgave.

Til spørgsmålet om, hvordan man undgår unødvendige negative konsekvenser for private, lokale medieaktører, baserer rapporten sig primært på eksisterende og mangelfuld forskning, der kun i begrænset omfang belyser public service-mediernes konsekvenser for de private medier. Samtidig indgår hverken de datamæssige bidrag eller faktuelle bekymringer, som Danske Medier har fremlagt for udvalget.

Politiske beslutninger bør bygge på solide analyser
Rapporten opstiller en række scenarier og anbefalinger for fremtidens TV 2-regioner, som indebærer en markant udvidelse af regionernes mandat og position. Det kan få konsekvenser for borgernes adgang til et mangfoldigt og uafhængigt lokalt nyhedsudbud, men disse effekter er ikke belyst, fordi udvalget ikke har undersøgt markedsforholdene, konkurrencepåvirkningen eller de mulige adgangsbarrierer for andre aktører.

Derfor kan Danske Medier på nuværende tidspunkt ikke forholde sig til rapportens anbefalinger. En kvalificeret debat om public service-mediernes rolle kræver et mere solidt vidensgrundlag og scenarier, der afdækker sammenhængen mellem blandt andet statsfinansiering, abonnementsøkonomi, konkurrenceforvridning og mediepluralisme.

"Politiske beslutninger med stor betydning for den demokratiske samtale bør bygge på solide analyser. Vi har brug for en grundig erhvervsøkonomisk vurdering af statsfinansierede mediers markedspåvirkning sammenholdt med rapportens anbefalinger for at sikre borgerne et mangfoldigt nyhedsudbud. Uden det risikerer vi, at beslutninger træffes på et utilstrækkeligt grundlag – til skade for konkurrenceevnen, lokaldemokratiet og de uafhængige lokale medier,” siger administrerende direktør i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen

Find udvalgets rapport på Kulturministeriets hjemmeside

Kontakter

Billeder

Foto: Jette Schrum
Download

Om Danske Medier

Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye