Udvalgsrapport mangler analyse af konsekvenserne for lokale medier
Udvalgsrapporten for undersøgelsen af TV 2-regionerne bygger på et begrænset vidensgrundlag om public services-mediernes konsekvenser for de private medier. For at sikre, at politiske beslutninger træffes på et solidt grundlag, er der behov for en mere omfattende erhvervsøkonomisk analyse.

Den længe ventede rapport fra Udvalget for undersøgelse af TV 2-regionerne forpasser en afgørende mulighed for at leve op til sin ellers gode ambition og opgave.
Til spørgsmålet om, hvordan man undgår unødvendige negative konsekvenser for private, lokale medieaktører, baserer rapporten sig primært på eksisterende og mangelfuld forskning, der kun i begrænset omfang belyser public service-mediernes konsekvenser for de private medier. Samtidig indgår hverken de datamæssige bidrag eller faktuelle bekymringer, som Danske Medier har fremlagt for udvalget.
Politiske beslutninger bør bygge på solide analyser
Rapporten opstiller en række scenarier og anbefalinger for fremtidens TV 2-regioner, som indebærer en markant udvidelse af regionernes mandat og position. Det kan få konsekvenser for borgernes adgang til et mangfoldigt og uafhængigt lokalt nyhedsudbud, men disse effekter er ikke belyst, fordi udvalget ikke har undersøgt markedsforholdene, konkurrencepåvirkningen eller de mulige adgangsbarrierer for andre aktører.
Derfor kan Danske Medier på nuværende tidspunkt ikke forholde sig til rapportens anbefalinger. En kvalificeret debat om public service-mediernes rolle kræver et mere solidt vidensgrundlag og scenarier, der afdækker sammenhængen mellem blandt andet statsfinansiering, abonnementsøkonomi, konkurrenceforvridning og mediepluralisme.
"Politiske beslutninger med stor betydning for den demokratiske samtale bør bygge på solide analyser. Vi har brug for en grundig erhvervsøkonomisk vurdering af statsfinansierede mediers markedspåvirkning sammenholdt med rapportens anbefalinger for at sikre borgerne et mangfoldigt nyhedsudbud. Uden det risikerer vi, at beslutninger træffes på et utilstrækkeligt grundlag – til skade for konkurrenceevnen, lokaldemokratiet og de uafhængige lokale medier,” siger administrerende direktør i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen
Find udvalgets rapport på Kulturministeriets hjemmeside
Kontakter
Mads ScheuerKommunikationschefDanske Medier
Tlf:31224806msc@danskemedier.dkBilleder

Om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Kommunalvalget gav markant løft til private medier21.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De private medier oplevede op til 155 procent flere sidevisninger end normalt i dagene omkring kommunal- og regionsvalget. Udviklingen understreger de uafhængige mediers centrale rolle i den demokratiske proces.
Europæiske medieorganisationer og journalistforbund i fælles opråb: Danmarks planer om en medieombudsmand truer pressefriheden10.9.2025 14:52:19 CEST | Pressemeddelelse
En række nordiske og europæiske medieorganisationer og journalistforbund udtrykker dyb bekymring over den danske regerings planer om at indføre en statslig medieombudsmand med juridiske beføjelser over for medierne.
Medieopråb om Gaza: Luk os ind!14.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De danske medier står nu sammen i et fælles opråb til den israelske regering: Pressen skal have adgang til Gaza.
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum