Danmark får sin første nationale kortlægning af fritidstilbud til børn og unge
Hvis flere børn og unge skal have et aktivt fritidsliv, skal der være variation i de tilbud, de kan vælge imellem. Alm. Brand Foreningen 1792 og Dansk Kulturliv vil derfor kortlægge fritidstilbud for børn og unge i hele landet

For første gang nogensinde får Danmark et samlet, nationalt overblik over fritidstilbud til børn og unge på tværs af kultur, idræt, udendørsaktiviteter, folkeoplysning og kommunale tilbud.
Alm. Brand Foreningen 1792 finansierer kortlægningen, som udføres af Dansk Kulturliv og konsulenthuset MBC med bidrag fra bl.a. Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) og Kulturens Analyseinstitut. Formålet er at skabe et solidt og detaljeret vidensgrundlag for fremtidige trivsels-, fritids- og forebyggelsesindsatser.
Alle børn skal have et fritidsliv sammen med andre
En indledende analyse har vist, at der mangler centrale data på en række områder, og at viden om udbuddet af fritidstilbud er mangelfuld. Undersøgelsen bliver derfor nu udvidet til en omfattende national kortlægning fordelt på typer af fritidstilbud og geografisk område.
“I Alm. Brand Foreningen 1792 lægger vi os tæt op ad Trivselskommissionens anbefalinger om at styrke børns og unges trivsel gennem deltagelse i meningsgivende fællesskaber, og anbefalingen om, at alle børn bør have et fritidstilbud. Derfor er viden om fritidslivet vigtigt for os. Med den nationale kortlægning skaber vi for første gang et samlet, evidensbaseret udgangspunkt, som kan bruges til at prioritere ressourcer og udvikle indsatser dér, hvor der er huller i landkortet, når børn og unge skal finde et fritidstilbud, de har lyst til”, siger Tue Klitgaard Christensen, direktør i Alm. Brand Foreningen 1792.
Uddelingschef i Alm. Brand Foreningen 1792 Laura Auken Larsen supplerer:
”Det nye og grundige overblik giver os også viden om, hvor der er barrierer og potentialer for at øge børns og unges deltagelse i mange forskellige fritidsaktiviteter. Den viden kan vi bruge til at støtte udviklingen af en større variation og spredning af fritidstilbud til børn og unge - især uden for de større byer”.
Målet er at sikre en bredere pallette af fritidstilbud til børn og unge
I dag findes der centrale data for idrætsforeninger, mens store dele af det øvrige fritidsliv ikke er kortlagt. Det betyder, at der både lokalt og nationalt mangler et samlet billede af, hvilke fællesskaber børn og unge rent faktisk har adgang til i deres lokalområde. Dansk Kulturliv ser den manglende viden som et stort problem:
”Nogle områder er veldokumenterede, mens andre stort set ikke indgår i nogen national oversigt. Det betyder i praksis, at hverken kommuner, fonde eller organisationer har et reelt billede af variationen i fritidstilbud. Den samtale, vi har om fritidslivet, afspejler ikke den store mangfoldighed i interesser blandt børn og unge – og det er et problem,” siger Jakob Sørensen, sekretariatsleder i Dansk Kulturliv.
Han tilføjer:
”Vi håber, at kortlægningen kan bruges som et konkret værktøj af både kommuner, fonde og politikere. Den kan vise, hvor variationen mangler, hvor der bør investeres mere, og hvordan nye samarbejder kan skabes på tværs af idræt, kultur og civilsamfund. Kulturelle fritids- og frivillighedstilbud fylder meget i mange unges liv, men de er stort set fraværende i den nationale samtale om fritidsliv. Fordi vi ikke har overblik over, hvad der findes, skaber det blinde vinkler, som står i vejen for, at vi på tværs af sektorer kan samarbejde om at få langt flere unge med.”
Dansk Ungdoms Fællesråd, der samler 78 landsdækkende børne- og ungeorganisationer med op mod 6000 lokalafdelinger, leverer data til kortlægningen.
”Det har enorm betydning, at børn og unge har en fritidsaktivitet, som er spændende. For at der er en relevant fritidsaktivitet for alle børn og unge, er det tydeligt, at variation og tilgængelighed spiller en rolle. Derfor er jeg glad for, at vi nu kommer til at kortlægge vores egne foreningers lokale tilstedeværelse endnu mere præcist, og håber, at analysen kan give et stærkt afsæt for en endnu mere målrettet og koordineret indsats, for at sikre at alle børn og unge bliver en del af meningsfulde fritidsfællesskaber”, siger forkvinde i Dansk Ungdoms Fællesråd Christine Ravn Lund.
Et værktøj til kommuner, civilsamfund, fonde og politikere
Kortlægningen skal munde ud i en række Danmarkskort og et nationalt overblik, der kan:
- give kommuner en ny baseline for udbuddet af fritidstilbud i deres område
- synliggøre geografiske forskelle i tilgængelighed og variation
- understøtte fonde, civilsamfund og kulturliv i målrettede investeringer og nye partnerskaber
- danne grundlag for nationale drøftelser om trivsel, forebyggelse og fællesskaber
- skabe ny viden om barrierer og potentialer for deltagelse.
Det er ambitionen, at kortlægningen vil få betydning både lokalt og nationalt – fra udviklingen af kommunale fritidsstrategier til landsdækkende trivsels- og forebyggelsesindsatser.
Alm. Brand Foreningen 1792 og Dansk Kulturliv forventer at lancere resultaterne af den første nationale kortlægning af fritidslivet i foråret 2026.
Fakta om projektet
Formål
- At udvikle Danmarks første samlede, nationale kortlægning af fritidstilbud for børn og unge (0–25 år)
- At skabe et evidensbaseret grundlag for fremtidige indsatser på tværs af kultur, idræt, udendørsaktiviteter, rollespil og folkeoplysende fællesskaber.
Aktørernes rolle i samarbejdet
- Alm. Brand Foreningen 1792: Initiativtager og finansiel partner
- Dansk Kulturliv: Ansvarlig for indsamling og analyse af kulturelle fritids- og frivillighedstilbud
- Kulturens Analyseinstitut: Bidrager til indsamling og systematisering af data fra kommunerne
- DUF: Bidrager med data om idébestemte og folkeoplysende børne- og ungeorganisationer
- MBC: Ansvarlig for analyse af idræts- og foreningsdata samt supplerende datakilder.
Nøgleord
Kontakter
Pernille RølleKommunikationschef, Alm. Brand Foreningen 1792
Tlf:5217 9992abpnha@almbrand.dkJakob SørensenSekretariatsleder I Dansk Kulturliv
Tlf:20700351Jakob@danskkulturliv.dkBilleder
Om Alm. Brand Foreningen 1792
Alm. Brand Foreningen 1792 er hovedejer af Alm. Brand Group. I foreningen arbejder vi for at gøre en forskel for vores 800.000 medlemmer, som alle er kunder i Alm. Brand Group.
I mere end 200 år har fællesskabet været kernen i Alm. Brand Foreningen 1792. Vores fokus er at fremme forebyggelse og trivsel gennem stærke fællesskaber blandt børn og unge, samtidig med at vi sikrer langsigtet værdi for medlemmerne gennem aktivt ejerskab.
Følg pressemeddelelser fra Alm. Brand Foreningen 1792
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alm. Brand Foreningen 1792
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

