Syddansk Universitet

Oprettede falsk profil som 13-årig på TikTok så masser af ulovlige reklamer

Del

Forskere oprettede en falsk profil som en 13-årig pige og blev præsenteret for videoer med tobaks- og nikotinprodukter, selvom det er i strid med både danske regler og TikToks egne guidelines.

Da forskere fra Statens Institut for Folkesundhed oprettede en falsk TikTok-profil, der udgav sig for at være en 13-årig dansk pige med interesse for nikotinprodukter, blev profilen ret hurtigt præsenteret for nikotinposer, farverige vapes og ”megadåser” med hundredvis af små nikotinposer. Det skete, selvom reklame for tobaks- og nikotinprodukter er forbudt i Danmark – og selvom TikToks officielle regler ikke tillader den type indhold for mindreårige.

Studiet, der netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Tobacco Control, viser ifølge forskerne, at børn og mindreårige danskere uden større problemer eksponeres for indhold, der i praksis fungerer som reklame for sundhedsskadelige produkter, de ikke må købe, og som platformen egentlig skal skjule for dem.

Ville undersøge, om det er muligt

I første omgang var formålet med profilen helt enkelt, fortæller videnskabelig assistent Stine Arp, der har været med til at udarbejde studiet.

”Vi var mest af alt nysgerrige på, om det overhovedet var muligt for en 13-årig at se den slags indhold. Derfor lavede vi en profil, som TikTok ville opfatte som en mindreårig bruger. Så kunne vi undersøge, hvad der faktisk var tilgængeligt, og hvordan det blev præsenteret,” siger hun.

Forskerne oprettede profilen i november sidste år og scrollede derefter gennem TikTok-siden ”For You” et par gange om ugen frem til april i år. I starten dukkede der mest uskyldigt indhold op – som dansevideoer og klip med dyr – men så snart profilen begyndte at søge på nikotinrelaterede ord, ændrede feedet sig markant.

”Efter at algoritmen havde fattet, at profilen interesserede sig for nikotin, blev der ved med at komme store mængder indhold i den kategori. Der dukkede også indhold op med hash, MDMA, selvskade og selvmord – emner vi ikke selv havde søgt på,” fortæller Stine Arp.

Sammen med lipgloss og legetøj

Profilen blev præsenteret for et bredt udvalg af produkter: nikotinposer i XL-størrelse, ”puff bars” i smagsvarianter som jordbær og cola, vapes med touchskærm og nikotinpose-julekalendere. Der blev også vist produkter ved siden af en lipgloss, sammen med legetøj, i forbindelse med styrketræning eller som del af et Halloweenkostume.

Nogle videoer kom fra webshops, typisk svenske, britiske eller amerikanske forhandlere. Her blev der vist store lagre af produkter, rabatkoder eller konkurrencer. Andre videoer kom fra anonyme sælgere, der forsøgte at flytte køberen over på krypterede beskedtjenester som Telegram. Og så var der indhold fra almindelige brugere, ofte som memes og hverdagssituationer, hvor nikotinprodukterne indgik som en form for rekvisit.  

”Blandt forhandlere var der ofte et link på deres profil, hvor man enten blev henvist til en hjemmeside eller til Instagram og derigennem til en hjemmeside. Man kunne derefter lægge en ordre på hjemmesiden og få varerne sendt, såfremt at de leverede til Danmark. Det gik vi dog ikke ind i, da vi udelukkende fokuserede på at observere,” forklarer Stine Arp.

Hun understreger, at studiet ikke repræsenterer, hvad en hvilken som helst 13-årig ser på TikTok, da forskerne aktivt søgte efter tobaks- og nikotinprodukter.

 ”Andre brugere ville formentligt interessere sig for andre emner, som algoritmen også fanger,  og de ville derfor ikke blive eksponeret for nikotinprodukter så hyppigt, som vores profil gjorde. Men dét, vi sætter fokus på i studiet, er først og fremmest, at indholdet er tilgængeligt for en 13-årigs profil på trods af regler og love,” siger Stine Arp.

Normaliserer produkter

Seniorforsker Lotus Sofie Bast forsker i tobaks- og nikotinforebyggelse blandt børn og unge og har været med til at udarbejde studiet. Hun mener, at det rammer ned i en vigtig problemstilling:

”Eksponering kan være med til at normalisere et produkt og muligvis medvirke til, at dem, der ser dem, har en opfattelse af, at tobaks- og nikotinprodukter ikke er så farlige og skadelige, som de reelt set kan være. Og den visuelle kobling – til hverdagsting, humor, trends eller identitet – kan gøre indholdet særligt påvirkeligt for unge, der endnu ikke har et fuldt udviklet risikobillede.”

Krydser nemt landegrænser

Selvom Danmark har forbud mod markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter også på sociale medier, er det svært at beskytte unge mod indhold, der kommer fra udenlandske forhandlere og private brugere.

Ifølge Lotus Sofie Bast er der nemlig indhold, mekanismer og praksisser på medier som TikTok, der underminerer dansk lovgivning. Blandt andet fordi promovering af tobaks- og nikotinprodukter nemt krydser landegrænser på internationale platforme, der ikke håndhæver egne retningslinjer tilstrækkeligt.

”Det er noget, vi bliver nødt til at tage alvorligt, hvis vi vil beskytte børn og unge. Sociale medier bør være en lige så vigtige arena i forebyggelsesarbejdet som skolen, hjemmet eller fritidsmiljøet,” siger hun.

For spørgsmål kontakt: Videnskabelig assistent Stine Arp, tlf.: 2118 5985, e-mail: stia@sdu.dk, og seniorforsker Lotus Sofie Bast, tlf.: 28558008, e-mail: loni@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Links

Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

Nyt europæisk forskningscenter Quantum Excellence Center forankres ved Center for Kvantematematik12.11.2025 15:31:23 CET | Pressemeddelelse

Syddansk Universitet er blevet udpeget til at varetage den videnskabelige ledelse af det nye europæiske forskningscenter Quantum Excellence Center (QEX). SDU deltager i tæt samarbejde med Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet og Københavns Universitet. Det ambitiøse forskningscenter etableres med støtte fra EuroHPC JU.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye