AirHelp

Nyt flyselskab indtager førsteplads i global analyse fra AirHelp

Del

Qatar Airways topper AirHelp Score 2025 foran Etihad Airways og Virgin Atlantic. Analyse af 117 flyselskaber vurderer rettidighed, kundetilfredshed og kravbehandling. Nordiske selskaber holder niveau med Finnair som højdespringer på 18. plads. Mellemøstlige selskaber dominerer top-10, mens europæiske selskaber falder tilbage.

Qatar indtager førstepladsen i AirHelps globale analyse af de beste flyselskaber
Qatar indtager førstepladsen i AirHelps globale analyse af de beste flyselskaber Lukas Souza / PR

Når danske rejsende vælger flyselskab, betyder punktlighed, service og gennemsigtighed meget i den samlede rejseoplevelse. Det viser årets AirHelp Score, som er en af verdens mest omfattende analyser af flyselskabernes kvalitet. AirHelp offentliggør nu resultaterne for 2025, hvor tre selskaber skiller sig markant ud i toppen, og hvor de nordiske selskaber samlet leverer stabile præstationer til glæde for danske passagerer.

Årets AirHelp Score fokuserer udelukkende på flyselskaber og rangerer i alt 117 selskaber, otte flere end sidste år. Flyselskaberne vurderes ligeligt på tre faktorer: rettidighed, kundetilfredshed og kravbehandling fra passagerer i forbindelse med forsinkelser, aflysninger og overbooking.

Undersøgelsen dækker perioden 1. oktober 2024 til 30. september 2025, og passagererne har svaret på spørgsmål om deres senest benyttede flyselskab.

Qatar Airways på førstepladsen – Etihad Airways og Virgin Atlantic følger tæt efter

De tre øverste placeringer i AirHelp Score 2025 går til:

  1. Qatar Airways
  2. Etihad Airways
  3. Virgin Atlantic

Qatar Airways indtager førstepladsen og overhaler sidste års vinder, Brussels Airlines, som i år ryger ned på en 9. plads. Qatar får en høj score på både rettidighed og passageroplevelse, mens Etihad rykker fra en 11. plads i 2024 til en klar 2. plads i år. Virgin Atlantic tager samtidig et markant hop fra nr. 30 til nr. 3.

Undersøgelsen viser også en tydelig forskydning i toppen, hvor de mellemøstlige selskaber skubber de traditionelt stærke europæiske selskaber af tronen:

  • Fire mellemøstlige flyselskaber ligger i top-10, hvilket er to flere end sidste år
  • Kun fire europæiske flyselskaber er tilbage i top-10, mod seks sidste år
  • Amerikanske selskaber er helt ude af top-10

For danske rejsende betyder det, at anlysens nummer ét og to flyver direkte ud af København, ligesom flere af de selskaber, danskerne bruger på langruter via de store knudepunkter, ligger helt i front globalt.

Nordiske selskaber holder niveau - Finnair er højdespringer og eneste i top-20

AirHelp Score 2025 tegner et billede af de nordiske selskaber, hvor de største nordiske selskaber alle befinder sig i den bedste halvdel, og flere af dem markerer sig med enten høj rettidighed eller markante spring frem i placeringerne.

  • Finnair placerer sig som nr. 18 globalt – en forbedring på 24 pladser siden 2024.

  • SAS ligger som nr. 26 og fastholder en af Europas højeste rettidighedsscorer.

  • Widerøe ender som nr. 30 med solid driftsstabilitet.

  • Icelandair lander på nr. 37, mens Norwegian bliver nr. 58, primært udfordret af deres kravbehandling.

Samlet set kan man konkludere, at de nordiske flyselskaber fortsat leverer en rejseoplevelse, hvor stabil drift og gode passagerbedømmelser går hånd i hånd.

Tomasz Pawliszyn, CEO i AirHelp, siger:

"Vi ser markante udviklinger i branchen hvert år. AirHelp Score viser, hvor forskelligt flyselskaber præsterer på de centrale parametre, der betyder noget for de rejsende i dag. Den hurtige fremgang for flere mellemøstlige selskaber – og den udvikling vi bla, ser hos Finnair – afspejler de ændringer, der lige nu former luftfartsbranchen."

AirHelp blev stiftet i Danmark og hjælper i dag passagerer verden over med at få deres retmæssige kompensation ved forsinkelser, aflysninger og overbookinger. AirHelp Score har siden 2015 undersøgt flyselskaber og lufthavne for at give passagerer et bedre grundlag for deres valg.

Metode

AirHelp Score bygger ligeligt på tre kategorier:

  • Rettidighed: hvor ofte flyene afgår og ankommer til tiden
  • Kundetilfredshed: passagerernes vurdering af service og oplevelse
  • Kravbehandling: hvor effektiv og fair behandlingen af kompensationskrav er

Data er indsamlet fra 1. oktober 2024 til 30. september 2025.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Om AirHelp

AirHelp er en dansk-stiftet virksomhed, der hjælper flypassagerer med at få erstatning ved forsinkede eller aflyste fly. Siden 2013 har vi sikret kompensation til over 2,7 millioner passagerer ved flyforsinkelse eller -aflysning. 10 millioner passagerer har desuden forsikret sig gennem AirHelp+ Protection, og millioner af passagerer har draget fordel af vores ekspertviden, som er frit tilgængelig på airhelp.com. AirHelp har netop lanceret sin nye app, der tilbyder live flysporing, varslinger ved forstyrrelser og ekstra beskyttelsesmuligheder. Den kan downloades her.

AirHelp arbejder for en grønnere fremtid – virksomheden har forpligtet sig til at plante ét træ for hver 100 flyforstyrrelser, og har indtil videre plantet 108.324 træer. Som fortaler for flypassagerers rettigheder tager AirHelp ansvar for mennesker – og det betyder også, at vi skal tage ansvar for planeten.

Verdens førende indenfor kompensation ved flyforsinkelser
Med innovativ kunstig intelligens og et dedikeret team på over 400 AirHelpers, gør AirHelp det nemt for enhver rejsende i EU, Storbritannien og resten af verden at modtage op til €600 i kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger.

For mere information om AirHelp, besøg: https://www.airhelp.com

Følg pressemeddelelser fra AirHelp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AirHelp

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye