Copenhagen Business School

Hvorfor er der så store forskelle på antallet af børn med diagnoser?

Del

Det svar skal et forskerhold med sociologen Lasse Folke Henriksen i spidsen fra CBS forsøge at give. Deres teori er, at forklaringen skal findes i børnenes netværk.

Lasse Folke Henriksen forsker i sociologi ved CBS og har netop modtaget syv millioner kroner til at finde ud af, hvorfor der er så store geografiske forskelle i antallet af børn med psykiske diagnoser.
Lasse Folke Henriksen forsker i sociologi ved CBS og har netop modtaget syv millioner kroner til at finde ud af, hvorfor der er så store geografiske forskelle i antallet af børn med psykiske diagnoser. CBS

For hver gang ét barn i Odense får en ADHD-diagnose, er der fem i Struer. På Frederiksberg får ét barn diagnosen, hver gang tre får det i Favrskov.

Fordelingen af børn med autisme er ligeledes geografisk skæv.

På landsplan er Region Nordjylland den region med flest diagnoser, mens Region Syddanmark og nærmere bestemt Fyn har færrest.

Der er ingen forklaring på de store geografiske forskelle, men nu har forskerhold med lektor Lasse Folke Henriksen fra CBS i spidsen modtaget godt syv millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til at forsøge at svar.

Netværk kan være afgørende

”Vores hypotese er, de geografiske uligheder i diagnoserne skyldes netværk. At netværkene ligesom lidelserne klumper sig sammen geografisk,” fortæller Lasse Folke Henriksen og uddyber:

”Vi har en begrundet formodning om, at de ressourcer, praksisser og den viden, der cirkulerer i netværket omkring børnenes familier, skolelærere, psykologer, læger, psykiatere og andre fagfolk, er med til at bestemme, hvem der bliver udredt og hvad udfaldet af udredning bliver.”

Registerdata vil indgå som en vigtig del af studiet, ligesom forskerne også vil lave feltarbejde i geografiske områder, der skiller sig markant ud ved meget lave eller høje forekomster af diagnoser.

Lasse Folke Henriksens team kommer til at bestå af sociologer, epidemiologer og psykologer.

Diagnosticering af ADHD og autisme har ingen klare biologiske markører. I stedet stilles diagnosen på baggrund af beskrivelser af barnets adfærd og udfordringer fra dets forældre, lærere, læger og psykologer.

Nøgleord

Kontakter

Lektor Lasse Folke Henriksen, CBS: Mail: lfh.ioa@cbs.dk, mobil: 3096 4252

Om Copenhagen Business School

CBS er et globalt anerkendt businessuniversitet med dybe rødder i den nordiske, socioøkonomiske model. Vi har et bredt fokus på erhvervslivets og samfundets udfordringer i det 21. århundrede. Derfor har vi en samlet portefølje af tværfaglig forskning og uddannelse af høj kvalitet, der har styrket generationer af fagfolk og ledere i den private sektor og andre steder.

Universitetet ligger på Frederiksberg og har ca. 20.000 fuldtids- og deltidsstuderende, 800 fuldtidsansatte videnskabelige medarbejdere, 200 ph.d.-studerende og 700 administrative medarbejdere samt en portefølje af bachelor-, kandidat-, MBA/EMBA-, ph.d.-og efter-/videreuddannelser udbudt på både dansk og engelsk.

Med vores globale profil følger en forpligtelse til at bidrage til udviklingenaf transformative kompetencer hos studerende, kandidater og virksomhedsledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kræver en fælles indsats, og derfor fokuserer vores strategi på at styrke nuværende og starte nye partnerskaber med andre videnskaber, erhvervslivet, myndigheder og civilsamfundet.

Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye