DI: EU tager vigtigt skridt mod digital regelforenkling
EU-Kommissionen har i dag præsenteret en omfattende pakke på det digitale område med bl.a. enklere regler og mindre administrativt bøvl på det digitale område. Formålet er at øge Europas konkurrence, og i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), hilses udspillet fra Kommissionen velkommen.

- I en tid med globalt teknologisk kapløb er regelforenkling ikke blot et middel til at reducere administrative byrder – det er en strategisk nødvendighed for at styrke europæisk konkurrenceevne, innovation og modstandskraft, siger branchedirektør for tech i DI, Andreas Holbak Espersen.
Ifølge branchedirektøren er EU’s digitale lovgivning blevet for kompleks og fragmenteret. Overlappende krav, uklare definitioner og manglende sammenhæng mellem EU-lovgivning giver dobbeltarbejde og betyder, at virksomheder for eksempel skal rapportere samme hændelse flere gange til forskellige myndigheder.
- Den nye forenklingspakke indeholder mange gode elementer og bringer os et stykke af vejen. Men for at nå i mål kræver det mere, og vi ser derfor pakken som det første af flere nødvendige skridt mod en enklere og mere sammenhængende digital regulering, siger Andreas Holbak Espersen.
Godt at AI Act udskydes
Kommissionen foreslår også at udskyde EU’s omfattende regulering af kunstig intelligens i AI-forordningen.
- En af DI’s absolut største ønsker til den digitale forenklingspakke har været, at de nye AI-krav til højrisiko-systemer ikke må træde i kraft, før passende standarder er på plads. Vi er derfor meget tilfredse med, at Kommissionen har lyttet.
Forenklet rapportering om cybersikkerhed
På DI’s ønskeliste over forenklingstiltag har der stået klart og tydeligt, at kravene om rapportering af cybersikkerhedshændelser skal strømlines. Når en virksomhed i dag oplever et cyberangreb, mødes den med tre forskellige rapporteringskrav.
- Det er derfor rigtig positivt, at vi nu ser en villighed hos Kommissionen til at løse en af de store benspænd i den digitale EU-lovgivning.
Strømliner datalovgivning
Med EU’s digitale regelforenklingspakke fokuserer Kommissionen også på at strømline reglerne i de mange forordninger om data, herunder GDPR, og afskaffe nogle af de mindre forordninger på dataområdet, som simpelthen er blevet forældede. Det betyder færre regelsæt, der regulerer det samme område, og gør det lettere for virksomheder at navigere i EU-lovgivningens komplekse landskab.
- I dag er virkeligheden for mange europæiske virksomheder, at fragmenterede regler, manglende adgang til store datasæt og afhængighed af aktører uden for EU gør det svært at udvikle og anvende fremtidens nøgleteknologier. Virksomheder bruger f.eks. enorme ressourcer på compliance, og usikkerhed om regler for dataoverførsel til og fra tredjelande spænder ben for globale samarbejder, siger Andreas Holbak Espersen.
- I DI hilser vi derfor EU’s nye strategi for en dataunion (”Data Union Strategy”) velkommen som et vigtigt skridt for Europas ambition om at forløse potentialerne i en reel europæisk dataøkonomi.
- Men visioner alene gør det ikke. Der er brug for at skabe klare rammer og fjerne konkrete barrierer i form af fragmenterede regler, sprog- og domænespecifikke datasæt og tunge rapporteringskrav, hvis vi skal styrke Europas konkurrenceevne og gøre det lettere for europæiske virksomheder at udvikle fremtidens teknologier – uden at drukne i komplekse regler.
Wallet afløser rapporterings-jungle
Virksomheder møder ifølge DI i dag en jungle af nationale logins, registreringer, certifikater og dokumentkrav, som gør det unødigt besværligt at drive forretning i det indre marked. Det er disse barrierer, som ”European Business Wallet” skal mindske markant ved at skabe en fælles infrastruktur for virksomheders identifikation, autorisation og dokumentation på tværs af Europa.
- I DI bakker vi op om ”European Business Wallet” som en løsning, der kan nedbringe virksomhedernes administrative byrder. DI håber og tror på, at vi her har en løsning, der vil gøre virksomheders identifikation, autorisation og dokumentation lettere på tværs af Europa. Særligt håber DI, at ”European Business Wallet” vil kunne styrke SMV’ernes muligheder for at deltage i det digitale indre marked på lige fod med større virksomheder, siger Andreas Holbak Espersen.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Links
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI til borgmestre: ”Tillykke med valget. Nu skal der handles!”19.11.2025 10:23:22 CET | Pressemeddelelse
Tillykke med valget til alle nye og genvalgte borgmestre og kommunalbestyrelser, lyder det fra Dansk Industri. Men når konfettien har lagt sig, så er der vigtige dagsordener, der skal handles på.
KV25-analyse: Kæmpe kommunale forskelle i virksomhedernes samfundsbidrag17.11.2025 10:13:49 CET | Pressemeddelelse
Dansk erhvervsliv leverer et rekordhøjt bidrag til samfundet på 754 mia. kr., men hvilke kommuner leverer egentlig mest og mindst? Find din kommune på listen.
DI: Lettelse, at regelforenklingspakke endelig er vedtaget13.11.2025 12:17:57 CET | Pressemeddelelse
Efter ugers politisk drama og forsinkelser har Europa-Parlamentet i dag endelig vedtaget sin position på EU-Kommissionens såkaldte Omnibus 1-pakke om regelforenklinger for bæredygtighed og rapportering. Desværre blev det ikke et flertal over midten i parlamentet.
Dagen før valget: det handler om mere end velfærd13.11.2025 07:45:00 CET | Presseinvitation
Hvordan skaber vi de bedste lokale rammer for en stærk industri og en privat sektor med arbejdspladser til almindelige danskere – og hvor skal pengene til velfærden komme fra? Dagen før valget sætter lønmodtagerne og arbejdsgiverne fra CO-industri og Dansk Industri dette centrale spørgsmål til debat med konkrete eksempler fra landets kommuner.
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum