GjensidigeGjensidige

November topper som svindelmåned: Pas på falske webshops

Del

Flere end hver tiende dansker har oplevet at blive svindlet i en onlinehandel. Det viser en ny undersøgelse. November måned er allerværst, og med Black Friday og Black Month er der særlig grund til at være opmærksom lige nu.

I en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Sparekassen Kronjylland og Gjensidige, svarer 11 procent, at de enten er blevet snydt på en dansk eller udenlandsk webshop inden for de seneste to år.

”Det er et højt tal, at flere end hver tiende af os er blevet svindlet. Det viser, at det fortsat er meget vigtigt, at man er opmærksom og tager sine forholdsregler, når man handler online,” lyder det fra Lene Rasmussen, der er skadesdirektør i Gjensidige.

I Sparekassen Kronjylland oplever man også, at mange bliver udsat for svindel – ikke mindst i november måned:

”Vi kan se, at november er den måned på året, hvor vores kunder traditionelt har allerflest kortindsigelser og dermed får deres betalingskort svindlet. Det så vi både i 2023 og 2024,” fortæller Jan Mågård, der er fagchef for betalingskort i Sparekassen Kronjylland.

”Der er derfor al mulig grund til at være særligt på vagt til Black Friday og i hele november måned, som flere steder er blevet en hel ’Black Month’. Svindlerne udnytter nemlig danskernes lyst til at gøre en god handel,” advarer han.

”Man kan sagtens handle online til Black Friday, men man skal huske sin kritiske sans og se sig godt for,” slår fagchefen fra Sparekassen Kronjylland fast.

Vær opmærksom på både danske og udenlandske sider

Undersøgelsen viser også, at blandt dem, der har oplevet online svindel inden for de seneste to år, er det foregået på både danske og udenlandske sider. Det betyder, at man som forbruger skal se sig godt for i begge typer webshops:

”I undersøgelsen svarer 6 procent, at de er blevet svindlet på en udenlandsk hjemmeside, og 5 %, at de har oplevet det på en dansk. Det viser, at man skal være opmærksom, også når man handler i danske webshops, som mange måske ellers har en tendens til at stole mere på,” siger Lene Rasmussen.

Derudover understreger hun, at hvis man først bliver udsat for svindel, skal man straks kontakte sin bank.

Om undersøgelsen 

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.008 respondenter i 2025 af YouGov for Gjensidige.     

Den 29. november er Black Friday i år. Forventer du at købe varer på Black Friday i år? (Flere svar tilladt)  
Ja, i online butikker 45%
Ja, i fysiske butikker 21%
Nej 32%
Ved ikke 18%
Har du indenfor de seneste to år oplevet at blive udsat for svindel i forbindelse med online handel? (Flere svar tilladt)  
Ja, jeg blev snydt på en udenlandsk hjemmeside 6%
Ja, jeg blev snydt på en dansk hjemmeside 5%
Nej 85%
Jeg har aldrig handlet online 1%
Ved ikke 2%

Nøgleord

Kontakter

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark og Sverige. I Norge tilbydes også pension og opsparing. 

Følg pressemeddelelser fra Gjensidige

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gjensidige

Gjensidige i Danmark tilpasser organisationen for at sikre fremtidig konkurrencekraft28.10.2025 16:07:38 CET | Pressemeddelelse

Den danske forretning er vækstet markant, men væksten har også medført et for højt omkostningsniveau i Gjensidige Danmark. De seneste år er der arbejdet målrettet med at reducere omkostningerne og effektivisere organisationen. Målet er fortsat at sikre en sund og konkurrencedygtig forretning, der også fremadrettet vil levere attraktive løsninger til kunderne. Tilpasningen betyder en reduktion i antallet af stillinger med 145. Heraf er der sagt farvel til 75 medarbejdere og ledere, mens 70 stillinger ikke genbesættes. Derudover lukkes enkelte afdelinger, herunder kontoret i Aabenraa pr. 31.12.2025. “Det har store menneskelige konsekvenser, når vi må sige farvel til kolleger, og vi ved, at det skaber usikkerhed og bekymring hos mange. Det er ikke en beslutning, vi har taget let på. Derfor har vi gennem længere tid haft fokus på at reducere omkostninger på en række andre områder end bemandingen, blandt andet ved at konsolidere ældre IT-systemer, sænke driftsomkostninger og automatisere pr

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye