Alm. Brand Group

Alm. Brand Group lancerer strategi frem mod 2028: Unfolding the scale potential

Del

Med strategien vil Alm. Brand Group bygge videre på koncernens stærke fundament og skabe den største organiske forbedring i forsikringsresultatet i koncernens historie. Vejen dertil bygger på yderligere skalafordele og flere helkunder gennem en styrket kundeoplevelse. Samtidig forventer koncernen at bruge omkring 100 mio. kr. til at lancere et loyalitetsprogram til sine privatkunder.

Alm. Brand Group afholder i dag kapitalmarkedsdag, hvor koncernen lancerer sin koncernstrategi Unfolding the scale potential og præsenterer ambitiøse finansielle mål for 2028.

Koncernen har på få år udviklet sig fra finansielt supermarked til et 100 % dansk-fokuseret skadeforsikringsselskab og leveret succesfuldt på sin 2025-strategi. Med integrationen af Codan er der realiseret synergier for over 600 mio. kr. om året, mens der samtidig er blevet skabt en ny digital forsikringsplatform. I dag er Alm. Brand Group blandt de største forsikringskoncerner i Danmark med over 800.000 privat- og erhvervskunder og har et solidt fundament til at udfolde sit fortsat store skalapotentiale.

Med strategien vil Alm. Brand Group skabe den største organiske forbedring i forsikringsresultatet i koncernens historie. Koncernen sigter mod et forsikringsresultat på 2.350 mio. kr. i 2028 og en combined ratio på 82. Det er en stigning på 500 mio. kr. i forhold til målsætningen for 2025. De strategiske initiativer forventes at lede til vækst i resultat pr. aktie på 10 % årligt i gennemsnit i perioden 2026 til 2028.

Forbedringen skal bl.a. ske ved at fortsætte optimeringen af it-platformen, forenkle processer og optimere skadedriften ved hjælp af AI samt øge andelen af helkunder. 

Rasmus Werner Nielsen, adm. direktør i Alm. Brand Group, siger:

”Det bliver en strategiperiode, hvor vi skal bygge videre på det stærke fundament, vi har skabt. Vi står i dag som det største 100 % dansk-fokuserede skadeforsikringsselskab med fire stærke brands og over 800.000 privat- og erhvervskunder. Vi har et meget kompetent team af ledere og medarbejdere, den rette størrelse med lav strukturel kompleksitet og en moderne digital platform. Det stiller os utroligt stærkt.

Vi fremlægger i dag en ambitiøs strategi, som vil skabe den største organiske forbedring i forsikringsresultatet i koncernens historie. Det skal ske ved at udfolde vores store skalapotentiale og vinde konkurrencen om kunderne gennem øget brug af teknologi og en endnu mere enkel, indsigtsdrevet og relevant kundeoplevelse.” 

Tre strategiske fokusområder

For at levere på målsætningerne for 2028 har koncernen identificeret tre strategiske fokusområder.

  • Customer engagement

Koncernen vil bl.a., understøttet af data og AI, arbejde med at styrke kundeoplevelsen og give en mere relevant og personlig rådgivning og derigennem øge andelen af helkunder. Derudover vil Alm. Brand Group øge sit digitale salg til privatkunderne med en ambition om at firdoble det i 2028 i forhold til i dag.

  • Insurance capabilities

Koncernen vil bl.a. digitalisere skadebehandlingen med et mål om, at 80 % af alle skader bliver anmeldt digitalt i 2028 (mod ca. 50 % i dag). Samtidig er det ambitionen, at halvdelen af de digitalt anmeldte skader skal kunne behandles fuldt digitalt og udbetales hurtigt og bekvemt til kunderne.  

  • Operational platform

Alm. Brand Group vil fortsætte arbejdet med at få det fulde udbytte af sin digitale forsikringsplatform og lukke gamle it-systemer. Derudover vil koncernen arbejde med at forenkle processer med et mål om at reducere omkostninger og gøre kundebetjeningen endnu hurtigere og mere enkel.

Loyalitetsprogram til privatkunder

De over 800.000 kunder i Alm. Brand, Codan, Privatsikring og Erhvervssikring er automatisk medlem af koncernens hovedejer Alm. Brand Foreningen 1792. Foreningen geninvesterer hvert år en del af det modtagne udbytte fra Alm. Brand Group i koncernen, ligesom der uddeles til almennyttige formål i samfundet som helhed.

Foreningen har for 2026 givet tilsagn om at geninvestere 185 mio. kr. i Alm. Brand Group, som skal være med til at skabe værdi for kunderne og understøtte loyalitet og langsigtede kundeforhold. Koncernen forventer at bruge omkring 100 mio. kr. til at lancere et loyalitetsprogram til dens mest loyale privatkunder. Det vil komme omkring 100.000 privatkunder på tværs af Alm. Brand, Codan og Privatsikring til gode.

For at styrke kundeoplevelsen forventer Alm. Brand Group derudover bl.a. at bruge en del af tilskuddet til at accelerere sine investeringer i AI og fortsætte udviklingen af forebyggelsesløsninger.

”Vi er begunstiget af at have en stærk hovedejer i Alm. Brand Foreningen 1792. Det er et foreningsejerskab, som i den kommende periode for alvor vil skabe ekstra værdi for kunderne, gøre en forskel for samfundet omkring os og i sidste ende øge koncernens konkurrencekraft,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Ny ESG-strategi

Alm. Brand Group præsenterer samtidig en ny ESG-strategi, hvor koncernen bl.a. sætter nye målsætninger for udledningen af CO2e i scope 3 frem mod 2028. Det vil reducere CO2-emissionerne ved skadeudbedring af bygninger med 6 % i gennemsnit pr. skade i 2028 og emissionerne relateret til koncernens investeringsportefølje med 15 %.

Koncernens målsætninger

Finansielle målsætninger for 2028:

  • Forsikringsresultat: 2.350 mio. kr.  
  • Combined ratio: 82
  • Omkostningsprocent: 16 %  
  • Årlig indtjening pr. aktie: En stigning på 10 % årligt i gennemsnit over strategiperioden


Strategiske målsætninger:

  • Koncernen vil øge kundetilfredsheden fra 73 til 77 (skala fra 0-100)
  • Koncernen vil øge andelen af helkunder (+3 produkter) fra 51 % til 55 %
  • Koncernen vil øge andelen af digitalt anlagte skader, der kan behandles med straight-through-processing (STP), fra 10 % til 50 %
  • Koncernen vil opnå en arbejdsglæde-score på 80 mod 79 i 2025 (skala fra 0-100)
  • Koncernen vil reducere CO2-emissionerne ved skadeudbedring af bygninger med 6 % i 2028

Kontakter

Om Alm. Brand Group

Alm. Brand Group er en af Danmarks største forsikringskoncerner med 800.000 kunder. Vi består af fire brands Alm. Brand, Codan, Privatsikring og Erhvervssikring.

Sammen har vi flere hundrede års erfaring med at tage vare på danskerne og deres behov for at være godt og ordentligt forsikrede, og vi leverer forsikringer til privatkunder, landbrug og virksomheder i alle størrelser.

Se Alm. Brand Forsikrings nyhedsrum

Se Codan Forsikrings nyhedsrum

Følg pressemeddelelser fra Alm. Brand Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alm. Brand Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye