Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.

De store og bærende broelementer til udvidelsen af Kong Frederik IX’ bro mellem Lolland og Falster er nu på plads. Og selvom bro-udvidelsen endnu ikke er helt klar til tog, så er det væsentlige milepæle, der er nået de seneste måneder:
“Nu er broens nye grundlæggende konstruktion på plads. Med en broklap på 100 tons og 11 broelementer på hver 500 tons, så tager broens udvidelse nu virkelig form, og vi har sammen med vores entreprenør haft det helt store maskineri i gang,” fortæller projektchef i Banedanmark Mette Koch Sonnenborg.
En unik udfordring
Det er ikke hver dag, at man i Banedanmark bygger jernbanebroer over vand. Det har derfor været en usædvanlig og spændende opgave for projektchefen:
”Guldborg Sund er meget lavvandet. Det har gjort det vanskeligt at sejle fx præfabrikerede elementer og materialer til arbejdspladsen, for det lave vand begrænser størrelsen på de skibe, som vi kan bruge til broarbejdet. Derfor har vi fx været nødt til at støbe bropillerne direkte i vandet og broelementerne på selve byggepladsen,” uddyber Mette Koch Sonnenborg.
Selvom brokonstruktionen nu står klar, så er der stadig en del arbejde inden den nye del af broen kan tages i brug, når den dobbeltsporede jernbane over Lolland åbner.
Det videre arbejde:
- Der mangler noget støbearbejde af broen, som vi forventer er færdigt i februar 2026.
- I 2026 begynder arbejdet med at anlægge selve sporet på den nye bro, ligesom at sporet på den gamle del af broen skal fornys.
- Der skal lægges nye sporskifter på Lollandssiden.
- Vi implementerer et styresystem til broklappen, som skal bygges sammen med styresystemet på den eksisterende bro.
- Herefter begynder Banedanmark at arbejde med at elektrificere og derefter digitalisere begge broer, så der i fremtiden også kan køre klimavenlige tog mellem Lolland og Falster og mellem Danmark og Europa.
Kontakter
Banedanmark Presse
Tlf:+45 82 34 13 13presse@bane.dkLinks
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården11.11.2025 14:34:10 CET | Pressemeddelelse
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne21.10.2025 09:31:43 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. De sidste fire etaper foregår i Sydjylland og på Vestfyn.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år10.10.2025 10:41:16 CEST | Pressemeddelelse
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne8.10.2025 09:46:36 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Nu er turen kommet til Vendsyssel – med en enkelt afstikker syd for Limfjorden.
Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges7.10.2025 09:56:57 CEST | Pressemeddelelse
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum