Tyrfing ramt af vejr-udfordringer
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.

Vejret drillede for alvor Molslinjens nyeste elfærge, Tyrfing på vejen til Danmark fra Tyrkiet, hvor skibet blev bygget færdig for nogle uger siden.
”Skibet har hele vejen fra Tyrkiet kæmpet med hårdt vejr, og vi kunne se, hvordan det ene vejrsystem afløste det andet, så færgen ikke kunne gøre så meget andet end at søge ly og læ", siger Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
Det betød blandt andet et ikke-planlagt ophold i protugisiske Setúbal, hvor færgen måtte afvente bedre vejr.
”Det er meget ærgerligt, men her er vi ude i forhold, som vi ingen kontrol har over. Vi kan ikke styre vejret og må desværre erkende, at turen hjem blev mere udfordrende og længere end håbet”, siger Kristian Durhuus.
Forsinkelsen betyder, at planerne om at sætte Tyrfing i drift den 1. december flytter sig. Den nye plan betyder, at Tyrfing kan forventes i drift på ruten mellem Ballen og Kalundborg den 15. december.
Forsinkelsen er netop godkendt af Transportministeriet.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Pressinbjudan: Hamlet konverteras till batteridrift20.11.2025 15:12:03 CET | Presseinvitation
Få en unik inblick i ombyggnaden av färjan Hamlet till batteridrift.
Presseinvitation: Hamlet konverteres til batteridrift20.11.2025 15:12:03 CET | Presseinvitation
Få et unikt indblik i Hamlets ombygning til batteridrift.
Öresundslinjen vill skapa grön korridor17.11.2025 09:01:50 CET | Pressemeddelelse
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark. Färjan Hamlet har nu gått på varvsuppehåll i Landskrona, där den traditionella dieseldriften läggs om till moderna batterier.
Øresundslinjen vil skabe grøn korridor17.11.2025 09:01:50 CET | Pressemeddelelse
Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige. Færgen Hamlet er netop taget på værftsophold i Landskrona, hvor den lægger sine dieselmotorer fra sig til fordel for batterier.
Dansk julöl gav full fart på färjorna11.11.2025 09:53:45 CET | Pressemeddelelse
Den danska J-dagen, då julölen officiellt har premiär i Danmark, skapade en ovanligt intensiv helgtrafik på Öresundslinjens färjor. Från fredag till söndag reste 8 400 fler gående passagerare jämfört med samma helg förra året. Och faktum är att det nog inte bara handlade om öl.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum