Ny undersøgelse: Hver fjerde danske, unge kvinde vil forsørges af deres partner
Når man spørger, hvilke sociale forhold, der bekymrer de danske kvinder mest, ligger priser og leveomkostninger helt øverst, kun overhalet af frygten for krig og konflikt. Måske er det også derfor, at der hos kvinderne hersker et stort behov for både økonomisk kontrol og uafhængighed, og samtidigt et ønske om at have nogen at dele den økonomiske byrde med og blive forsørget. Det viser Aller Media Nordics nye kvindelivs-undersøgelse ”The Nordic Women Report”, hvor hver fjerde danske, unge kvinde (18-29 år) hemmeligt ønsker at blive forsøget af deres partner.

Tanker om økonomisk frihed og selvstændighed er samtaler, der har levet på tværs af hele Norden i mange år. Det gælder også i Aller Media Nordics nye kvindelivs-undersøgelse, The Nordic Women Report, der undersøger strømninger og tendenser, der præger kvinder i dag – både nordisk og regionalt i henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Undersøgelsen viser bl.a., at 40% af de danske kvinder bekymrer sig om priser og leveomkostninger, 39% ønsker at føle sig økonomisk sikre, 26% føler sig økonomisk stressede, 28% ønsker i højere grad frihed fremfor rigdom. Til gengæld er det kun 9% af de danske kvinder, der er stolte af at være økonomisk uafhængige.
Og mens det bugner med guides til økonomisk frihed, viser undersøgelsen, at 1 ud af 4 af de 18-29-årige danske kvinder (23%) hemmeligt ønsker at blive forsøget af deres partner. I alt deler mere end 1 ud af 10 af de adspurgte danske kvinder (13%) samme ønske og det gælder også for knap 1 ud af 12 af de danske mænd (8%).
De unge danske kvinder er på ingen måde alene om dette ønske.
I alt ønsker 1 ud 5 kvinder på tværs af hele Norden at blive forsøget af deres partner, herunder 1 ud af 3 af de 18-29-årige. 31% af de unge norske kvinder, 36% af de svenske kvinder og 46% af de finske kvinder i alderen 18-29 år deler samme ønske.
I alt deler 15% af de nordiske mænd dette ønske, herunder 8% af de norske mænd, 17% af de svenske mænd og helt op til 25% af de finske mænd.
”Økonomisk uafhængighed har siden 1970’erne været kernen i kvinders frigørelse, men vi ser nu nye idealer vinde frem. Profiler som Maj My Humaidan legitimerer et liv med hjemmepasning og omsorg som alternativ til karriere. Samtidig viser især de yngste kvinder, at de i højere grad ønsker at blive forsørget af en partner – et interessant modspil til tidligere generationers fokus på selvstændighed. En mulig forklaring er den polarisering på sociale medier, hvor hyperfeminine idealer står over for stærke, traditionelle maskuline stemmer. Hvordan dette påvirker fremtidens kønsroller, bliver spændende at følge,” siger Anne Eskerod, Business Development Manager i Aller Media Nordic.
Bodypositivismen lever, men det gør slankemidler og botox også
Når det kommer til krops- og skønhedsidealer, er der fortsat en kløft mellem, hvad de adspurgte kvinder mener, og hvordan de handler. I Danmark er 66% af kvinderne tilhængere af naturlige skønhedsidealer og 70% ville ønske at der var mere fokus på naturlige kroppe på deres sociale medier. Samtidig er knap hver femte danske kvinde (16%) interesserede i at tabe sig med Wegovy eller andre slankemidler, og 13% har overvejet at få filler eller botox. Og de danske kvinder står ikke alene.
Til sammenligning er 15% af både de norske og finske kvinder, og 20% af de svenske kvinder interesserede i at bruge slankemidler. 10% af de finske kvinder, 14% af de norske kvinder og 16% af de svenske kvinder har overvejet filler eller Botox.
”Der er fortsat et paradoks mellem at afvise urealistiske krops- og skønhedsidealer og samtidig være åben for kosmetiske indgreb og slankemedicin, hvis muligheden byder sig. Nye skønhedsklinikker åbner hele tiden og æstetiske indgreb bliver i stigende grad normaliserende ligesom adgangen til slankemedicin bliver mere og mere tilgængelig. Det gør det til en konstant kamp mellem overjeg og underjeg i forhold til at efterleve andres og egne idealer,” forklarer Anne Eskerod.
Læs den fulde rapport rapport her.
Om The Nordic Women Report
The Nordic Women Report er Aller Media Nordics første nordiske kvindestudie. Undersøgelsen er udarbejdet af Grasp Insights for Aller Media Nordic, og dataindsamlingen er gennemført af Norstat i maj til juni 2025.
Studiet undersøger kvinders aspirationer, drømme, værdier og bekymringer samt de strømninger og tendenser, der præger kvindeliv i 2025. Resultaterne vises for hvert land og som et nordisk gennemsnit, hvor hvert land tæller lige meget.
Undersøgelsen omfatter 1.000 kvinder i hvert land, Sverige, Norge, Danmark og Finland. En sammenligningsgruppe omfatter 200 mænd 18+ i hvert land. Derudover er der gennemført 8 dybdeinterviews, 2 i hvert land.
Aller Media Danmark har tidligere publiceret seks kvindestudier under titlen Women of The Future. Aller Media Sverige har gennemført tilsvarende studier under navnet She Report. The Nordic Women Report er det første fælles nordiske kvindestudie fra Aller Media Nordic
Kontakter
Karen-Sofie Holm BrunseKommunikationschef Aller Media Denmark
Tlf:+45 51518102karen-sofie.brunse@aller.comPresse Aller Media DenmarkKommunikation
Tlf:+46708352888kommunikation-dk@aller.comOm Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Aller Media Denmark og Ekstra Bladet indgår nyt samarbejde29.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Denmark og Ekstra Bladet slår sig sammen om nyt digitalt samarbejde. Fremover kan alle Aller Media Denmarks Pling-abonnenter med fuld digital adgang også få adgang til Ekstra Bladets daglige e-avis sammen med alle Allers kendte titler samt tusinde andre magasiner og ugeblade fra ind- og udland.
Aller Media styrker sit nordiske samarbejde – etablerer fælles kommerciel organisation og tilføjer nyt forretningsområde15.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet år med en nordisk organisationsstruktur tager Aller Media nu næste skridt i sin udvikling. Fra den 1. oktober samles den kommercielle forretning i en fælles nordisk organisation med tre forretningsområder og flere støttefunktioner, der skal drive vækst, innovation og effektivt samarbejde på tværs af landegrænser. Der tilføjes desuden et helt nyt forretningsområde, Retail Media Business, der skal hjælpe virksomheder med at øge mulighederne inden for annoncesalg.
femina får ny chefredaktør7.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I foråret kom Danmarks ældste magasin for kvinder igen på papir, og samtidigt skabte de et helt nyt digitalt medlemsunivers – med bragende succes. De første tre numre har solgt omkring 20.000 stykket, hvilket har været langt over egne forventninger. Nu får femina en ny chefredaktør til at føre succesen videre.
Børnene har taget nyt lydunivers til sig – HULiGENNEM har nået målet1.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM havde i deres udbudsansøgning selv sat som mål at nå 34.000 app-downloads på 18 måneder. Det mål er allerede nået – og overgået – efter blot syv måneder. Det beviser, at målgruppen er der og værdsætter kvalitet, mener chefredaktør.
Heartbeats overtager Allers native-afdeling26.6.2025 10:32:39 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere har produktionen af native-indhold været udliciteret, men nu har Aller taget det hjem til deres eget selskab Heartbeats.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum