Vejdirektoratet

Limfjordens undergrund bliver undersøgt ved den kommende tunnel og lavbro til den 3. Limfjordsforbindelse

Del

I denne uge er arbejdet med at undersøge jordbundsforholdene i Limfjorden nord og syd for Egholm gået i gang. Undersøgelserne bliver foretaget fra en større pram, som vil være i området til udgangen af april 2026.

Eksempel på pram til geotekniske undersøgelser til vands. Dette er ikke det eksakte setup, men arbejdet på Limfjorden vil foregå efter samme princip. Foto: Per Aarsleff A/S
Eksempel på pram til geotekniske undersøgelser til vands. Dette er ikke det eksakte setup, men arbejdet på Limfjorden vil foregå efter samme princip. Foto: Per Aarsleff A/S

Vejdirektoratet skal have helt styr på, hvad det er for en undergrund den kommende tunnel skal bygges i. For at opnå den viden, bliver der nu foretaget geotekniske boringer i Limfjorden, som skal kortlægge undergrundens geologiske opbygning og geotekniske egenskaber. Det arbejde går nu i gang på begge sider af Egholm.

De geotekniske boringer går langt ned i undergrunden. Boringerne skal mellem 10 og 60 meter ned under havbunden, og der skal foretages et sted mellem 25 og 30 boringer tæt på Egholm.

”I de kommende seks måneder kan man se en større pram i nærheden af Egholm, som skal være med til at sikre os den rette information om jordbundsforholdene ved den kommende tunnel og lavbro. Det er en vigtig information til vores design af tunnel- og broelementerne,” siger Inge Birkegaard Damsgaard, projektchef i Vejdirektoratet og ansvarlig for tunnelkonstruktionen på projekt 3. Limfjordforbindelse.

Borearbejdet foregår fra en pram, som er udstyret med en masse avanceret boreudstyr, og på steder i Limfjorden, hvor vanddybden er over 1,5 meter. Prammen vil flytte rundt, men kan sagtens ligge i samme position flere dage i streg. Prammens position bliver fastholdt under borearbejdet ved at nedsænke et par støtteben i havbunden.

Arbejdet vil foregå inden for normal arbejdstid, og forventes ikke at medføre støjgener.

”Vi har allerede undersøgt Limfjorden for gammel ammunition og foretaget flere miljøundersøgelser. Og nu er turen så kommet til, at vi skal have undersøgt undergrunden, så vi præcist ved, hvad tunnelen og lavbroen skal bygges på,” siger Inge Birkegaard Damsgaard.

Af hensyn til mandskabets sikkerhed vil prammen være oplyst med arbejdsbelysning mens der arbejdes. Prammen vil også være oplyst med navigationslys selvom der ikke bliver arbejdet, og det er af hensyn til sejladssikkerhed.

Det er Per Aarsleff, som forestår de geotekniske undersøgelser.

Det ikke er første gang Vejdirektoratet laver undersøgelser fra flåde blandt andet blev lignende undersøgelser udført i  april/maj 2024 efter samme princip. Dengang handlede det om at få et mere generelt indtryk af jordbundsforholdene, og nu handler det om konkrete projektundersøgelser.

Læs mere  om de geotekniske undersøgelser både på land og til vands. 

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye