Cepos

Ny CEPOS-analyse: Store kønsforskelle i karaktergivningen på gymnasierne

Del

Piger får højere årskarakterer end drenge – men forskellen reduceres betydeligt ved prøverne, viser ny CEPOS-analyse

Karsten Bo Larsen
Karsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Der er betydelige forskelle på, hvordan drenge og piger bedømmes i gymnasiet. En ny analyse fra CEPOS viser, at piger i gennemsnit i de skriftlige prøver får 1,15 karakterpoint højere årskarakterer end deres prøvekarakterer – mens forskellen for drenge kun er 0,49 point.

"Der er meget stor forskel på, om man er en dreng eller en pige i gymnasiet. Og den forskel stiller pigerne bedre i kampen om pladserne på de videregående uddannelser," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Analysen bygger på data fra Børne- og Undervisningsministeriet og dækker samtlige gymnasiale uddannelser (STX, HHX og HTX). Den viser, at forskellen mellem års- og eksamenskarakterer er betydelig og ensartet på tværs af landet – i gennemsnit ca. 0,9 karakterpoint.

"Tallene viser, at det er et generelt problem i sektoren, som er udbredt på gymnasier i hele landet. Forskellene mellem års- og eksamenskarakterer er betydelig og bør ikke negligeres som ligegyldig," siger Karsten Bo Larsen.

Ifølge ham bør resultaterne give anledning til at genoverveje, hvordan karakterer vægtes i optaget til de videregående uddannelser.

"Advarselslamperne bør blinke, når forskellen mellem års- og eksamenskarakterer vokser – og når kønsforskellen også bliver større. Det må vi reagere på," siger Karsten Bo Larsen og fortsætter:

"Vi må genoverveje vægtningen mellem års- og eksamenskarakterer i vurderingen af studieegnethed, når vi ser så store forskelle mellem kønnene. De store forskelle taler for at undersøge, om prøveresultaterne bør betyde mere for optaget på de videregående uddannelser."

CEPOS-analysen viser desuden, at elever med anden etnisk herkomst end dansk får i gennemsnit 0,95 karakterpoint højere årskarakterer end prøvekarakterer, mens forskellen for elever med dansk oprindelse er 0,83. I de senere år har karakterforskellene for elever med dansk oprindelse og nærmet sig det samme niveau. Derimod er afstanden mellem piger og drenge vokset.

"Karaktersystemet skal give en retfærdig og objektiv bedømmelse af elevens faglige niveau. Hvis bestemte grupper skiller sig ud ved, at de systematisk får en betydeligt højere årskarakterer end deres prøveresultat, bør det give anledning til en grundig drøftelse af, om vi bedømmer retfærdigt," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.

Læs hele analysen her.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye