Region Sjælland

Genbrug og lokale materialer sparer CO2 og knappe råstoffer på Femern-baneprojekt

Del

Ved at erstatte grus og sten med moræneler og genanvende skærver har renoveringen af Ringsted-Femern banen reduceret klimaaftryk og sikret bæredygtig råstofforsyning. Region Sjælland arbejder for at mindske brugen af primære råstoffer med 20 % inden 2032 – og projektet er et godt eksempel på, hvordan målet kan nås.

Her ses lokaliteten Karlebyvej i gravefasen, hvor banen er under anlæg.
Her ses lokaliteten Karlebyvej i gravefasen, hvor banen er under anlæg. Foto: Region Sjælland

Vi kender alle til genbrug og bæredygtighed hjemme i husstanden med affaldssortering og lignende, men det er også vigtigt ved store anlægsprojekter, hvor der bruges af vores råstoffer i jorden.

Og det kan lade sig gøre. Det viser byggeriet af Ringsted-Femern banen.

- I vores Råstofplan har vi fokus på bæredygtighed og genanvendelse. Vi har en klar målsætning om at reducere brugen af primære råstoffer med 20 procent inden 2032, og denne løsning er et stærkt eksempel på, hvordan det ikke er et urealistisk mål. Det kan nås gennem samarbejde og innovation, lyder det fra Bruno Jerup, formand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø.

For råstoffer som sand, grus og sten, er vigtige for bygge- og infrastrukturprojekter, men det er samtidig ikke-fornybare og knappe ressourcer. Med Banedanmarks projekt på Ringsted-Femern banen har man med det for øje skabt markante gevinster for miljøet. Projektet viser samtidig, hvordan Region Sjællands strategi for bæredygtig råstofforsyning kan omsættes til handling.

Selvom arbejdet med renoveringen blev afsluttet i 2023, er hele projektet først endeligt afsluttet nu. Region Sjælland har nu godkendt de genetablerede graveområder, som sikrer, at der bliver taget højde for, hvordan området skal se ud efter råstofindvindingen, er ophørt.

Baggrunden for projektet var en stor udfordring for Banedanmark. Den gamle banedæmning på Lolland var ustabil og kunne ikke genbruges. I stedet for at hente grus og sten langvejs fra, gav Region Sjælland tilladelse til, at der blev der etableret otte projektnære råstofgrave, hvor man kunne indvinde moræneler. Samtidig blev gamle skærver fra den eksisterende bane knust og genanvendt som underballast i den nye bane.

Genbrugte skærver og moræneler

Projektet har i perioden 2021-2023 leveret over 1 mio. m³ alternative materialer. Det svarer i kubikmeter til mere end vandet i 400 af de svømmebassiner, som elitesvømmerne konkurrerer i til de Olympiske Lege. Det svarer samtidig til cirka 6 procent af den samlede råstofindvinding i Region Sjælland.

- Vi har et stort fokus på at spare på vores råstoffer grus og sten og finde bæredygtige løsninger, der både opfylder de tekniske krav og mindsker klimaaftrykket. Ved at anvende lokale materialer og genbruge skærver fra den gamle bane har vi sparet transport og reduceret CO₂-udledningen, og ikke mindst er der sparet på de knappe råstoffer af sten og grus. Det er en konkret gevinst for både miljøet og projektets økonomi, udtaler Jette Buhl, næstformand for udvalg for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø.

- Projektet har vist os, at samarbejde og planlægning gør en reel forskel for både miljø og ressourceforbrug. Projektet havde en stram tidsplan, og den bæredygtige løsning med at spare på nye råstoffer blev muliggjort, fordi Regionsrådet gav administrationen bemyndigelse til at udstede tilladelser uden for graveområderne. Det viser, at vi kan skabe fleksible rammer, der gør det muligt at handle bæredygtigt i praksis – og de erfaringer tager vi med os i kommende projekter," afslutter Bruno Jerup.

FAKTA: Femern-baneprojektet i tal

  • Antal råstofgrave: 8 - heraf 5 udenfor eksisterende graveområder
  • Periode: 2021-2023
  • Indvundne alternative materialer: 1.071.087 m³
  • Andel af regionens samlede råstofindvinding: ca. 6 %
  • Genbrugte skærver: 120.000 m³ → 80.000 m³ underballast
  • Mål i råstofplanen: Reducere brugen af primære råstoffer med 20 % inden 2032

Kontakter

Bruno Jerup, formand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø, 21 64 34 30

Jette Buhl, næstformand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø, 23 83 08 23

Pia Buch-Madsen, råstofchef, Region Sjælland, 20 11 93 34

Pressevagten, Region Sjælland, 57 87 50 52

Billeder

Her ses lokaliteten Karlebyvej i gravefasen, hvor banen er under anlæg.
Her ses lokaliteten Karlebyvej i gravefasen, hvor banen er under anlæg.
Foto: Region Sjælland
Download
Karlebyvej i 2024 efter endt indvinding af ler samt efterbehandling. I baggrunden ses den færdige jernbane.
Karlebyvej i 2024 efter endt indvinding af ler samt efterbehandling. I baggrunden ses den færdige jernbane.
Foto: Region Sjælland
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland

Motorvejsforbindelse mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg er en god forretning for samfundet14.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Region Sjælland har i samarbejde med Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner fået udført en samfundsøkonomisk analyse og kortlagt gevinsterne for borgerne ved anlæg af den Sjællandske Tværforbindelse – en motorvejsforbindelse mellem de 3 byer. Hovedresultatet er, at den Sjællandske Tværforbindelse har en positiv samfundsøkonomisk værdi. Tiden er inde til at komme videre med etableringen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye