Salling Group

10.000 danskere har fået målt blodtrykket under indkøbsturen – og hvert tiende er for højt

Del

Samarbejdet mellem Hjernesagen og Salling Group har gjort det muligt for tusindvis af danskere at opdage forhøjet blodtryk i tide og tage vigtige skridt mod at forebygge stroke – ofte uden at kende til risikoen på forhånd. Indsatsen er med til at bringe forebyggelse og blodtryksmåling helt tæt på danskernes hverdag.

Hjernesagen har siden foråret 2024 målt blodtryk i udvalgte Bilka-varehuse
Hjernesagen har siden foråret 2024 målt blodtryk i udvalgte Bilka-varehuse

Hvert år rammes 12.000 danskere af stroke – blodpropper eller blødninger i hjernen. Det gør stroke til en af de mest alvorlige og farlige folkesygdomme i Danmark, men faktisk kan danskerne selv gøre meget for at forebygge stroke – vigtigst er at have styr på sit blodtryk.

I et samarbejde mellem Salling Group og Hjernesagen har kunder i en lang række Bilka-varehuse og enkelte Netto-butikker siden foråret 2024 haft mulighed for at få målt blodtryk, mens de handler. Det handler om at sikre, at hverdagens travlhed ikke er skyld i, at danskerne nedprioriterer og dermed undlader at tjekke deres blodtryk. Forhøjet blodtryk er nemlig en af de hyppigste årsager til stroke. Netop derfor indgik Hjernesagen og Salling Group sidste år det strategiske partnerskab med målet om at reducere antallet af stroke.

Resultaterne taler for sig selv. Indtil videre har flere end 10.000 danskere taget imod tilbuddet om blodtryksmåling i Salling Groups butikker – og for hver tiende har det ført til en vigtig opfordring om at tage hånd om deres helbred. Projektets resultater viser nemlig, at hver tiende af dem, der har takket ja til blodtryksmålingen, har et ubehandlet forhøjet blodtryk, som de er blevet opfordret til at holde skarpt øje med. En andel som i den grad understreger vigtigheden af initiativet og ikke mindst behovet for øget kendskab til forhøjet blodtryk.

Blodtryksmåling kan være livreddende

Det er uddannede sygeplejersker, der foretager blodtryksmålingerne i Salling Groups butikker og vejleder kunderne, hvis målingen giver anledning til bekymring. En af dem er Hjernesagens sygeplejerske, Janni Lauridsen, som hver uge møder kunder med forhøjet blodtryk. Bag de mange målinger og statistikker gemmer sig nemlig også mange personlige historier, som tydeligt illustrerer, hvor vigtig indsatsen er i praksis.

”Vi møder desværre rigtig mange danskere, som ikke er klar over, at deres blodtryk er for højt – og i nogle tilfælde endda voldsomt forhøjet. Under en blodtryksmåling i Bilka Skalborg målte jeg det højeste blodtryk, jeg nogensinde har set. Det tager vi meget alvorligt, og kunden blev straks sendt til vagtlægen. Kunden kendte ikke selv til sit meget forhøjede blodtryk, og selvom vi jo ikke kan vide, om vedkommende har gået rundt med så højt blodtryk i tre dage eller tre år, så ved vi med sikkerhed, at det på et tidspunkt bliver så stor en belastning for karrene i hjernen, at de risikerer at briste – og så står man med en akut hjerneblødning,” fortæller hun.

Forhøjet blodtryk er ofte symptomfrit, og mange opdager det først, når det er for sent. Med frivillige blodtryksmålinger under indkøbsturen gør Hjernesagen og Salling Group det nemt og tilgængeligt at tage vare på sin sundhed.

Kunderne vælger sundhedstilbud til

Det er Salling Fondene, som ejer Salling Group, der har muliggjort blodtryksmålingerne i butikkerne med en donation på 2,6 millioner kroner. Også i Salling Group hæfter man sig ved, hvor stor indflydelse støtten har for kundernes sundhed.

”Vi er glade for at se, at så mange danskere benytter sig af muligheden for at få målt deres blodtryk, og at vi for hver tiende kan gøre dem opmærksomme på en alvorlig risiko, de ikke selv kendte til. Ved at tilbyde denne service i vores butikker kan vi bidrage til noget så vigtigt som forebyggelse af forhøjet blodtryk og stroke – og det er vi utrolig stolte af,” siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.

Som Danmarks største dagligvarekoncern har Salling Group hver uge flere millioner kunder igennem kæderne Bilka, føtex og Netto. Det giver en mulighed for at nå bredt ud til den danske befolkning, når der sættes fokus på forebyggelse af stroke. 

”Det er alarmerende, at så mange danskere går rundt med forhøjet blodtryk uden at vide det. Det er noget af det, vi sætter fokus på i vores Handleplan for stroke, som udkommer i dag med et stort afsnit om forebyggelse. Her er vores samarbejde med Salling Group et rigtig godt eksempel på, hvordan vi kan gøre en forskel og nå ud til rigtig mange danskere – endda til befolkningsgrupper, som ellers ikke rammes af traditionelle sundhedskampagner. På den måde kan vi hjælpe flere med at komme i den rette behandling,” siger Jens Bilberg, landsformand i Hjernesagen.

På World Stroke Day onsdag d. 29. oktober sættes der fokus på forebyggelse og oplysning – og partnerskabet mellem Hjernesagen og Salling Group fortsætter arbejdet for at gøre det nemt og tilgængeligt for danskerne at tage vare på deres blodtryk og sundhed. I anledning af World Stroke Day måler Hjernesagen blodtryk i Bilka Esbjerg fra kl. 11-17, hvor der ligeledes vil være mulighed for at deltage i en quiz om stroke og forebyggelse samt få inspiration til, hvordan man tænker hjernesundhed ind i madplanen.

For yderligere information, kontakt:

Salling Group: Camilla Thyrring Pedersen 2185 1185

------------

FAKTA

  • Stroke er en fællesbetegnelse for blodpropper og blødninger i hjernen.
  • Forhøjet blodtryk er en af de hyppigste årsager til, at danskerne bliver ramt af stroke.
  • Op mod en million danskere har forhøjet blodtryk – en betydelig del af disse er ikke selv klar over det.
  • Forhøjet blodtryk behandles enten gennem livsstilsændringer eller blodtrykssænkende medicin.
  • Hver femte dansker rammes af stroke. Det er en af de hyppigste dødsårsager i Danmark – og den hyppigste årsag til, at voksne mennesker får et handicap.
  • Hjernesagen har i 2024 indgået et samarbejde med Salling Group om at tilbyde gratis blodtryksmåling til kunderne. Projektet er muliggjort via en donation fra Salling Fondene.

Kontakter

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder. 

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye