Cabi

Fælles virksomhedsfokus i hele jobcentret styrker indsatsen for lønnede timer

Del

Hvis kommunerne skal lykkes med at få flere ledige i lønnede timer, er det nødvendigt at udvide virksomhedssamarbejdet til at være et fælles fokus for alle beskæftigelsesfaglige medarbejdere, siger en ekspert fra Cabi.

Trine Thomsen, seniorkonsulent i Cabi
"Når beskæftigelsesindsatsen tager udgangspunkt i virksomhedernes konkrete behov, skaber det reelle jobåbninger og holdbare match", siger Trine Rask Thomsen, seniorkonsulent i Cabi

Det har længe været en af jobcentrenes kerneopgaver at servicere det lokale erhvervsliv. Men snart vil kommunerne blive målt konkret på, hvor tilfredse virksomhederne er med samarbejdet. Det sker i forbindelse med implementeringen af beskæftigelsesreformen.

”Beskæftigelsesreformen sætter fokus på, at kommunerne skal styrke samarbejdet med virksomhederne. Det kræver, at alle medarbejdere i den kommunale beskæftigelsesindsats er klædt på til at forstå virksomhedernes forretning og deres behov for arbejdskraft.”

Sådan lyder vurderingen fra Trine Rask Thomsen, seniorkonsulent i Cabi og ekspert i småjob og lønnede timer.

”Reformen indebærer besparelser på øvrig vejledning og opkvalificering af udsatte ledige. Derfor er en direkte indsats over for virksomhederne nødvendig for at hjælpe dem i beskæftigelse. Det kræver, at alle i beskæftigelsesforvaltningen er klædt på til at samarbejde med de lokale virksomheder,” siger Trine Rask Thomsen og tilføjer:

”Vi ved fra mange års erfaring og evidens, at når beskæftigelsesindsatsen tager udgangspunkt i virksomhedernes konkrete behov, skaber det reelle jobåbninger og mere holdbare match,” siger hun og påpeger, at det er en kommunal kerneopgave at samarbejde med virksomhederne.

Effektmål stiller krav om virksomhedskompetencer
Den virksomhedsrettede tilgang bliver yderligere aktuel, når beskæftigelsesreformen bliver implementeret i det nye år, vurderer hun. Med reformen indføres nemlig effektmål, hvor kommunerne blandt andet vil blive målt på antallet af borgere i ordinære løntimer samt virksomhedernes tilfredshed med kommunen.

”Med indførelsen af måltal bliver det ekstra relevant, at virksomhedssamarbejdet løftes til at være et fælles fokus for alle teams i jobcentret,” siger Trine Rask Thomsen.

Hun forventer, at flere af de socialfaglige sagsbehandlere i kommunerne fremover vil få langt mere kontakt med virksomhederne.

”I min kontakt med kommunerne hører jeg, at de beskæftigelsesfaglige medarbejdere mange steder fremover får det samlede ansvar for både den virksomhedsrettede og den borgerrettede indsats. Det er nyt, og forudsætningen for, at den forandring bliver en succes, er, at man som kommune betragter virksomhedsservice som et fælles ansvar,” siger Trine Rask Thomsen.

Hun fremhæver, at det i mange tilfælde også vil kræve en opkvalificering af både medarbejdere og ledere, som hidtil primært har haft ansvar for en borgerrettet funktion.

”Man lærer ikke fra den ene dag til den anden at samarbejde med virksomhederne på deres præmisser. Det er ofte en svær disciplin, fordi den socialfaglige medarbejder traditionelt har taget afsæt i borgeren. Men skal vi have flere ledige i lønnede timer, skal medarbejderen i højere grad kunne tale ind i virksomhedens virkelighed: Hvad er kerneforretningen? Hvad kan man få løn for her? Hvilke mindre opgaver får I ofte ikke løst? Først da er det relevant at tale om, hvilke ledige man aktuelt har i kommunen, med fokus på, hvordan de kan bidrage til forretningen,” fremhæver Trine Rask Thomsen.

Sønderborg opkvalificerer i virksomhedstilgang
Hos Sønderborg Kommune har ledelsen fået øje på, at der på tværs af jobcentrets medarbejdere er behov for at styrke den virksomhedsrettede tilgang. Nu er en række medarbejdere i forskellige funktioner blevet opkvalificeret i virksomhedstilgang og lønnede timer via et forløb hos Cabi.

Det fortæller Susanne Stefanie Krag, teamleder i Virksomhedsservice og Kompetencecenter i Sønderborg Kommune.

”Vi ønskede at styrke vores samlede indsats vedrørende lønnede timer for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet. Vores virksomhedskonsulenter har allerede en stærk tilgang til virksomhederne, men vi så et behov for at klæde flere medarbejdere bedre på til at kunne indgå i den virksomhedsrettede dialog og være samlet om denne vigtige indsats på tværs af organisationen.Derfor tog vi fat i Cabi for at få hjælp til at opkvalificere medarbejdergruppen,” siger hun.

Undervejs i opkvalificeringsforløbet blev det tydeligt, at der i jobcentret var et generelt behov for, at medarbejderne blev klædt på til at have lønnede timer på dagsordenen i dialogen med virksomheder, men også til, hvordan man taler med borgerne om lønnede timer – og hvordan man forbereder borgeren til samtalen med virksomheden, lyder erfaringerne fra Susanne Stefanie Krag.

Styrket strategisk retning
Under opkvalificeringen blev det tydeligt for deltagerne, at en fælles strategisk retning og opfølgning ville blive vigtig for at sikre, at arbejdet med lønnede timer blev forankret i organisationen.

I dag er alle relevante ledere og medarbejdere i Økonomi og Arbejdsmarked i Sønderborg Kommune blevet opkvalificeret i virksomhedstilgangen. Det har sat skub i en vigtig proces, fortæller Susanne Stephanie Krag:

”Nu har vi en handleplan for lønnede timer og en struktur for den videre indsats. Der er etableret læringsgrupper, og vi arbejder med temamøder og kompetenceudvikling på tværs af afdelinger. Vi har sat konkrete mål for andelen af borgere med ordinære timer og arbejder med fleksible småjobs. Strategien er under revision, og vi har fået skabt en stærkere organisatorisk forankring af indsatsen.”

Om Cabi

Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et mere socialt ansvarligt arbejdsmarked.

Vi bygger bro mellem virksomheder og kommuner, så flere af de op imod 200.000 ledige fra kanten af arbejdsmarkedet kommer i job.

Cabi indsamler, udvikler og formidler metoder, viden og værktøjer, der gør det lettere for virksomheder at tage et socialt ansvar og ansætte ledige fra kanten, så det giver værdi for forretningen.

Derudover hjælper Cabi kommunerne med i højere grad at imødekomme virksomhedernes behov for arbejdskraft.

Cabi uddeler hvert år CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder. Det har vi gjort siden 2002.

Relevant viden for pressen
Vi stiller os til rådighed for pressen og formidler gerne gode erfaringer, eksempler, tal og metoder, som kan øge og nuancere den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.

For eksempel om:

Følg pressemeddelelser fra Cabi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cabi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye