Ny CEPOS-analyse: Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau - se dit barns skole her
Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt

Der er store forskelle i, hvor godt danske skoler formår at løfte elevernes faglige niveau i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.
Hele 66 procent af de frie grundskoler løfter eleverne til et højere karaktergennemsnit, end man kunne forvente ud fra forældrenes uddannelse, indkomst og baggrund. Blandt folkeskolerne gælder det 41 procent, mens det kun er ni procent af efterskolerne, der formår at løfte eleverne.
"Undersøgelsen viser, hvor godt skolerne lykkes med at løfte eleverne fagligt ud over det resultat, som man skulle forvente ud fra deres baggrund. Det er en meget vigtig information for forældre, der ønsker at træffe et oplyst valg om deres børns skolegang," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Årets opgørelse er den mest præcise i flere år, da det for første gang siden Covid-19-pandemien igen er muligt at basere analysen på tre sammenhængende skoleår.
Selvom de frie grundskoler generelt klarer sig bedst, findes der ikke én bestemt skoleform, der er bedst for alle børn.
"På toppen af listen finder vi både klassiske skoler med en traditionel tilgang, muslimske friskoler og friskoler, som er mere eksperimenterende. Det interessante er, at der ikke er ét bestemt værdigrundlag eller en særlig pædagogisk tilgang, som kendetegner de skoler, der gør det rigtig godt," siger Karsten Bo Larsen.
Han peger derimod på skolernes ledelse og lærerkompetencer som de afgørende faktorer.
"På de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse – altså på at støtte lærerne i at skabe god undervisning. I folkeskolerne bruger ledelsen mere tid på administration og politiske krav. Det tyder på, at mere frihed til ledelse og undervisning kan styrke folkeskolens resultater," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Han mener, at analysen understøtter behovet for at give folkeskolerne mere frihed.
"Regeringens kvalitetsprogram går i den rigtige retning, men der er behov for at gå endnu videre, hvis folkeskolerne for alvor skal have mulighed for at løfte eleverne bedre," siger han.
CEPOS’ analyse bygger på karakterdata fra alle landets skoler og justerer for elevernes socioøkonomiske baggrund for at beregne den såkaldte undervisningseffekt.
Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Se, hvor dit barns skole ligger, her.
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkJens HolmbergPresse- og kommunikationschefCEPOS
Tlf:53533261holmberg@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
CEPOS: Kan din kommune holde på ansatte i ældreplejen? Se listen her9.10.2025 13:29:08 CEST | Pressemeddelelse
Der er store forskelle på personaleudskiftningen på ældreområdet – i nogle kommuner skifter mere end hver fjerde medarbejder job hvert år, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Minimumsnormeringer løser ikke daginstitutionernes problemer2.10.2025 09:48:38 CEST | Pressemeddelelse
Minimumsnormeringer i daginstitutionerne er ikke et mirakelmiddel – kvaliteten afhænger i højere grad af medarbejdernes kompetencer, viser ny analyse fra CEPOS
CEPOS: Danmark er på rette kurs – klimahastepolitik skader mere end den gavner30.9.2025 15:09:10 CEST | Pressemeddelelse
Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende kommentarer til regeringens Klimaprogram 2025
CEPOS lancerer ny bilreform: Bilister skal betale de reelle samfundsøkonomiske omkostninger29.9.2025 10:55:33 CEST | Pressemeddelelse
CEPOS foreslår at fjerne registreringsafgiften for alle biler, sænke brændstofafgifterne og på sigt indføre trængselsafgifter – så bilister betaler de reelle samfundsøkonomiske eksterne omkostninger
Ny CEPOS-analyse: SVM-regeringens opgør med bureaukratiet er gået i stå25.9.2025 11:55:57 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har lovet at reducere antallet af administrative stillinger i staten med 1.000 inden udgangen af 2025. Men en ny analyse fra CEPOS viser, at udviklingen går den modsatte vej
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum