Cepos

Ny CEPOS-analyse: Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau - se dit barns skole her

Del

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt  

Karsten Bo Larsen
Karsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Der er store forskelle i, hvor godt danske skoler formår at løfte elevernes faglige niveau i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.

Hele 66 procent af de frie grundskoler løfter eleverne til et højere karaktergennemsnit, end man kunne forvente ud fra forældrenes uddannelse, indkomst og baggrund. Blandt folkeskolerne gælder det 41 procent, mens det kun er ni procent af efterskolerne, der formår at løfte eleverne.

"Undersøgelsen viser, hvor godt skolerne lykkes med at løfte eleverne fagligt ud over det resultat, som man skulle forvente ud fra deres baggrund. Det er en meget vigtig information for forældre, der ønsker at træffe et oplyst valg om deres børns skolegang," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Årets opgørelse er den mest præcise i flere år, da det for første gang siden Covid-19-pandemien igen er muligt at basere analysen på tre sammenhængende skoleår.

Selvom de frie grundskoler generelt klarer sig bedst, findes der ikke én bestemt skoleform, der er bedst for alle børn.

"På toppen af listen finder vi både klassiske skoler med en traditionel tilgang, muslimske friskoler og friskoler, som er mere eksperimenterende. Det interessante er, at der ikke er ét bestemt værdigrundlag eller en særlig pædagogisk tilgang, som kendetegner de skoler, der gør det rigtig godt," siger Karsten Bo Larsen.

Han peger derimod på skolernes ledelse og lærerkompetencer som de afgørende faktorer.

"På de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse – altså på at støtte lærerne i at skabe god undervisning. I folkeskolerne bruger ledelsen mere tid på administration og politiske krav. Det tyder på, at mere frihed til ledelse og undervisning kan styrke folkeskolens resultater," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Han mener, at analysen understøtter behovet for at give folkeskolerne mere frihed.

"Regeringens kvalitetsprogram går i den rigtige retning, men der er behov for at gå endnu videre, hvis folkeskolerne for alvor skal have mulighed for at løfte eleverne bedre," siger han.

CEPOS’ analyse bygger på karakterdata fra alle landets skoler og justerer for elevernes socioøkonomiske baggrund for at beregne den såkaldte undervisningseffekt.

Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.

Se, hvor dit barns skole ligger, her.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye