Ny CEPOS-analyse: Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau - se dit barns skole her
Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt

Der er store forskelle i, hvor godt danske skoler formår at løfte elevernes faglige niveau i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.
Hele 66 procent af de frie grundskoler løfter eleverne til et højere karaktergennemsnit, end man kunne forvente ud fra forældrenes uddannelse, indkomst og baggrund. Blandt folkeskolerne gælder det 41 procent, mens det kun er ni procent af efterskolerne, der formår at løfte eleverne.
"Undersøgelsen viser, hvor godt skolerne lykkes med at løfte eleverne fagligt ud over det resultat, som man skulle forvente ud fra deres baggrund. Det er en meget vigtig information for forældre, der ønsker at træffe et oplyst valg om deres børns skolegang," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Årets opgørelse er den mest præcise i flere år, da det for første gang siden Covid-19-pandemien igen er muligt at basere analysen på tre sammenhængende skoleår.
Selvom de frie grundskoler generelt klarer sig bedst, findes der ikke én bestemt skoleform, der er bedst for alle børn.
"På toppen af listen finder vi både klassiske skoler med en traditionel tilgang, muslimske friskoler og friskoler, som er mere eksperimenterende. Det interessante er, at der ikke er ét bestemt værdigrundlag eller en særlig pædagogisk tilgang, som kendetegner de skoler, der gør det rigtig godt," siger Karsten Bo Larsen.
Han peger derimod på skolernes ledelse og lærerkompetencer som de afgørende faktorer.
"På de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse – altså på at støtte lærerne i at skabe god undervisning. I folkeskolerne bruger ledelsen mere tid på administration og politiske krav. Det tyder på, at mere frihed til ledelse og undervisning kan styrke folkeskolens resultater," siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Han mener, at analysen understøtter behovet for at give folkeskolerne mere frihed.
"Regeringens kvalitetsprogram går i den rigtige retning, men der er behov for at gå endnu videre, hvis folkeskolerne for alvor skal have mulighed for at løfte eleverne bedre," siger han.
CEPOS’ analyse bygger på karakterdata fra alle landets skoler og justerer for elevernes socioøkonomiske baggrund for at beregne den såkaldte undervisningseffekt.
Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Se, hvor dit barns skole ligger, her.
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkJens HolmbergPresse- og kommunikationschefCEPOS
Tlf:53533261holmberg@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
Ny CEPOS-analyse: Kommunerne bygger milliardformue op – se hvor store skattelettelser du går glip af i din kommune18.11.2025 09:28:05 CET | Pressemeddelelse
Kommunerne har opbygget historisk store opsparinger, som ikke kan bruges på velfærd – men som kunne have givet borgerne markante skattelettelser, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Kommunerne kan frigøre milliarder fra ’kolde hænder’ – se hvor meget din kommune kan spare12.11.2025 11:09:27 CET | Pressemeddelelse
Kommunerne kan frigøre op til 7,4 mia. kr. fra ledelse og administration – svarende til 1.250 kroner pr. indbygger, viser ny CEPOS-analyse
Ny CEPOS-analyse: Danskerne aner ikke, hvor meget de betaler – se om din borgmester har hævet skatten for dig10.11.2025 08:46:31 CET | Pressemeddelelse
Kun hver fjerde dansker kender kommuneskatten. Samtidig hæver flere kommuner skatten markant, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Trivslen i folkeskolen falder – se hvordan det ser ud i din kommune4.11.2025 14:22:55 CET | Pressemeddelelse
Elevernes trivsel i folkeskolen er faldet støt det seneste årti – og trivsel hænger tæt sammen med faglighed, viser ny CEPOS-analyse. Forskningschef i CEPOS Karsten Bo Larsen opfordrer forældre til at bruge data aktivt, når de vælger skole
Ny CEPOS-analyse: Frihed er vigtigere end penge for tilfredsheden med hjemmeplejen – se tilfredsheden i din kommune her3.11.2025 09:40:17 CET | Pressemeddelelse
Borgerinddragelse og selvbestemmelse betyder langt mere for tilfredsheden med hjemmeplejen end kommunernes udgifter, viser ny CEPOS-analyse
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum