Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.

Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Det er nu seks måneder siden, at Banedanmark tog hul på arbejdet med at forvandle Aarhus H.
Nye perroner og spor tager i øjeblikket form på banegården i Aarhus, hvor togrejsende har frit udsyn til forandringen. Allerede nu kan man fornemme, hvordan spor 4-7, som skal være færdige i starten af 2026, kommer til at se ud.
Projektchef Helle Thambo glæder sig over, at arbejdet følger tidsplanen.
- Jeg tør godt at sige, at vi nu er halvvejs med entreprisen i banegraven. Vi er nået rigtigt langt med perronerne, og der er lagt nye skinner og sveller, og de første sporskifter er lagt. Det er enormt komplekst at tilrettelægge og udføre så omfattende et arbejde på meget lidt plads, samtidig med at der kører tog ind og ud af Aarhus. Men det går rigtigt godt, og vi følger tidsplanen, siger Helle Thambo.
Al togtrafik til og fra Aarhus foregår i øjeblikket fra to spor, mens der bliver arbejdet i de øvrige fire spor.
Projektet på Aarhus H forventes at tage to år i alt. På de første seks måneder er der sket følgende:
- Der er blevet fjernet gamle skinner og lagt nye skinner og sveller i de fire første spor
- Der er blevet fjernet perroner, og opbygningen af nye, længere perroner er i gang
- Sporene er blevet sænket, så der er plads til at installere kørestrøm under Bruuns Bro og Vandrehallen. Det er en forudsætning for, at der kan køre eltog gennem Aarhus.
- Et nyt spor 8 er blevet bygget, hvilket skal forøge kapaciteten på Aarhus H.
- Der er blevet boret en tunnel under banen ved Værkmestergade, hvor de mange nødvendige kabler til banen skal føres.
Med på den grønne bølge
Arbejdet foregår både på banegården i Aarhus og på flere lokationer omkring Aarhus. Det er et omfattende arbejde at gøre klar til elektrificering, fordi flere broer omkring Aarhus skal renoveres, rives ned eller forstærkes for at gøre plads til kørestrømmen.
- Når vi er færdige, kan de rejsende glæde sig til nye, opdaterede perroner og spor, der kan tage imod DSB’s nye, længere eltog. Og så kommer Aarhus med på den grønne bølge og bliver elektrificeret, så der fra 2027 kan køre eltog på hele den jyske hovedstrækning fra Fredericia til Aalborg, hvilket bliver en kæmpe gevinst ikke bare for Aarhus, men hele Danmark, siger Helle Thambo.
Hør mere om Aarhus Helhedsløsning i seneste afsnit af Banedanmarks podcast Bag Om Banen, som også kan findes på diverse podcastplatforme.
Nøgleord
Billeder






Links
Om Banedanmark
Banedanmark er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere, som forvalter den danske jernbane. Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi kører på den gamle. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer. Dermed skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne8.10.2025 09:46:36 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Nu er turen kommet til Vendsyssel – med en enkelt afstikker syd for Limfjorden.
Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges7.10.2025 09:56:57 CEST | Pressemeddelelse
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes6.10.2025 13:09:09 CEST | Pressemeddelelse
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne3.10.2025 08:31:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Nu er turen kommet til den jyske hovedstrækning.
Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne26.9.2025 10:34:40 CEST | Pressemeddelelse
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk. Næste etape er i Midt- og Vestjylland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum