Københavns Professionshøjskole

AI-bot kan blive sur og lægge røret på

Del

Københavns Professionshøjskole har udviklet en banebrydende AI-bot, der træner studerende i professionel kommunikation – og som reagerer realistisk, hvis man er uhøflig

AI-botten Poul kan reagere realistisk på studerendes kommunikation og præsenteres internationalt på OEB-konferencen i Berlin i december 2025
AI-botten Poul kan reagere realistisk på studerendes kommunikation og præsenteres internationalt på OEB-konferencen i Berlin i december 2025 Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Hvad sker der, hvis man er uhøflig over for en kunstig intelligens? På Københavns Professionshøjskole (KP) kan den nye AI-bot Poul faktisk blive fornærmet og afbryde samtalen – præcis som en rigtig patient ville gøre.

AI-botten er udviklet til at træne studerende på Sundhedsadministrativ koordinator-uddannelsen (SAK) i professionel kommunikation og har vist sig at være så realistisk, at de studerende oplever det som rigtige patientsamtaler.

“Flere studerende har eksperimenteret med at provokere Poul – og opdaget, at han faktisk kan blive sur og afbryde samtalen. Det giver værdifuld indsigt i kommunikationens grænser og konsekvenser i en tryg læringssituation,” fortæller lektor Lisa Drevsholt, der har ledet udviklingen sammen med specialkonsulent Jakob Hedegaard.

Det særlige ved KP’s AI-bot er, at den bygger på et solidt teoretisk fundament, i modsætning til de fleste andre chatbots, der er generiske og endimensionelle.

“Vi ved fra forskning, at bots ikke virker, hvis de bliver for generiske. Det skal være kontekstspecifikt – og det er præcis det, vi har skabt,” forklarer Jakob Hedegaard.

Poul kan skifte mellem tekniske, refleksive og personlige domæner i samtalen, hvilket skaber realistiske og nuancerede dialoger, der udfordrer de studerende på samme måde som rigtige patientsamtaler.

Lovende resultater fra første tests

Projektet startede i oktober 2024, og allerede i januar 2025 blev de første tests gennemført med studerende. Feedbacken viste, at Poul oplevedes som realistisk, udfordrende og fagligt styrkende.

De første forskningsresultater peger på højere engagement, stærkere kobling mellem teori og praksis og øget refleksionsevne blandt de studerende.

Forskergruppen arbejder nu systematisk med at indsamle data og analysere, hvordan AI-botten understøtter overførslen fra teori til praksis.

Projektet har allerede tiltrukket sig international opmærksomhed. AI-botten blev første gang præsenteret på NNU-konferencen på VIA i marts 2025, og i december præsenteres metoden på den internationale OEB-konference i Berlin.

“Med dette projekt står KP i front for en ny bølge af innovation i professionsuddannelser. Poul viser, hvordan teoretisk funderede AI-interaktioner kan skabe reel overførsel mellem uddannelse og praksis,” siger Lisa Drevsholt.

Forskergruppen arbejder nu med at udvikle en didaktisk model for, hvordan AI-simulation kan integreres systematisk i undervisningen på flere uddannelser. Og ifølge institutchef Martin Sønderlev Christensen fra KP’s nye Institut for AI og Teknologi i Uddannelser er casen med Poul et godt eksempel på, hvordan man kan bruge AI innovativt til at simulere praksissituationer, som ellers kan være vanskelige at skalere eller gennemføre systematisk.

”Det er netop sådan, vi skal bringe AI i spil – ved først at tænke didaktisk, baseret på forskning og anerkendte metoder – og derefter designe teknologien til formålet,”, siger Martin Sønderlev Christensen.

Fakta om AI-botten Poul:

  • Udviklet specifikt til SAK-uddannelsen på KP
  • Bygger på teoretisk fundament frem for generiske svar
  • Kan reagere realistisk på studerendes kommunikation
  • Testet siden januar 2025 med positive resultater
  • Præsenteres internationalt på OEB-konferencen i Berlin i december 2025

For yderligere oplysninger:

Lisa Drevsholt, lektor, Sundheds- og Administrationskoordinatoruddannelsen, tlf.: 51632654

Jakob Hedegaard, specialkonsulent, Praksis- og Innovationshuset, tlf.: 22433087

Martin Sønderlev Christensen, institutchef, tlf.: 41897880

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Lisa Drevsholt, lektor, Københavns Professionshøjskole
Lisa Drevsholt, lektor, Københavns Professionshøjskole
Download
Studerende på sundhedsadministrativ koordinatoruddannelsen (SAK) på Københavns Professionhøjskole
Studerende på sundhedsadministrativ koordinatoruddannelsen (SAK) på Københavns Professionhøjskole
Pressefoto Pressefoto
Download

Fakta om Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole (KP) er med mere end 19.000 studerende en af de største videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark. KP uddanner fremtidens pædagoger, sygeplejersker, lærere, socialrådgivere, fysioterapeuter, jordemødre og mange flere. I alt udbyder vi 23 praksisnære videregående uddannelser – også kaldet professionsbacheloruddannelser.

Hos os er livslang læring og karriereveje særligt i fokus. Det betyder, at vi har et rigt udbud af videreuddannelser, ligesom vi også tilbyder merit- og sporskifteuddannelser, som typisk tages senere i livet. Derudover bedriver vi praksisnær og anvendelsesorienteret forskning inden for de områder, vi uddanner i og til. På den måde udvikler vi ny viden, som bruges i vores undervisning, bidrager til udvikling af vores fagprofessioner og er med til at løse nogle af samfundets største udfordringer.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye